اخبار

حضرت فاطمه زهرا(س)

حضرت فاطمه زهرا(س)
رسـول خدا(ص) به مـن گفت: اى فاطمه هر که بر تـو صلـوات فرستـد، خداوند او را بیـامـرزد و به مـن ، در هـر جـاى بهشت بـاشـم ملحق گـردانـد. ( بهجه ، ج 1، ص 287 )

-نـرمخـویـى در مقـابل دیگـران و احتـرام به زنـان
پیامبـراکـرم (ص)فـرمـوده است: بهترین شما نرمخـوترین شما به اطرافیان و بزرگوارترین شما به زنان است.(مسند فاطمه الزهراء (س) ، ص 221)

-على (ع)رهبر و پیشوا
پیامبر اکرم (ص)فرمود:
هر که من سرپرست اویم، پس على سرپرست اوست و هر که را من رهبر اویم ، پس على رهبر اوست.(بهجه ، ج 1، ص 285.)

-داناترین و نخستین مسلمان
رسول خدا (ص)به مـن فرمودند:شوهر تو در دانش داناترین مردم و نخستین مرد مسلمان و در بردبارى برترین مردم است.(بهجه، ج 1، ص 302)

-نتیجه صلوات بر زهراء(س)
رسـول خدا(ص)به مـن گفت:اى فاطمه هر که بر تـو صلـوات فرستـد، خداوند او را بیـامـرزد و به مـن ، در هـر جـاى بهشت بـاشـم ملحق گـردانـد.(بهجه ، ج 1، ص 287)

-حجاب فاطمه
پیامبـر اکـرم (ع)همـراه بـا مرد نابینایى به خانه فاطمه(س)آمد، بلافاصله فاطمه(س)خود را کاملاً پوشاند.رسول خدا(ص)فرمود:چرا خود را پوشاندى با ایـن که او تـو را نمى بیند؟

فاطمه (س)فرمـود:اى پیامبر خدا اگر او مرا نمـى بیند، مـن که او را مى بینـم و او بوى مرا حس مى کند پیامبر اکرم فرمود:گواهى مى دهـم که تو پاره دل منى .( همان ، ج 1، ص 274.)

- سحر خیزى
رسول خدا (ص)بر من گذشت ، در حالى که در خواب صبحگاهى بودم، مرا با پایـش تکان داد و فرمـود: دختـرم بـرخیز شاهـد رزق و روزى پـروردگارت باش و از غافلان مباش .زیرا که خـداوند روزی هاى مردم را بیـن طلوع فجر تا طلـوع آفتاب تقسیـم مى کند.(مسند فاطمه الزهراء، ص 219)

-زمان استحابت دعا
رسول خدا(ص)فرمود:در روز جمعه ساعتى است که بنده مسلمان در آن وقت چیزى از خدا نخواهد مگر آن که خداوند به او عطا گرداند و آن وقتى است که نیمه خـورشید به سوى مغرب نزدیک گردد.(مسند فاطمه الزهراء ، ص 221)

 

نکته‌هایی از زندگی بانوی دو جهان

 


او از نظر خانوادگی بهترین نسب را دارد. پدر بزرگوارش، محمد (ص) آخرین پیامبر الهی و اسوه تمام جهانیان و مادرش، بانوی بزرگواری چون خدیجه است که فضیلت و تقوا در وجودش موج می‌زند.
 تولد زهرا(س)و احترام بی‌مانند پدر و مادرش به او، پندارهای غلط و جاهلانه‌ای را که دختر را ننگی برای خود می‌دانستند، باطل کرد.
برخی از نام‌های آن حضرت عبارتند از:صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه و زهرا.
فاطمه؛ به معنای جدا شده از پلیدی‌هاست.
دوران کودکی فاطمه(س) همه زمان با اوج بحران‌ها و سختی‌ها بود.سه سال از حساس‌ترین دوران وی در «شعب ابی‌طالب»سپری شد و پس از پایان محاصره در شعب ابی‌طالب مرگ مادر، روح لطیفش را آزرده ساخت.
پس از مرگ مادر، زهرا در خانه همدم پدر و تسکین‌دهنده دردهای او بود.
پیامبر خدا، فاطمه را به اندازه‌ای دوست ‌داشت که گاهی با جمله «فداهاابوها؛ پدرش فدای او باد»، علاقه عمیق خودش را به او اظهار می‌کرد و می‌فرمود:«فاطمه پاره تن من است».
زهرا(س) برای علی آفریده شده بود و همتایی جز علی(ع) نداشت.از‌این‌رو، وقتی علی(ع)از فاطمه خواستگاری کرد، رسول خدا(ص)فرمود:«عقد شما در آسمان بسته شده است».
زهرا(س) فضل و دانش را از سرچشمه وحی فراگرفت. در عبادت و عرفان سرآمد همه عابدان و عارفان بود.نیمه شب‌ها با اشتیاق به عبادت معبود خود، از جا برمی‌خاست و نمازهای شب او بسیار طولانی بود.

 

۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ ۱۶:۲۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید