اخبار

سبزی های آلوده قره سو در حسرت سفره می مانند

سبزی های آلوده قره سو در حسرت سفره می مانند
دکتر شکیبا :مصرف سبزی های آلوده قره سو به دلیل بار میکروبی در کوتاه مدت و بلندمدت به مصرف کننده آسیب می رساند.
 به گزارش خبرنگار ایرنا، رودخانه قره سو که از سراب روانسر سرچشمه می گیرد از شهر کرمانشاه عبور می کند که سالهاست به محلی برای دفع زباله تبدیل شده و فاضلاب شهری به این سمت سرازیر می شود.
زمزمه آبیاری مزارع سبزی کاری دهستان درود فرامان با آب آلوده این رودخانه از سال گذشته قوت گرفت که مسوولان را برآن داشت تا برای تامین امنیت غذایی شهروندان کرمانشاهی پس از بررسی ها و کارشناسی ها به امحا این مزارع اقدام کنند و برای آگاه سازی کشاورزان به برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی بپردازند.
حال که بیش از یکسال است از نظارت و امحا سبزی های آلوده حاشیه قره سو می گذرد مسوولان می گویند که این نظارت همچنان ادامه داد و اگر تخلفی دریافت شود در کوتاه ترین زمان ممکن، کشاورز متخلف به مراجع قضایی معرفی می شود.
در همین راستا معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در سال های گذشته مقداری از مزارع سبزی کاری روستاهای حاشیه شهر با آب آلوده روخانه قره سو آبیاری می شد.
افشین صفوی افزود: براساس بازرسی ها و گزارش های بدست آمده، در خرداد ماه 94 زمین و سبزی های آلوده اطراف قره سو به میزان 27 هکتار امحا شد که این امر بیشتر در روستاهایی همچون عمه، کمرآب، شیشه کن و ماوای سفلی انجام شده است.
به گفته وی، در مهر ماه 94، امحای زمین های آلوده با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در دو روستای عمه و دشتله سفلی به میزان 150 هکتار انجام شد.
صفوی از برگزاری کلاس های آموزشی و امور ترویجی با همکاری مدیرجهاد کشاورزی شهرستان و بخشدار مرکزی برای کشاورزان خبر داد و گفت: این دوره ها موجب می شود تا کشاورزان با نحوه صحیح و بهداشتی کاشت و برداشت آشنا شوند.
* متخلف به مراجع قضایی معرفی می شود
صفوی در پاسخ به این سوال که چه نظارت و موانعی در خصوص عدم گرایش دوباره کشاورزان به سبزی کاری و آبیاری با آب رودخانه قره سو وجود دارد گفت: اخطاریه ای از سوی مسوول مرکز کشاورزی درودفرامان به شوراها، دهیاری ها و کشاورزان ابلاغ شده که در خصوص کشت نکردن سبزی با آب رودخانه قره سو می باشد.
به گفته وی، پرداختن به این مورد برخلاف قانون است و موجب به خطر انداختن سلامت و امنیت غذایی مردم می شود و متخلف به مراجع قضایی معرفی می شود.
وی به برگزاری جلسات مختلفی با حضور معاون دادستان استان اشاره کرد و گفت: این اخطاریه با آرم قوه قضاییه از طرف دادسرای عمومی انقلاب با حضور و نظارت ماموران نیروی انتظامی، محیط زیست، شبکه بهداشت، سازمان آب و جهادکشاورزی به کشاورزان 22 روستای دهستان دررودفرامان در حاشیه رودخانه قره سو ابلاغ شده است.
*حرکت کشاورزان به سمت الگوی صحیح کشت
در ادامه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به خبرنگار ایرنا گفت: برای نظارت بر چگونگی آبیاری مزارع سبزی کاری حاشیه قره سو، کارگروهی از ارگان های مربوطه تشکیل شده و علاوه بر آن دوره های ترویجی به منظور ارایه الگوی صحیح کشت برگزار شده و می شود.
دکتر ابراهیم شکیبا افزود: از کشاورزان منطقه تعهداتی مبنی بر آبیاری نکردن سبزی ها با آب فاضلاب قره سو گرفته شده که در صورت پایبند نبودن برخورد قانونی انجام می شود.
به گفته وی، مصرف سبزی های آلوده قره سو به دلیل بار میکروبی در کوتاه مدت و بلندمدت به مصرف کننده آسیب می رساند که مقابله و نظارت دایمی در این خصوص اولویت دوچندان دارد.
* تشکیل ستاد ساماندهی و مقابله با کشت آلوده
در ادامه فرماندار کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: طرح ساماندهی، پیشگیری و مقابله با کشت سبزی های خوراکی با آب آلوده قره سو با همکاری مرکز بهداشت شهرستان، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، بخشداری مرکزی و سازمان جهاد کشاورزی دنبال می شود.
فضل الله رنجبر ادامه داد: کارهای ترویجی توسط شورا، جهاد کشاورزی و دهیاری ها با نصب بنر و تشکیل کلاس های آموزشی دنبال می شود و از طریق مراکز خدمات کشاورزی تلاش شده تا جایی که ممکن است از کشت سبزی های آلوده جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه از سال گذشته بیش از 140 هکتار از زمین ها و سبزی های آلوده قره سو امحا شده اظهار کرد: در سال جاری با حضور مرکز بهداشت، ستاد امنیت غذایی استان با محوریت جهاد کشاورزی فعال شد که این ستاد با برگزاری جلسات مردمی، به ارایه راهنمایی و تذکر پرداخته و مانع از گرایش مجدد به کشت آلوده می شود.
رنجبر با تاکید براینکه تاکنون گزارشی از کشت آلوده در این محدوده به دست نرسیده افزود: گشت های بازرسی از سوی جهاد کشاورزی بر نحوه کشت در مزارع رودخانه قره سو نظارت می کند که در صورت مشاهده تخلف، برخورد قانونی صورت می گیرد.
۱۸ خرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۴۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید