اخبار

دکتر کریم: تجویز و مصرف منطقی دارو می تواند از حدر رفت منابع جلوگیری کند

دکتر کریم: تجویز و مصرف منطقی دارو می تواند از حدر رفت منابع جلوگیری کند
جلسه طراحی، پایش و اجرای برنامه اصلاح و مصرف منطقی دارو با حضور رؤسای دانشگاه ، معاونین غذا و دارو، درمان و رؤسای بیمارستان های قطب غرب کشور در کرمانشاه برگزار شد.

رییس دانشگاه  در ابتدای این جلسه گفت: وزارت بهداشت با چالش های بسیار مهمی روبرو است که تجویز و مصرف منطقی دارو یکی از آنها است. عدم برنامه ریزی صحیح در این حوزه باعث شده که اعتبارات و منابع مالی زیادی حدر برود که اگر مدیریت صحیحی نسبت به این مقوله اعمال شود می تواند کشور را از حدر رفت  کلان بودجه  نجات دهد.

وی افزود: بحث تجویز و مصرف غیر منطقی دارو چالش ها و عوارض خاص خود را دارد و می تواند برای بیمار، جامعه و کل کشور مشکل ایجاد کند.به عنوان مثال در بحث خرید در طول سالیان گذشته آشفتگی بسیار زیادی وجود داشته که مشکلات زیادی ازجمله سوء استفاده های کلان مالی را دربرداشته است.

وی بحث انبار داری دارو را نیز یکی دیگر از چالش های موجود دانست و افزود: کمبود نیروی متخصص و متعهد از دیگر مشکلات است، باید مسیر طوری طراحی شود که حداکثر بهره وری از نیروهای موجود برای سیستم بهداشت و درمان و دانشگاه ها فراهم شود.

دکتر کریم گفت: تجویز و مصرف منطقی دارو، عوارض دارویی و تداخلات دارویی از مباحثی است که متاسفانه در کشور ما خیلی به آن پرداخته نمی شودو همچنین نقش داروساز بالینی در بیمارستان های ما تعریف نشده است همه این چالش ها باعث می شود که در بحث دارو با مشکلات زیادی مواجه باشیم . باید  تلاش کنیم با برنامه ریزی و مدیریت صحیح این مشکلات را از پیش رو برداریم.

1

۱ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید