اخبار

تولیدکنندگان مواد غذایی در استان برای کسب نشان ایمن سلامت محصولات خود تلاش کنند

تولیدکنندگان مواد غذایی در استان برای کسب نشان ایمن سلامت محصولات خود تلاش کنند
مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در نشست بسیج ملی کاهش قند و نمک خواستار تولید مواد غذایی با کیفیت در راستای دسترسی به سبد مطلوب غذایی شد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درنشستی که با شرکت مدیران شرکت های تولید و مسئولین فنی مواد غذایی به مناسبت بسیج ملی کاهش قند و نمک و چربی در سالن اجتماعات معاونت غذا ودارو و برگزار شد به ایراد سخن پرداخت و در این رابطه گفت: با توجه به این که برای توسعة پایدار جوامع نیازمند داشتن یک جامعه سالم هست نیازهای ضروری و اساسی برای داشتن یک جامعة سالم برخورداری از تغذیه سالم است.

دکتر شهریار مستوفی خاطر نشان کرد: برای سلامت غذا از مزرعه تا سفره نیازمند مراقبت و نظارت جدی هستیم که همة ما و مردم باید در بستر نظارت سهیم باشیم، تا غذای سالم و عاری از هرگونه آلودگی در دسترس مردم قرار گیرد.

وی به شیوع بیماری غیرواگیر در جامعه اشاره کرد و گفت: 75% بار بیماریها در جامعة امروزی مربوط به بیماریهای غیرواگیر است و بیماریهای قلبی و عروقی و سرطانها ازعلل مهم در ایجاد مرگ و میر در جامعه به شمار می آیند.

مدیر نظارت بر مواد غذای دانشگاه همچنن به نقش مهم تغذیه ناسالم در ایجاد این بیماریها اشاره کرد و گفت مصرف بی رویه نمک- چربی و شکر از عواملی هستند که در ایجاد این بیماریها نقش بسزایی دارند.

دکتر مستوفی به چهار عامل فشارخون- چربی خون- دیابت و سیگار به عنوان عوامل مهم در ایجاد سکته های قلبی اشاره کرد و خواهان توجه به بیماری دیابت با توجه به شیوع 10%  این  بیماری در کشور شد.

وی همچنین به بالا بودن سرانه مصرف نمک در کشور اشاره کرد و گفت: مصرف سرانه نمک در کشور 12 گرم در روز است که با توجه به میانگین جهان که 5 گرم می باشد نیاز به توجه بالایی دارد. وی میانگین میزان مصرف شکر در کشور را 66 گرم دانست که  از میانگین جهان بالاتر  است و خواهان توجه جدی به این مساله شد.

دکتر شهریار مستوفی در بخش دیگری از سخنان خود به اهداف برنامة ششم توسعه پرداخت و گفت: باید همة مسئولین و تولیدکنندگان صنایع غذایی تلاش کنند که میزان اسیدهای چرب ترانس در وعده های مصرفی را تا پایان برنامه سال 1399 به 1% و میزان اسیدهای چرب ترانس در روغن مصرفی با کاربرد فرمولاسیون مواد غذایی را به 3% سرانه مصرف نمک از 5/12 به 7/7 تا پایان سال 99  و همچنین استفاده از روغن جامد را تا پایان برنامه ششم به صفر برساند .

وی همچنین خطاب به تولیدکنندگان صنایع غذایی از آنها خواست در جهت تلاش در راستای کسب نشان ایمن سلامت محصولات خود در استان تلاش کنند. و فعالیت های خود را در راستای تولید غذاهای فراسودمند دوچندان کنند.

دکتر مستوفی همچنین از آنها خواست که در راستای استقرار سیستم های  مدیریت کیفیت (HACCP- ISO 2200 ) در واحدهای تولیدی خود تلاش کنند.

در پایان مدیریت نظارت بر مواد غذایی به انتظارات  مدیریت از تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت که انتظارات ما از شما 1- کیفیت تولید را افزایش و سلامت محصولات را محور قرار دهند. 2- با ارتباط مستقیم با مصرف کننده با رعایت حقوق او اعتمادسازی کنند. 3- از کارگران و کارشناسان عرصة تولید حمایت کنند. 4- و از رقابت ناسالم و شگردهای مخرب برای حذف رقیب بپرهیزند.

مدیریت نظارت بر مواد غذایی همچنین به اهمیت چراغ راهنمای تغذیه ای اشاره کرد و خواهان عملیاتی شدن این برنامه تا پایان سال جاری در سطح واحدهای تولیدی استان شد.

۱۹ دی ۱۳۹۴ ۰۹:۵۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید