اخبار

نظارت بر عطاری‌ها باید از اتاق اصناف گرفته شده و به وزارت بهداشت سپرده شود

نظارت بر عطاری‌ها باید از اتاق اصناف گرفته شده و به وزارت بهداشت سپرده شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه معتقد است: جهت ساماندهی عطاری‌ها باید این مراکز از زیر نظارت اتاق اصناف خارج شده و ارائه مجوز و نظارت بر آنها به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپرده شود.

دکتر قباد محمدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه عطاری‌ها زیر نظر اتاق اصناف فعالیت می‌کنند، گفت: متاسفانه بسیاری از عطاری‌های سطح شهر فاقد مجوز بوده و در بسیاری از آنها در کنار عرضه گیاهان دارویی، انواع و اقسام دارو نیز عرضه می‌شود.

محمدی با بیان اینکه بعضا عطاری‌ها در کار پزشکی مداخله کرده، دارو تجویز می‌کنند و یا تزریق و حجامت انجام می‌دهند، گفت: متاسفانه از آنجا که این اماکن زیر نظر اتاق اصناف قرار دارند و از مباحث پزشکی اطلاعی ندارند، این امر موجب بروز مشکلاتی شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه عطاری‌ها تنها مجاز به عرضه گیاهان دارویی هستند، اظهار کرد: متاسفانه شاهدیم در برخی از این مراکز در کنار گیاهان دارویی اقلام دارویی نیز به فروش می‌رسد.

محمدی اظهار کرد: متاسفانه اغلب داروهای ارائه شده در این مراکز نیز مانند انواع داروهای چاق‌کننده و لاغرکننده، تقلبی بوده و مصرف آنها عوارض بسیاری را برای مصرف‌کنندگان به دنبال دارد.

وی افزود: همچنین تجویز برخی گیاهان دارویی در موارد منع مصرف داشته و مصرف نابجای آنها می‌تواند عوارضی را برای مصرف‌کننده به دنبال داشته باشد و لازم است صاحبان عطاری‌ها اطلاعات لازم را در خصوص میزان و نحوه مصرف این گیاهان داشته باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: همچنین در برخی از این اماکن گیاهان دارویی که کهنه شده و حاوی کپک و میکروب هستند عرضه می‌شود و باید نظارت بیشتری بر روی آنها اعمال شود.

محمدی با اشاره به استقبال بیش از پیش مردم از گیاهان دارویی و فرآورده‌های گیاهی اظهار کرد: این امر مستلزم آن است تا بیش از پیش به توسعه و ترویج طب سنتی اهمیت داده شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین یک تصمیم در سطح کلان کشور لازم است تا عطاری‌ها را از زیر نظارت اصناف خارج کرده و نظارت و دادن مجوز به این اماکن به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپرده شود تا بتوان آموزش‌های لازم را به صاحبان این صنوف ارائه و بازدید و نظارت‌های بهداشتی بر آنها را تشدید کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه این صنوف نیازمند ساماندهی جدی هستند، گفت: چنانچه تمام اختیارات عطاری‌ها به وزارت بهداشت سپرده شود قطعا وضعیت ارائه خدمات در این مراکز تا حد مطلوبی ارتقاء خواهد یافت.

۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۵۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید