اخبار

با اصلاح سفره غذایی به جنگ تغییرات آب و هوایی برویم

با اصلاح سفره غذایی به جنگ تغییرات آب و هوایی برویم

تغییرات آب و هوایی زندگی انسان ها را بر روی کره زمین با چالش های بزرگی مواجه کرده است که می بایست برای مهار آن از تمام ابزار های پیش رو از جمله اصلاح سفره غذای مردمان کمک گرفت.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم با اشاره به مطلب فوق گفت:افزایش دما و کاهش بارندگی ها در کشور از جمله مسایلی است که دیگر هیچ کارشناسی نسبت به آن تردیدی ندارد و می بایست ساکنان اقلیم ایران خود را برای مواجهه با این تغییرات آماده کنند.

دکتر رضا حق پرست کمبود آب را مساله محوری در این میان ذکر کرد که با اصلاح فرهنگ مصرف هم در زمینه کشاورزی و هم در زمینه خانگی باید  نسبت به کاهش مصرف اقدام کرد.

وی حرکت به سمت کشت گیاهانی که نیاز آبی کمی دارند را از اساسی ترین اقدامات در این زمینه دانست و اظهار کرد : اکنون برنج و گندم اصلی ترین عناصر غذایی بر روی سفره ایرانیان هستند که هر دو نیاز آبی بالایی دارند و با خشک تر شدن اقلیم ایران کشت این محصولات برای تامین عناصر سفره ایرانی بسیار مشکل خواهد شد و باید برای جایگزینی این اقلام با موادی که هم خواص بیشتری دارند و هم نیاز آبی کمی  دارند تلاش شود.

این عضو هیات موسس سمن راز آرامش زندگی(تعامل با محیط زیست) ، نخود را از جمله محصولاتی دانست که می توان براحتی آن را جایگزین گندم ، برنج و گوشت کرد تا نه تنها به مقابله با بحران کمبود آب پرداخت بلکه عناصر مورد نیاز بدن انسان نیز بصورت کامل تامین شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف بالای گوشت در جامعه یکی از مسایلی است که موجب تشدید بحران آبی می شود گفت : برای تولید گوشت نیاز به مصرف حجم بالایی از آب است و  برغم تامین پروتئین مورد نیاز بدن موجب مشکلات تغذیه ای بسیاری می شود اما نخود می تواند پروتئین بیشتری نسبت به گوشت را به بدن برساند و عوارض گوشت را نیز ندارد.

دکتر حق پرست مصرف نان و برنج را نیز به خاطر نحوه فرآوری و جدا کردن سبوس و نیز نیاز آبی بالا به صلاح ندانست و گفت: کربوهیدرات موجود در گندم و نان نیز براحتی از طریق مصرف عدس و نخود تامین می شود.

وی مصرف برنج و نان به شکل کنونی را تنها موجب افزایش معضل چاقی در جامعه دانست بصورتی که نه تنها نیاز بدن به مواد مغذی تامین نشده بلکه موجب کاهش جدی فعالیت سیستم ایمنی بدن و چاقی می شود و که نشان دهنده عدم وجود فرهنگ صحیح تغذیه در جامعه است. 

این عضو هیات علمی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم شکل گیری صف نان در کشور را با توجه به خشکی اقلیم ایران پدیده ای عجیب دانست که نشانه دیگری از عدم تطابق مصرف در ایران با شرایط اقلیمی است خواستار تجدید نظر جدی تر مردم و مسئولین بر عناصر سفره ایرانی شد .

 

 

 

۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۰۱

نظرات بینندگان

علی عزیزی
۱۳۹۴/۰۳/۲۵
0
0
0

متشکرم آقای دکتر حق پرست با نظر وایده شما کاملا موافقم . لطفا جهت اطلاع جامعه ، از طریق شبکه های احتماعی وخصوصا برای جوانان اینگونه مطالب را انتشار دهید.


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید