اخبار

کلنگ مرکز بیماری های سل به زمین زده شد

کلنگ مرکز بیماری های سل به زمین زده شد

دکتر مهدی گویا در مراسم کلنگ زنی مرکز سل مقاوم به درمان در محل بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، سل مقاوم به درمان را یکی از معضلات جوامع امروز عنوان کرد و افزود: متاسفانه موارد ابتلا به این بیماری در دنیا در حال افزایش است.

وی همراه بودن بیماری سل با بیماری ایدز را یکی از دلایل افزایش موارد سل مقاوم به درمان عنوان کرد و افزود: علاوه بر این یکی دیگر از علل افزایش موارد این بیماری درمان ناقص مبتلایان سل معمولی است.

گویا اظهار کرد: متاسفانه با ناقص ماندن درمان بیماران مبتلا به سل معمولی زمینه ابتلای این بیماران به سل مقاوم به درمان فراهم می‌شود.

وی با متفاوت دانستن سل معمولی با سل مقاوم به درمان، گفت: در درمان سل معمولی که شش ماه به طول می‌انجامد در اغلب موارد نیاز به بستری بیمار نیست و این بیماران اغلب با بستری در منزل درمان می‌شوند، در حالیکه در بیماری سل مقاوم به درمان طول دوره درمان حداقل دو سال است و فرد نیاز دارد تا شش ماه در بیمارستان بستری شود.

وی افزود: در طول این مدت نیز فرد باید تحت نظارت دقیق باشد، زیرا داروهایی که برای درمان این بیماری وجود دارد دارای عوارض بسیاری است و پزشک در این زمینه باید مراقبت بسیاری از بیمار داشته باشد.

گویا هزینه درمان سل معمولی را بین 400 تا 500 هزار تومان متغیر دانست و اظهار کرد: در درمان سل مقاوم به درمان، شش ماه بستری بیمار حدود 400 میلیون تومان هزینه دارد و عمده بار هزینه این بیماری نیز به بخش درمان کشور تحمیل می‌شود.

رییس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: تلاش شده تا با راه‌اندازی مراکز سل مقاوم به درمان در سطح کشور، علاوه بر آموزش به افراد و مبتلایان سل معمولی در زمینه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، مکان مجهزی برای بستری این بیماران فراهم شود تا خطر این بیماری جامعه و خانواده این بیماران را تهدید نکند.

گویا با بیان اینکه راه‌اندازی 10 مرکز سل مقاوم به درمان در سطح کشور در دستور کار قرار گرفته، گفت: یکی از این مراکز در کرمانشاه به عنوان قطب درمانی غرب کشور ساخته می‌شود که امیدواریم علاوه بر استان، منشاء خیر برای سایر استانهای همجوار و حتی کشورهای همسایه باشد.

۹ دی ۱۳۹۴ ۱۷:۳۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید