اخبار

قدیمی ترین بیمارستان غرب کشور را به موزه پزشکی استان تبدیل کنیم

قدیمی ترین بیمارستان غرب کشور را به موزه پزشکی استان تبدیل کنیم
باختر: در نزدیکی سه راه شریعتی کرمانشاه و در بر خیابان ساختمانی فرسوده با قدمتی صد ساله قرار دارد که بسیاری از رهگذران و شهروندان کرمانشاه حتی از وجود آن و پیشینه ی این بنای ارزشمند آگاهی ندارند.
شاید اگر قدیمی ترین بیمارستان غرب کشور این گونه مورد بی مهری و کم توجهی مسوولان قرار نمی گرفت امروزه این چنین خاموش و متروک نمی بود و چه بسا یکی از جاذبه های دیدنی شهر ما قلمداد می شد.
بیمارستان مسیح که در آغاز با نام « وست مینسترهاسپیتال » و معروف به مریض خانه آمریکایی ها بود در اواخر دوره ی قاجار و در سال 1916 با کوشش میسیونرهای مسیحی و پشتیبانی جامعه پزشکی آن زمان توسط معماری به نام «ال گال» در کرمانشاه بنا شد.
دارا بودن امکانات و تجهیزات پیشرفته پزشکی نسبت به آن دوره و وجود پزشکانی ماهر و بنام به این بیمارستان اعتباری ویژه بخشیده بود. از این رو بیماران بسیاری از شهرهای دور دست از جمله استان های کنونی همدان، کردستان، ایلام و لرستان برای درمان به کرمانشاه که مرکزیت غرب کشور به شمار می رفت مراجعت کرده و در این بیمارستان بستری شده، مورد مداوا قرار می گرفتند.
بیمارستان آمریکایی ها یا «وست مینسترهاسپیتال» در سال 1916 توسط میسیز استود افتتاح شد و پس از درگذشت او در سال 1922 دکتر پاکارد و سپس دکتر باستیگر تا پایان سال 1926 ریاست بیمارستان را عهده دار شدند.
این بیمارستان بعدها به بیمارستان مسیح و سپس دکتر مرادیان تغییر نام داد زیرا شادروان دکتر مرادیان آخرین کسی بود که ریاست آن را بر عهده داشت.
در سال 1382 این بیمارستان توسط سازمان میراث فرهنگی به عنوان اثر ملی ثبت شد ولی در حالی که همگان بر این باور بودند که این اقدام موجب رسیدگی بیشتر و بازسازی این اثر قدیمی خواهد شد، پس از مدتی متاسفانه بیمارستان قدیمی شهر از لیست میراث فرهنگی خارج شد تا زمینه فراموشی و تخریب بیش از پیش این بنای ارزشمند فراهم گردد.
شاید اگر این بیمارستان که از آن به عنوان قدیمی ترین بیمارستان غرب کشور نیز یاد می شود در شهری دیگر بود اکنون وضعیتی به مراتب بهتر از این می داشت
با کمی خوش ذوقی و توجه از سوی مسوولان شهر و جامعه پزشکی کرمانشاه می توان با مرمت ساختمان بیمارستان، آن را به عنوان موزه تاریخ علوم پزشکی شهرمان مبدل نمود به ویژه آن که با وجود بزرگانی چون شادروان دکتر محمد کرمانشاهی و دیگر پزشکان بنام و پیشکسوت شهر و دیارمان با این اقدام به نوعی در معرفی و ارج نهادن به مفاخر خودگامی مثبت برداشته ایم
۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ۰۸:۲۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید