اخبار

وقوع سالانه 140 هزار حیوان گزیدگی در کشور

وقوع سالانه 140 هزار حیوان گزیدگی در کشور

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به وقوع سالانه 140 هزار حیوان گزیدگی در کشور اظهار کرد: خوشبختانه با اقدام به موقع در زمینه تزریق واکسن تنها تعداد انگشت شماری از این موارد به بیماری هاری منجر می‌شود.

دکتر حسین بیگلری به مناسبت روز جهانی "هاری" در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، گفت: برای اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم در خصوص پیشگیری از موارد حیوان گزیدگی و خطر ابتلا به بیماری هاری، روز 28 سپتامبر مصادف با 6 مهرماه به عنوان روز جهان "هاری" نامگذاری شده است.

وی افزود: هدف از این نامگذاری این است تا مردم در وهله اول با راه‌های پیشگیری از حیوان گزیدگی آشنا شده و در صورت بروز حیوان گزیدگی اقدامات اولیه از جمله شستشوی محل گزیدگی به مدت 10 تا 15 دقیقه با آب و صابون را انجام داده و در مرحله بعد حتما جهت انجام واکسیناسیون اقدام کنند.

بیگلری خاطرنشان کرد: در حال حاضر مراکز ارائه دهنده خدمات پیشگیری هاری بصورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات شست و شو و اکسیناسیون رایگان برای افرادی که در معرض حیوان گزیدگی قرار گرفته‌اند، هستند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه مخزن ویروس هاری در حیوانات وحشی است، گفت: به طور معمول از طریق گزش حیوانات اهلی توسط حیوانات وحشی این ویروس به حیوانات اهلی مانند گاو، سگ و الاغ منتقل می‌شود.

وی اظهار کرد: در این بین ارتباط بین انسان و حیوان اهلی بویژه سگ که منجر به گزش انسان توسط این حیوانات و ایجاد جراحت بر روی پوست می‌شود موجب انتقال ویروس هاری به انسان می‌شود.

بیگلری علائم هاری در حیوانات را به دو صورت متفاوت دانست و اظهار کرد: در نوعی از این بیماری که هاری خاموش نام دارد، حیوان گوشه نشین شده و تا زمان مرگ آب و غذا نمی‌خورد و تنها در صورت نزدیک شدن انسان امکان حمله از سوی حیوان وجود دارد.

وی افزود: اما در نوع دیگر حیوان خوی درندگی پیدا کرده که به آن هاری خشمگین می‌گویند که حتی ممکن است گاو و الاغ نیز انسان را مورد گزش قرار دهند.

بیگلری با بیان اینکه حیوانات وحشی بر اثر بیماری هاری نمی‌میرند، گفت: این حیوانات تنها به عنوان مخزن بیماری و ویروس هاری عمل کرده و درصورت گزش، این ویروس را به حیوان اهلی و یا انسان انتقال می‌دهند که موجب مرگ هر دو می‌شود.

وی با بیان اینکه فرد مبتلا به هاری محکوم به مرگ است، گفت: در صورتی که در همان لحظات اولیه بعد از گزش، محل گزش با آب و صابون به مدت 10 تا 15 دقیقه شست و شو داده شود و پس از آن نیز با مراجعه به مراکز بهداشت جهت تزریق واکسن هاری اقدام شود، می‌توان به نجات جان فرد و پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری در او امیدوار بود.

وی اظهار کرد: در صورت عدم اقدام به موقع در تزریق واکسن و شست و شوی محل گزش، بسته به سیستم ایمنی فرد، بعد از سه هفته تا سه ماه از ورود ویروس هاری به بدن، علائم بیماری از جمله ترس از نور و آب، عدم توانایی خوردن و آشامیدن و به تدریج فلج عضلات تنفسی بروز پیدا می‌کند و در نهایت با توجه به اینکه درمانی برای این بیماری وجود ندارد، فرد بیمار جان خود را از دست می‌دهد.

بیگلری بیا بیان اینکه تنها برای محیط بانان و دامپزشکان واکسن هاری تزریق شده است، از همه افراد خواست تا به محض گزش توسط هر نوع حیوان حتما محل گزش را با آب و صابون به مدت 10 تا 15 دقیقه شست وشو داده و به سرعت جهت تزریق واکسن هاری به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه سالیانه 140 هزار مورد حیوان گزیدگی در سطح کشور گزارش می‌شود، گفت: خوشبختانه از این تعداد تنها تعداد اندکی به علت سهل انگاری در تزریق واکسن هاری به این بیماری مبتلا و جان خود را از دست می‌دهند، بطوریکه سال گذشته چهار نفر در کشور بر اثر این بیماری فوت کردند.

۶ مهر ۱۳۹۴ ۱۲:۳۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید