اخبار

همه باید در هوایی پاک نفس بکشند

همه باید در هوایی پاک نفس بکشند

امروزه تغییرات اقلیمی کره خاکی را به چالش کشیده و ساکنان آن را با مخاطره های بیشماری روبرو کرده است. یکی از این مخاطرات از دست رفتن هوای پاک و آسمان آبی است که امروزه در کلانشهرها و نیز با امواج توده های گردو خاک در تمامی مناطق بوضوح احساس می شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی مهندس ذائبی کارشناس بهداشت هوای این معاونت به مناسبت 29 دیماه  روز هوای پاک گفت به طور متوسط هر انسان در یک روز حدود 17 الی 30 هزار بار نفس می کشد انسان بدون آب و غذا مدتی زنده می ماند ولی در نبود هوا کمتر از چند ثانیه از بین می رود . سالیانه میلیون ها نفر در سطح جهان در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

مصارف خانگی سوخت های فسیلی- وسایل نقلیه موتوری- صنایع – آتش سوزی جنگل ها –طوفان شن از منابع مهم آلوده کننده هوا هستند. آلودگی هوا باعث بیماری های دستگاه تنفسی و بیماری های دیگر و از جمله سرطان می شود .

همه ما بایستی در جهت کاهش آلاینده های هوا تلاش کنیم و از طرفی شیوه های مراقبت از خود را در مقابله با آلاینده های هوا بکار ببریم .چند مورد از این اقدامات را می توان اینگونه بیان کرد. حتی الامکان جهت خرید و یا انجام کاری که در داخل شهر می خواهیم انجام دهیم به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرده و یا با دوچرخه و یا بصورت پیاده اقدام کنیم . بیشتر ترافیک های سنگین بخاطر تردد خودروهایی است که فقط یک سرنشین دارند.

در زمستان به جای گرم کردن بیش از حد محیط خانه، لباس های گرمتر بپوشیم و دمای محیط خانه را چند درجه پایین بیاریم تا سوخت کمتری مصرف شده و هوا کمتر آلوده شود.

در زمانی که در پشت چراغ قرمز و یا در ترافیک های سنگین هستیم بهتر است خودروی خود را خاموش کنیم.

وی در ادامه یادآور شد در زمان شست و شوی ظروف- مسواک زدن و سایر نیازهای فردی از بازگذاشتن بی رویه شیرآب خودداری نمائیم.

کاشت درختان و افزایش فضای سبز را مدنظر قرار دهیم و اگر نمی توان یک باغ داشته باشیم حداقل یک گل یا یک درخت می توان کاشت.

تهویه هوای داخل محیط خانه را مورد توجه قرار دهیم.

اگر وسیله نقلیه ما از نظر فنی مشکل دارد و دود می کند هرچه سریع تر نقص آن را برطرف کنیم.

همچنین در زمان بروز آلودگی های هوا از جمله ریزگردها- افراد سالمند- زنان باردار- کودکان و افراد دارای سابقه بیماری قلبی و تنفسی حتی الامکان از محیط منزل خارج نشود.

از آتش زدن زباله ها- مواد پلاستیکی و یا گیاهان و مزارع  خصوصا پس از برداشت محصول خودداری کنید.

در زمان بروز پدیده آلودگی هوا از جمله ریزگردها مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید.

در زمان بروز پدیده آلودگی هوا از جمله ریزگردها از باز کردن درب و پنجره ها خودداری کنید و نظافت محیط منزل را به خوبی انجام دهید و از قرار دادن مواد غذایی و یا ظروف نگهدارنده مواد غذایی به صورت روباز خودداری کنید.

در زمان بروز پدیده ریزگردها از ورزش و پیاده روی در فضای باز خودداری کنید .

در زمان بروز پدیده ریزگردها،افراد سالمند،مادران باردار و کودکان و افراد با سابقه بیماری های تنفسی و قلبی بهتر است از منزل خارج نشوند.

وی در خاتمه یادآور شد اگر محیط زندگی و هوایی که پیرامون ما قرار دارد را به یک کشتی تشبیه کنیم اگر کسی نسبت به آلوده کردن آن اقدام کند همانند سوراخ کردن کشتی است که در نهایت سبب غرق شدن همه سرنشینان می شود. پس همه ما لازم است مراقب خود و افرادی که در کنارمان هستند باشیم.

ما حق داریم در هوای پاک نفس بکشیم این حق را از خود و دیگران نگیریم.

۲۸ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۲۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید