اخبار

دختران نوجوان کرمانشاهی کمبود ویتامین D دارند

دختران نوجوان کرمانشاهی کمبود ویتامین D دارند

به گفته یک کارشناس ارشد تغذیه کمبود ویتامین D بر عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن انسان اثر سوء داشته و پزشکان کمبود آن را با بروز سرطان و بیماری ام اس در ارتباط می‌دانند.

فرید اردیخانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، از کمبود ویتامین D  به عنوان یک مشکل تغذیه‌ای شایع در جامعه یاد کرد و گفت: بر اساس آخرین مطالعاتی که در سال 91 در کشور و استان کرمانشاه انجام شد، کمبود ویتامین D  در دختران نوجوان استان به شدت دیده می‌شود، تا آنجا که 100درصد دختران نوجوان استان با کمبود شدید این ویتامین مواجهند.

این کارشناس ارشد تغذیه نقش ویتامین D  را در درجه اول در تشکیل، تکمیل و متراکم شدن بافت استخوانی مهم ارزیابی کرد و گفت: از آنجایی که جذب کلسیم در کلیه‌ها از طریق آزادسازی کلسیم از بافت استخوانی انجام می‌شود کمبود آن می‌تواند مشکلات کلیوی را در افراد در پی داشته باشد.

اردیخانی نقش ویتامینD را در متراکم شدن بافت استخوان، جذب کلسیم در روده‌ها و... مهم دانست.

این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه این ویتامین به طور غیر مستقیم در عملکرد بافتهای عضلانی نقش دارد، گرفتگی عضلانی را از علائم کمبود ویتامین D در بدن دانست.

اردیخانی بیماری راشیتیسم، پوکی بافت استخوان، افزاش تعداد موارد ابتلا به سرطان، ریزش مو، اختلال در رشد مناسب سلولی و ... را از نشانه‌های کمبود ویتامین D در افراد دانست.

اردیخانی از ویتامین D  به عنوان یکی از فاکتورهای موثر در تامین کلسیم یاد کرد و گفت: این ویتامین در پیشگیری از بروز سرطان‌ها نیز می‌تواند نقش مهمی داشته باشد، تا آنجا که از نظر علمی یکی از عوامل مرتبط با سرطان سینه و بیماری ام اس در زنان کمبود ویتامین D است.

وی در ادامه ویتامین D را یک ویتامین محلول در چربی  دانست که دریافت روزانه آن ضروری است و گفت: دریافت روزانه 400 تا 600 واحد بین المللی از این ویتامین در طول روز ضرورت دارد.

وی نور خورشید را بهترین منبع دریافت این ویتامین دانست و گفت: نور خورشید در صورتی منجر به تامین این ویتامین در بدن خواهد شد که به طور مستقیم به سطح پوست بتابد و دریافت آن از پشت پنجره، از روی لباس و حتی در مواردی که سطح پوست با کرم پوشانده شده باشد، امکان‌پذیر نیست.

اردیخانی به افراد توصیه کرد: برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن خود حمام آفتاب بگیرند که قرار گرفتن 10 تا 15 دقیقه در طول روز در جریان مستقیم نور آفتاب این ویتامین را تامین خواهد کرد.

به گفته وی حمام آفتاب 30 دقیقه‌ای در طول هفته برای تامین این ویتامین کافی است.

وی با بیان اینکه مصرف منابع تامین کننده ویتامین در مواد خوراکی نیز یافت می‌شود، روغن جگر ماهی، جگر و تخم مرغ را منابع غذایی خوب تامین ویتامینD  در افراد دانست و گفت: راه دیگر تامین ویتامین D مورد نیاز بدن استفاده از مکمل‌های این ویتامین است.

به گفته اردیخانی از نیمه دوم سال گذشته به مدت 9 ماه طرح دادن مکمل‌های ویتامین D به دختران دوره آموزشی متوسطه اول و دوم استان آغاز شده است.

این کارشناس تغذیه در پایان با بیان اینکه دریافت زیاد ویتامین Dنیز می‌تواند در فرد مشکل ساز باشد، گفت: دریافت اضافه این ویتامین می‌تواند باعث بروز سکته‌های قلبی شود.

۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۳۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید