اخبار

پیام مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت


پیام دکتر عبدالرزاق حسین الجزایری،

مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت

 

خانمها و آقایان

« سلامت در حوادث و بلایا  Health facilities in Emergencies » پیام روز جهانی بهداشت در سال 2009 می‌باشد. راستی چرا برای داشتن مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی سالم باید سرمایه‌گذاری کنیم؟ منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت خاستگاه تعدادی از بحرانهای مهارنشدنی می‌باشد. بحرانهای طبیعی، درگیریها و حوادث غیرمترقبه دیگر مردم ساکن در این منطقه را دچار مشکلات شدید نموده و خسارتهای زیادی را به مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی وارد نموده است.

 

خانمها و آقایان

 ما هنوز تحت تأثیر فاجعه غزه به سر می‌بریم، فاجعه‌ای که باعث تخریب مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی گردید. این امر شکستن قوانین بین‌المللی می‌باشد و باید جنایت جنگی و جنایت شدید بر علیه بهداشت در نظر گرفته شود. ما هنوز زمین لرزه‌ای که پاکستان در اکتبر 2005 لرزاند، بخاطر می‌آوریم. در چند ثانیه 387 مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی از 796 مراکز موجود بطور کامل خراب شدند که در این میان می‌شد بیمارستانهای تخصصی و مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی مشاهده کرد. بقیه مراکزی که می‌توانستند به خدمات رسانی خود ادامه دهند، دچار خسارتهای شدیدی شده و تعداد زیادی از پرسنل بهداشتی آنها نیز کشته و زخمی گردیدند. در طی پنج سال گذشته، بیش از 800 مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی در منطقه ما طی چند بحران بطور کامل یا بخشی از آنها آسیب دیده است .

 

زمین لرزه‌ها در جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، درگیریها در عراق، لبنان و فلسطین و طوفان در عمان و سیلها در یمن از میان بحرانها در این منطقه می‌باشد. بحرانهای طبیعی و انواع حوادث غیرمترقبه می‌تواند باعث تلفات و ضایعات در هر زمان و مکان گردد.

 

اگرچه ممکن است تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین در اثر این تغییرات بطور تدریجی اتفاق بیفتد، اما بحرانهای آب و هوایی نظیر طوفانهای شدید، امواج گرما، خشکسالی و سیل بطور ناگهانی و بیشتر و شدیدتر خواهد بود و اثرات آن روی سلامت محسوستر خواهد شد. مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی فقط آجر و سیمان نمی‌باشند. آنها علاوه بر ساختار فیزیکی، باید بتوانند خدمات بهداشتی را در طی و بعد از بحران ارائه داده و جان بیماران و انسانها را نجات دهند. عدم ارائه خدمات بهداشتی یکی از دلایل تعطیل شدن بیمارستان در طی بحران می‌باشد.

 

بحرانها بطور غیرمنتظره و در هر زمان اتفاق می‌افتد. اگر سرمایه‌گذاری مناسب در زمینه آمادگی در برابر بحران و آموزش پرسنل بهداشتی انجام گیرد، جان انسانها حفظ می‌شود. عدم کارایی بیمارستانها و اختلال در سیستمهای بهداشتی در طی حوادث غیرمترقبه بدلیل ارائه خدمات زیاد و عدم برنامه‌ریزی مناسب درباره ساختار فیزیکی این مراکز می‌باشد. آموزش پرسنل بهداشتی نیز به مهمی حفاظت از ساختار فیزیکی مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی می‌باشد.

 

اهتمام به انجام دادن اقدامات ضروری برای حفاظت از مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی در برابر بحرانهای آب و هوایی و زمین لرزه‌ها در نقشه بیمارستانها فقط 4 درصد از هزینه‌ها را بالا می‌برد. باید این نکته را بخاطر بسپاریم که زمانی که یک بیمارستان نمی‌تواند خدمات‌رسانی کند، هزاران نفر نمی‌توانند خدمات بهداشتی را دریافت دارند و در بلند مدت، اختلال در این خدمات می‌تواند، جلوی پیشرفت و توسعه یک کشور را بگیرد. پس اجازه ندهیم که مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی در طی حوادث غیرمترقبه از بین رفته یا آسیب ببینند.

                                                                                                            متشکرم

 

۱۷ فروردین ۱۳۸۸ ۱۲:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید