اخبار

کوره های آجر پزی نفس شهر را به شماره انداخته است.

منواکسید کربن ناشی از سوخت نامناسب کوره ها با هموگلوبین ترکیب می شود و کار اکسیژن رسانی به بافتهای بدن را مختل و آثار و عوارض سوء بر سلامت افراد دارد.

معاون محیط انسانی اداره کل محیط زیست کرمانشاه گفت: اکثر کوره های آجرپزی اطراف شهر که به شکل سنتی مشغول بکارند ازسوخت نامناسب استفاده می کنند بطوری که سوخت این کوره ها مازوت و گازهای حاصله از این سوخت منو اکسید کربن و دی اکسید گوگرد و اکسید ازت است که  سلامت محیط زیست، انسان و ابنیه تاریخی  را به خطر می اندازد.

مهندس فریدون یاوری در گفت و گو  با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه،  در مور آلایندگی کوره های آجرپزی گفت:منواکسید کربن ناشی از سوخت نامناسب کوره ها  با هموگلوبین ترکیب می شود  و کار اکسیژن رسانی به بافتهای بدن  را مختل و آثار و عوارض سوء بر سلامت افراد دارد.

وی به خطر های گازهای دی اکسید گوگرد (so2 )و اکسید ازت نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این گازها با تحریک مخاط و دستگاه تنفسی  مخل سلامتی انسان است و در محیط زیست، وقتی so2 موجود در هوا با آب ترکیب می شود تبدیل به اسید سولفوریک شده و PH خاک و PH آبهای سطحی و زیرزمینی را تغییر می دهد و درکل این آلودگی ها نه تنها بر سلامتی انسان بلکه بر ابنیه و آثار تاریخی و سایر اجزای محیط مانند آب و خاک آثار و عوارض سوء بسیاری را برجای می گذارد .

یاوری همچنین تصریح کرد: آلودگی های بصری پیامد دیگری از این کوره های غیر استاندارد در حوالی حریم شهر کرمانشاه است که استقرارشان در منطقه به شکل کاملا نامنظم و بی قواره است .

وی در ادامه گفت:متاسفانه خاک حاصلخیز دارای صرفه اقتصادی و کشاورزی که می تواند برای نسلهای آینده برای مدت طولانی بهره دهی داشته باشد اکنون در حال نابودی وتبدیل شدن به آجر است بطوری که تخریبهای صورت گرفته و گودالهای ایجاد شده که اکثرا در همان حوالی کوره هاست منظره زشتی را به وجود آورده است .

معاون محیط انسانی اداره کل محیط زیست کرمانشاه در خصوص کنترل و نظارت بر کار این کوره ها گفت: نمونه هایی از این کوره هاگرفته شده که نشان دهنده آلایندگی آنها بوده وآلوده کننده بودن آنها محرز شدن و ما آنهارا به مقامات قضایی معرفی کرده ایم.

وی ادامه داد:از آنجا که این مسئله آلایندگی به مرور زمان ایجاد شده است و سیر تاریخی دارد باید راه حل ریشه ای برای آن اندیشیده شود.

 یاوری تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی مجوز استقرار به این کوره ها می دهد. دستگاه هایی سهمیه سوخت برای آنها اختصاص می دهند و محیط زیست نیز بر وضعیت آلایندگی آنها نظارت می کند که باید همه دستگاه ها با همکاری هم  با این منابع آلایندگی در شهر کرمانشاه برخورد کنند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته جلساتی برای رفع این مشکل برگزار شد، گفت: هم اکنون این موضوع تحت بررسی است اما باید ابتدا برای افرادی که از این طریق امرار معاش می کنند چاره ای اندیشیده شود.

معاون محیط  انسانی محیط زیست استان یادآوری کرد: بر اساس بررسی هایی که چند سال پیش با عنوان طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر کرمانشاه انجام شد سهم اصلی آلودگی شهرخودروها هستند اما کوره ها نیز سهمی از این الودگی شهری را دارند.

۲۷ بهمن ۱۳۸۸ ۱۱:۳۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید