اخبار

باید و نبایدهای روزه‌داری در بیماران قلبی

باید و نبایدهای روزه‌داری در بیماران قلبی

یک جراح و متخصص قلب در خصوص روزه‌داری در بیماران قلبی عروقی اظهار کرد: نمی‌توان نسخه یکسانی را برای همه این بیماران پیچید و بر حسب نوع بیماری ممنوعیت و یا مجاز بودن روزه گرفتن این بیماران تعیین می‌شود.

پروفسور معصومعلی معصومی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، تصریح کرد: در بیماران قلبی که کم‌آبی برای آنها می‌تواند خطرناک باشد، حتما توصیه بر اجتناب از روزه‌داری است.

این جراح و متخصص قلب اظهار کرد: توصیه ما این است بیمارانی که سال گذشته دچار سکته قلبی شدند و یا بیمارانی که برای بیماری خود مجبور به استفاده از دارو سر وقت و زمان خاصی هستند که در برنامه افطار و سحر نمی‌گنجد، حتما از روزه گرفتن خودداری کنند.

معصومی افزود: همچنین بیمارانی که تپش قلب نامنظم داشته و یا دریچه مصنوعی دارند و داروهای رقیق کننده و یا وارفارین مصرف می‌کنند نیز باید بطور جد از گرفتن روزه اجتناب کنند.

وی تصریح کرد: کم‌آبی در این بیماران در زمان روزه‌داری امکان لخته شدن خون را افزایش می‌دهد و توصیه می‌شود این بیماران بطور جد از گرفتن روزه اجتناب کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه کم‌آبی را خطرناکترین عارضه در بیماران قلبی عنوان کرد و افزود: بروز این عارضه در زمان روزه‌داری می‌تواند جان بیماران قلبی را بطور جدی تهدید کند.

معصومی با بیان ایکه روزه‌داری در بیماران قلبی عروقی مسئله‌ای بسیار حساس و حیاتی است، توصیه کرد: این افراد حتما پیش از گرفتن روزه با پزشک معالج خود مشورت کنند.

معصومی با اشاره به افزایش ساعات روزه‌داری و گرما در روزه‌داری فصول گرم سال، اظهار کرد: توصیه اکید ما برای افرادی که نارسایی قلبی دارند این است که حتی‌القدور از گرفتن روزه در این ماه اجتناب کرده و بدانند مصرف بیش از حد مایعات در طول افطار تا سحر برای جبران کم‌آبی بدن می‌تواند با ایجاد ورم، نارسایی قلبی آنها را تشدید کند.

این جراح و متخصص قلب و عروق اظهار کرد: بیماران قلبی نیز که با مشورت پزشک معالج خود منعی برای گرفتن روزه ندارند، باید در زمان افطار و سحر از غذاهای کم‌حجم و با ارزش مانند گوشت که پروتئین زیاد دارد استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این بیماران همچنین باید از مصرف غذاهای پرحجم که باعث اتساع معده و نفخ شده و مصرف مایعات را افزایش می‌دهد، پرهیز کنند.

 

 

۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید