اخبار

صریح و بی‌پرده با رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

صریح و بی‌پرده با رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

ایسنا :

طی چند ماه اخیر در حالی انتقاداتی از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در برخی سایت‌های خبری انعکاس یافت که در مقابل مسئولین این دانشگاه معتقدند عملکردشان در یک سال اخیر قابل قبول بوده و دانشگاه حرکتی رو به جلو داشته است. برای روشن شدن این قضیه پای صحبت‌های رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نشستیم که ماحصل آن در زیر می‌آید و قضاوت را به مردم می سپاریم.

دکتر حسین کریم رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با غیرواقعی و غیر منصفانه دانستن مطالب منتشر شده در برخی سایت‌های خبری در خصوص او و عملکردش در مسند رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اظهار کرد: متاسفانه طی چند ماه اخیر شاهد طرح برخی شایعات از سوی چند سایت خبری در جهت تخریب چهره بنده و فعالیت‌های دانشگاه هستیم که هدفی جز تشویش اذهان عمومی جهت رسیدن به برخی اهداف و غرائض را نمی‌توان برای آن متصور بود.

حجم کاری سنگین فرصتی برای پرداختن به حواشی باقی نمی‌گذارد

وی به حجم بالای کاری دانشگاه اشاره کرد و افزود: مدیریت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با داشتن هفت معاونت که بعضا حجم کاری برخی معاونت‌ها با دو تا سه اداره کل برابری می‌کند و با داشتن 16 هزار پرسنل که در سراسر استان و حتی در دورترین نقاط آن پراکنده‌اند قطعا کار دشواری است و باید تلاش مضاعف داشت تا در چنین سیستم گسترده‌ای که بار سلامت مردم استان را برعهده دارد بتوان رضایت مردم را به دست آورد.

کریم اظهار کرد: علاوه بر این حجم گسترده کاری که بطور معمول در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی استانهای دیگر هم وجود دارد، در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به دلیل عقب ماندگی‌هایی که از سالهای گذشته به جا مانده، شروع همزمان 200 پروژه را در برنامه قرار دادیم و این یعنی چند برابر کردن حجم کاری دانشگاه.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: خوشبختانه طی یکسالی که به عنوان رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خدمت کرده ام توانستیم از این تعداد(200 پروژه)، حدود 70 پروژه را به بهره‌برداری برسانیم و این حاصل تلاش مضاعف همه همکاران در دانشگاه بوده است.

کریم خاطرنشان کرد: قطعا این حجم کاری بالا فرصتی برای پرداختن به حواشی و جوسازی‌های برخی افراد را نمی‌دهد و من با توجه به حجم مشکلاتی که وجود داشت و حجم بار سنگینی که دانشگاه دارد و شروع همزمان 200 پروژه تمام تلاشم را از همان ابتدای کار بکار گرفتم تا تنها به متن اصلی کار بپردازم و از حواشی دوری کنم.

این جوسازی‌های علیه روسای قبلی هم وجود داشت

وی اظهار کرد: یکی از دلایل عقب ماندگی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که زمانی جزو هفت دانشگاه اول تاسیس شده در کشور بود، روسای قبلی هستند که در دام چنین حاشیه‌ها و جوسازی‌هایی گرفتار شدند.

کریم اظهار کرد: متاسفانه همین جوسازی‌ها برای روسای قبلی دانشگاه هم پیش آمد و متاسفانه آنها در دام حاشیه‌سازی برخی آقایان گرفتار شدند و این امر موجب شد تا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عقب ماندگی را در ابعاد مختلف آموزشی و درمانی و بهداشتی تجربه کند.

وی اظهار کرد: متاسفانه با آمدن من نیز از همان ابتدا که هنوز حکم ابلاغ من زده نشده بود برخی از آقایان که منافع خود را در خطر دیدند و ترس از برملاشدن گذشته کاری خود داشتند، دست به کار شدند و با رفتن پیش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کردند مدرک و پایان نامه من و عضو هیات علمی بودنم جعلی است.

وی افزود: این صحبت‌ها موجب شد تا وزیر بهداشت دو تا سه ماه ابلاغ حکم را به تاخیر بیندازد و با تحقیقات صورت گرفته به وزیر ثابت شد که همه این صحبت‌ها دروغ بوده و در نهایت حکم بنده زده شد.

کریم اظهار کرد: با ورودم به دانشگاه نیز این حملات ادامه داشت و انواع شایعه‌ها و تهدیدها مطرح می‌شد و یک روز این آقایان پیش استاندار می‌رفتند، یک روز پیش فرماندار و یک روز پیش نماینده‌ها و تمام تلاششان را طی این مدت بکار گرفتند تا بتوانند چهره من و دانشگاه را مخدوش کنند تا با کنار رفتنم بتوانند گذشته کاری خود را پنهان کرده و دوباره به منافعشان دست پیدا کنند.

وی افزود: همین آقایان در دو تا سه ماه اخیر شروع به خوراک خبری دادن به دو تا سه نشریه و سایت خبری کردند تا علیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و در جهت تخریب آن، خبر منتشر کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: قطعا این افراد که مرا از همان ابتدا نمی‌شناختند، دشمنی با من ندارند و از داستانهای دیگر نگرانند که از همان ابتدا کمر به تخریب چهره من و دانشگاه بستند و حمله به جلو را آغاز کردند.

کریم اظهار کرد: متاسفانه تغییر چند رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طی چند سال اخیر نشان می‌دهد همین برنامه را نیز بر سر روسای قبلی درآورده‌اند و چون از این جوسازی هربار نتیجه گرفته‌اند مجددا این برنامه را در چند ماه اخیر علیه من و دانشگاه از طریق رسانه‌ها پیاده کرده‌اند.

وی اظهار کرد: متاسفانه هفته‌ای نیست که معاونت‌های مختلف و افراد تاثیرگذار در دانشگاه مورد تهدید قرار نگیرند که یا باید از کارشان کنار بکشند یا مورد هجمه انواع تهمت‌ها و شایعات قرار خواهند گرفت.

کریم اظهار کرد: چنانچه پرسنل تاثیر گذار دانشگاه حاضر به همکاری با این آقایان و حرکت در جهت تامین منافع آنها نشوند، آنچنان در مورد آنها شایعه سازی می‌کنند که آنها را مجبور کنند از ترس آبرویشان هم که شده کنار بکشند.

استعفای دکتر منصوری شایعه است

وی اظهار کرد: یکی از همین شایعات در خصوص استعفای دکتر منصوری رییس شورای سیاست گذاری دانشگاه بود که کاملا دروغ بوده و ما همچنان در خدمت ایشان در شورای سیاست گذاری دانشگاه هستیم.

کریم برگ برنده دانشگاه را کار و فعالت زیاد آن که حاصل و نتیجه فعالیت گروهی است عنوان کرد و افزود: این آقایان تلاش دارند تک تک اعضای موثر در این کار تیمی رامورد هدف قرار دهند تا مانع اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه شوند و این شایعه‌سازی و آبرو‌بری از افراد را به قدری محکم و رسانه‌ای انجام می‌دهند که همگان باور می‌کنند و زمانی که جوابیه می‌دهی  آن را بصورت ناقص چاپ می‌کنند.

از سایت‌های خبری که اخبار کذب منتشر کردند شکایت کردیم

وی با اشاره به شکایت از نشریات و سایت‌های خبری که اخبار کذب در مورد دانشگاه منتشر کرده‌اند و به شایعه پراکنی در مورد دانشگاه و پرسنل آن پرداخته‌اند، گفت: ما معتقدیم مملکت قانون دارد  و برای همین طرح شکایت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه نشریات زرد از بدنه رسانه جدا هستند، گفت: طی یک سالی که از شروع کارمان می‌گذرد و علی رغم تمامی مشکلاتی که آقایان بوجود آورده‌اند صبوری کردیم و سعی کردیم به حواشی نپردازیم و کارمان را در جهت خدمت به مردم و پیشبرد اهداف دانشگاه در جهت بهبود بخش‌های مختلف بهداشت و درمان پیش ببریم.

وی اظهار کرد: این روند ادامه داشت تا کار به درج شایعه در برخی سایت‌های خبری که ما از آن به عنوان نشریات زرد یاد می‌کنیم کشید و بازهم صبوری کردیم و سعی کردیم در ابتدا جوابیه بدهیم(بصورت کامنت زیر خبر) که دیدیدم بصورت ناقص در همان سایت خبری منتشر می‌شود.

وی افزود: این روند طی دو تا سه ماه اخیر ادامه داشت و متوجه شدیم این افراد به دنبال این هستند تا از طریق این سایت‌های خبری ما را در دام حاشیه بیندازند و آنها یک شایعه‌ای را مطرح کنند و ما وقت و جلسه بگذاریم و جواب آن شایعه را بدهیم تا این امر روند کاری را مختل کند.

کریم اظهار کرد: بنابراین بعد از مدتی سعی کردیم در سکوت کار خود را ادمه دهیم و وقتی متوجه شدیم این افراد به هیچ عنوان دست بردار نیستند، از آنجا که معتقدیم قانون در مملکت وجود دارد شکایت خود را از نشریات و سایت‌های خبری که این اخبار غیر واقعی را در مورد دانشگاه عنوان کردند، مطرح کردیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مراحل قانونی این شکایت در حال انجام است و امیدوریم این نشریات زرد که آبروبر رسانه شده‌اند، دست از این کار خود بردارند.

ماجرای کارانه 40 میلیونی چیست؟

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه در پاسخ به برخی از این اخبار مطرح شده از جمله کارانه چند ده میلیونی رییس دانشگاه و معاونانش، گفت: در این نشریات زرد بحث کارانه من و معاونانم مطرح شد که بین 20 تا 40 میلون تومان کارانه می‌گیریم و مدرک این کارانه را هم در سایت‌های خبری منتشر کردند.

وی اظهار کرد: این میزان کارانه و مدرک مربوط به آن در حالی منتشر شد که هیچ توضیحی در خصوص علت آن در جهت روشنگری جامعه داده نشد.

کریم با اشاره به تفاوت پرداخت کارانه در وزارت بهداشت با سایر ارگانها و نهادهای دیگر، گفت: همه ما قبل از اینکه سمتی در دانشگاه داشته باشیم پزشک هستیم و متخصص. به عنوان مثال بنده فوق تخصص قلب هستم، یکی دیگر از معاونان من متخصص بیهوشی و دیگری متخصص بیماری‌های عفونی است.

وی افزود: در حال حاضر کارانه برخی رشته‌های تخصصی پزشکی بین 50 تا 100 میلیون تومان است و برخی دیگر از رشته‌ها بیش از این مقدار است و قطعا وزارت بهداشت برای اینکه بخواهد پزشکان را در سیستم خود نگه دارد و از شیفت کردن آنها به بخش خصوصی جلوگیری کند، باید یک همترازی در پرداختی کارانه‌ها در بخش دولتی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه همترازی کارانه از قبل وجود داشته، گفت: در طرح تحول سلامت با توجه به اتفاقات و تحولاتی که صورت گرفت کارانه‌ها با نظام k جدید دو برابر شد و این ارقام 50 تا 100 میلیون تومان به دست آمد.که در حال حاضر این ارقام به پزشکان شاغل در بیمارستان‌ها پرداخت می‌شود.

کریم اظهار کرد: نه من، بلکه همه مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از این شرایط و این میزان کارانه‌ گذشته‌ایم و در بخش اداری دانشگاه مستقر شده‌ایم و حال این سوال من است که اگر من و همکارانم به کار خود در خارج از دانشگاه که کارانه آنها این مبالغ (50 تا 100 میلیون تومان) است ادامه می‌دادیم درآمد بیشتری داشتیم، یا اینکه در دانشگاه با مبلغ کارانه عنوان شده (20 تا 40 میلیون تومان) که  درصدی از آن را هم برای مالیات می‌دهیم.

 کریم به سختی کار و مسئولیت بسیار کار در دانشگاه اشاره کرد و افزود: قطعا در خارج از دانشگاه با فراغ بال و آسایش خاطر می‌توانستیم کار خود را انجام دهیم و به رزیدنتی و تحصیل و آموزش خود هم برسیم و سه برابر درآمد فعلی را هم داشته باشیم.

کریم افزود: تعهد خدمت به مردم و حس مسئولیت ما را در سیستم دانشگاه نگه داشته و دنبال آنیم شرایطی را مهیا کنیم که مردم با پرداخت هزینه‌های کمتر بتوانند درمان مناسب خود را بگیرند. سوال من این است ما که با این همه حجم مسئولیت و کار یک سوم درآمد همکاران خود در خارج از دانشگاه را داریم، تخلف می‌کنیم یا ایثار؟

رییس دانشگاه علوم پزشکی افزود: افرادی که این سند کارانه دانشگاه را به سایت‌های خبری داده‌اند خوب  می‌دانند اوضاع و احوال از چه قرار است و ما چقدر از درآمد و حقوق خود زده‌ایم تا بتوانیم خدمتی به مردم ارائه دهیم.

همه چشمشان بسته و این آقایان بیدارند!

کریم افزود: متاسفانه سایت‌های خبری و نشریاتی که این خبر را درج کرده‌اند از خود نپرسیده‌اند مگر می‌شود من برای خودم و بقیه چنین مبالغ کارانه‌ای بنویسیم و هیچ کس خبردار نشود و همه چشمشان را ببندند و من هرمبلغی که دلم خواست را بنویسیم و هیچ کس هم خبر داد نشود جز این آقایان؟

وی با بیان که حقوق همه افراد توسط نهادها و ارگانهای مختلف نظارتی کنترل می‌شود، گفت: مبلغ کارانه را که من برای خودم و همکارانم مشخص نکرده‌ام و میزان کارانه در جلسه هیات امنای دانشگاه تعیین می‌شود که رییس هیات امنای تمام دانشگاه‌ها نیز وزیر بهداشت است.

وی افزود: در جلسه هیات امنای دانشگاه، چند عضو از وزارتخانه و چند عضو از دانشگاه علوم پزشکی حضور دارند و با توجه به درآمدی که پزشکان خارج از دانشگاه دارند یک همترازی کارانه را تعریف کرده و میزان کارانه را مشخص می‌کنند تا مسئولین دانشگاه جهت ماندگاری در سیستم زیاد متضرر نشوند.

کریم اظهار کرد: این شرایط در حالی است که برخی از آقایانی که منافعشان در خطر است و از دانشگاه سیلی خورده‌اند این اسناد را پیش خود نگه داشته‌اند و چون می‌دانند بقیه از اصل ماجرای این مدارک خبر ندارند آنها را به نشریات می‌دهند تا منتشر کنند تا مگر با انشار این اسناد بتوانند از دانشگاه امتیازی بگیرند.

آقایان مدرک رتبه‌بندی دانشگاه را به ما هم بدهند!

رییس دانشگاه علم پزشکی کرمانشاه به شایعه دیگر این افراد در خصوص آخر شدن دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در طرح تحول سلامت اشاره کرد و افزود: در این زمینه باید از این افراد سوال کرد این خبر را بر اساس چه آمار و مدرکی مطرح کرده‌اند، وقتی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که متولی اجری طرح تحول نظام سلامت است هیچ رتبه بندی کامل و جامعی در زمینه این طرح انجام نداده است.

وی اظهار کرد: من از این آقایان می‌خواهم که این رتبه بندی که دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در تمام شاخص‌های طرح تحول سلامت جزو استان‌های آخر شده را به ما هم بدهند تا ما خود اولین مدعی در وزارت بهداشت باشیم که بر چه اساس این رتبه بندی انجام شده است.

کریم اظهار کرد: وزارت بهداشت تنها در شش حوزه از طرح تحول سلامت دانشگاه‌های اول را معرفی کرده و این رتبه بندی برای مشخص شدن دانشگاه‌های وسط و آخر انجام نشده که حالا ما بخواهیم آخر شده باشیم!

کریم افزود: تمام معاونت‌های وزارت بهداشت در سفری که به استان داشتند و با بازدید از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و بخش‌های مختلف آن اعلام رضایت کرده‌اند و عنوان کردند کرمانشاه جزو بهترین دانشگا‌ه‌هاست.

۷ مهر ۱۳۹۴ ۱۷:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید