اخبار

تحول بزرگ بهداشت و درمان با اجرای طرح پرونده الکترونیکی سلامت در استان کرمانشاه

تحول بزرگ بهداشت و درمان با اجرای طرح پرونده الکترونیکی سلامت در استان کرمانشاه

طرح پرونده الکترونیکی سلامت از بزرگترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید در بخش بهداشت و درمان است که با پیشتازی در استان کرمانشاه، دورترین روستاها را پوشش می دهد و در سال 95 به سمت اجرایی شدن در کل استان حرکت می کند. 

به گزارش خبرنگار ایرنا طرح پرونده الکترونیکی سلامت به عنوان نخستین بار در استان و حتی کشور به عنوان پایلوت با موفقیت در شهر پاوه اجرا شد و اکنون اجرای آن در کل شهرستان در دست اقدام است.
در این طرح علاوه براینکه شرایط بهتر زیستن برای همه افراد فراهم می شود با انجام تست غربالگری در صورت مستعد بودن فرد به بیماری، آگاهی لازم در خصوص نوع بیماری داده می شود.
اجرای این طرح در راستای ارتقا کیفیت سطح خدمات بهداشتی به صورت هماهنگ در سطح استان خبر خوشی است که از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان شد و اکنون به روند اجرایی شدن آن از زبان دو مسئول مربوطه می پردازیم.

**33 هزار نفر از ساکنان پاوه پرونده سلامت تشکیل داده اند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از 59 هزار نفر از جمعیت شهرستان پاوه، بیش از 33 هزار نفر آن ها دارای پرونده الکترونیک سلامت هستند.
دکتر ابراهیم شکیبا ادامه داد: برای کل جمعیت پاوه تا 20 اسفند ماه سال جاری پرونده الکترونیک تشکیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح در کل استان در حال بررسی و مطالعه زیرساخت ها هستیم افزود: زیرساخت های طرح پرونده الکترونیک سلامت به دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می شود که مقوله رایانه و اتصال به اینترنت به بخش سخت افزاری تعلق دارد.
وی اظهار کرد: تلاش می کنیم همه خانه های بهداشت استان به اینترنت و یا اینترانت دسترسی پیدا کنند که برای رسیدن به این هدف در برخی از روستاها با مشکل مواجه هستیم که این معضل در شهرها وجود ندارد.
به گفته وی، قرار براین شده که تا پایان امسال تمام روستاهایی که تحت پوشش شبکه اینترنت قرار می گیرند طی گزارشی از سوی مخابرات اعلام شود.
وی با بیان اینکه اطلاعات ویزیت های پایه در پرونده الکترونیکی سلامت در سامانه سیب درج می شود گفت: این سامانه دارای قابلیت های بسیاری است و به سامانه ثبت احوال متصل است.

**درج اطلاعات سلامت در سامانه سیب
وی اضافه کرد: در سامانه ثبت احوال هنگامی که کد ملی فرد درج می شود همه اطلاعات بر روی سامانه آشکار می شود و در همین راستا پرونده الکترونیک سلامت به همه مشخصات جسمی و وضعیت سلامت افراد اشاره دارد.
شکیبا ادامه داد: هنگامی که فرد به درج کد ملی در این سامانه اقدام می کند سوالاتی در خصوص وضعیت جسمانی فرد و خانواده اش پرسیده می شود و هرنوع سابقه بیماری و یا ژنتیکی در سامانه ثبت می شود و با بررسی عوامل و ریزفاکتورهای خطر، با در جریان گذاشتن کارشناسان مربوطه به ارائه راهکارهای درمان و یا پیشگیرانه می پردازد.
شکیبا ادامه داد: در این طرح توسط بهورزان، پزشکان و کارشناسان بهداشت، همه اهالی شهرستان ها و روستاها مورد معاینه قرار می گیرند که در گام نخست در روستاها ویزیت پایه اولیه توسط بهورزان و در شهرها توسط مراقبان سلامت و پزشک انجام می شود.
به گفته رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه، اگر عامل خطر و ریزفاکتور فرد کم تر از 20 باشد سامانه از بهورز و یا مراقبان ویژه می خواهد که بیمار را به مشاوران تغذیه معرفی کنند و در صورت پیشینه از مصرف سیگار و الکل خودداری کنند.
شکیبا تصریح کرد: در صورتی که ریزفاکتور کم تر از 10 باشد بهورز و مراقبان ویژه از فرد می خواهند سه تا چهار سال بعد برای بررسی وضعیت جسمانی مراجعه کنند و چنانچه ریزفاکتور بین 10 تا 19 گزارش شود از وی خواسته می شود سه تا شش ماه دیگر برای بررسی عوامل خطر باز گردد.
به گفته وی، ریزفاکتور 20 تا 30 مراقبت هایی دیگر دارد و اگر ریزفاکتور 30 به بالا گزارش شود نیازمند اقدامات ویژه و شدیدتری است.
وی یادآور شد، این طرح در همه خانه های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی روستایی و در تمام شهرها و حتی روستاهای دورافتاده انجام می شود.
وی اضافه کرد: برای گسترش اجرای پرونده الکترونیک سلامت در سال 95 برنامه هایی وجود دارد که تلاش می شود عمده جمعیت تا پایان آذرماه آینده از این خدمت برخوردار شوند.

** هیچ اولویت بندی برای اجرای طرح در استان کرمانشاه وجود نخواهد داشت
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از وجود دو نوع سامانه در این طرح یاد کرد و افزود: در طرح پرونده الکترونیک سلامت سامانه سیب برای همه استان اجرا می شود ولی در پاوه که به عنوان شهرستان پایلوت انتخاب شده بود شاهد اجرایی شدن سامانه توسط شرکت خدمات سلامت الکترونیک برکت تل هستیم.
شکیبا ادامه داد: این شرکت زیرمجموعه ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره) است و دارای تجهیزات بسیار ارزشمندی است که می توان به تخت های هوشمند در پاوه اشاره کرد و تمامی این خدمات به صورت رایگان واگذار شده است.
به گفته وی، اجرای طرح پس از شهرستان پاوه به صورت هماهنگ در کل استان کرمانشاه آغاز می شود و هیچ اولویت بندی در این زمینه وجود ندارد چنانچه از سال آینده به سمت بخش نرم افزاری طرح خواهیم رفت.
این مسئول یادآور شد، نرم افزار سامانه بر روی سرورها نصب شده و مقدمات در دست انجام است.

** پاوه پیشتاز کشور در برخورداری از پرونده الکترونیکی سلامت
شکیبا در خصوص مزایای طرح تصریح کرد: با اجرای کامل طرح به همه بیماری ها به ویژه به بخش بیماری های قلبی و عروقی که از شایع ترین علل مرگ و میر جهان و ایران است توجه ویژه می شود و با بررسی وضعیت جسمانی به افراد آگاهی داده می شود.
وی با تاکید براینکه اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت در ابتدا در سه شهرستان کشور در نظر گرفته شد اظهار کرد: براساس بررسی های بعمل آمده اجرای این طرح در دو شهرستان کشور در مقایسه با پاوه دارای پیشرفت مناسبی نبوده و در این مقوله پاوه پیشتاز کشور است.
در همین راستا رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال 95، به دنبال ارتقا کیفیت سطح خدمات بهداشتی هستیم.
دکتر حسین کریم با تاکید براینکه اجرای پرونده الکترونیکی سلامت در راستای ارتقا کیفیت سطح خدمات بهداشت است افزود: پرونده سلامت الکترونیک در پاوه اجرا شد و این امر در باقی شهرستان ها توسط دو خانه بهداشت دنبال می شود و عملکرد این مراکز در سال آینده ارزیابی خواهد شد.
وی اظهار کرد: درصددیم ظرف پنج سال آینده این طرح برای کل استان کرمانشاه نهایی شود.
وی از این طرح به عنوان انقلاب بسیار بزرگ در بخش بهداشت یاد کرد و افزود: جلوگیری از هدررفت زمان، علمی شدن ارجاع، تعیین بار بیماری از مهم ترین مزایای طرح است.
به گفته کریم، طرح این امکان را به بهورزان و مراقبان می دهد تا با استفاده از سیستم مرکزی تعداد بیماران، مراقبت های انجام شده و تعداد نوع بیماری در منطقه را دریافته و بتوانند برای درمان آن برنامه ریزی کنند.
وی افزود: پرونده سلامت الکترونیک به معنای ثبت همه مشخصه های سلامت فرد می باشد و همه بیماری ها و اقدامات درمانی در آن ثبت می شود و از سویی دیگر اطلاعات لازم را برای درمان در اختیار بهورزان، مراقبان، پزشکان و بیمارستان ها قرار می دهد.

**روستاهای دورافتاده در این طرح گم نمی شوند
کریم از پرونده الکترونیکی سلامت به عنوان اقدامی پیشرو در دنیا یاد کرد و افزود: هیچ بیماری در این سیستم گم نمی شود و ادعا داریم که کرمانشاه از استان های پیشرو طرح در سطح کشور است.
به گفته این مسئول، این طرح با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و دانشگاه علوم پزشکی شهرستان پاوه را تحت پوشش قرار داده است.
گزارش از زهره کریم زاده خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه

۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ۰۹:۲۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید