اخبار

وضعیت تب مالت در دالاهو بحرانی است

وضعیت تب مالت در دالاهو بحرانی است
استاندار کرمانشاه ابتلا به تب مالت را موضوع اورژانسی عنوان کرد گفت: طرح کنترل این بیماری در استان هرچه سریعتر اجرایی شود.
به گزارش خبر نگار کردپرس ، در شورای برنامه ریزی شهرستان دالاهو که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد ، موضوع بیماری تب مالت توسط رییس دانشگاه علوم پزشکی و مدیرکل دامپزشکی استان مطرح شد .
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان کرمانشاه اظهار داشت : شهرستان دالاهو با ابتلای 140 نفر در سال 94 بالاترین میزان درگیری در کشور را دارد و این یک عدد تکان دهنده است .
دکتر حسین کریم همزیستی با دام و زندگی عشایر، بافت بومی و عدم مراقبت های کافی را از عوامل ابتلای این بیماری عنوان کرد و گفت: استفاده از لبنیات به صورت خام ، پنیر ، خامه سرشیر و گوشت گرم حیوان بیمار راه‌های انتقال این بیماری مشترک دام و انسان است که علی رغم آموزشهای فراوان همچنان در حال شیوه است .
وی افزود: تردد زیاد دام به محل زندگی انسان یکی دیگر راه های ابتلای این بیماری است . دم و بازدم دام هوای محیط نگهداری دام را آلوده می کند و همین هوای آلوده از راه های انتقال بیماری است .همچنین استفاده از گوشت دام آلوده که از که به صورت غیر قانونی به فروش می رسد نیز از راهای انتقال بیماری تب مالت به انسان است .
رییس دانشگاه علوم پزشکی بازنگری در روش دامپروری عشایر و روستاییان ، واکسیناسیون گسترده و کشتن دام های آلوده که هرکدام هزینه زیادی برای دامدار به دنبال خواهد داشت را راه‌های کنترل و کاهش این اسیب بر شمرد و گفت: درمان در مراکز بهداشتی و درمانی استان به صورت کامل انجام می پذیرد اما این بیماری امکان اود را دارد . درگیری این بیماری علاوه برهزینه های درمانی هزینه های اقتصادی و اجتماعی فراوانی نیز دارد چون فرد مبتلا زمین گیر می شود  و توان انجام کار را برای مدتی طولانی ندارد.
وی تصریح کرد: این بیماری هزار چهره می تواند در هر یک از بخشهای بدن خود را نمایش دهد و هر یک از اعضای بدن را درگیر کند.
دکتر کریم اظهار داشت : در طراحی روستای سالم این جداسازی مورد نظر قرار گرفته و از روستاییان می خواهیم که محل زندگی خود را از محل نگهداری دام جدا کنند .
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز در نیز این بیماری تب مالت را هم از لحاظ بهداشتی و هم از لحاظ اقتصادی برای استان پر اهمیت خواند و گفت: به دلیل اینکه 95 درصد دامهای سنگین و سبک استان به صورت سنتی نگهداری می شوند کرمانشاه و استانهای همجوار بالاترین میزان ابتلا را در بین استانهای کشور دارند اما دالاهو از مرز بحران گذشته است .
دکتر نادر پرور افزود: طی سنوات قبل چندین بار طرح کنترل تب مالت در شورای برنامه ریزی استان طرح و تصویب گردید اما هربار به خاطر عدم وجود اعتبار طرح متوقت و به مرحله اجرا نرسیده است .
وی اظهار داشت: در مطالعات انجام شده تمامی نقاط حساس و دامهای آلوده به تفکیک شهرستانی شناسایی شده است .
در شهرستان دالاهو 180 هزار دام سبک و 7 هزار دام سنگین وجود دارد. تب مالت بیشتر دامهای سبک را درگیر کرده است . حدود یکصد هزار دامهای در مناطق آلوده هستند که از این میان حدود 4 تا 5 درصد آلودگی دارند که به راحتی امکان جداسازی آنها وجود دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: در برش شهرستانی این طرح یک میلیارد و 800 میلیون تومان برای تست و کشتار دام‌های آلوده نیاز است تا ظرف دو سال میزان مبتلایان از 350 نفر در یکصد هزار نفر به میانگین کشوری که 20 نفر در یکصد هزار نفر است برسد.
وی افزود: سقط جنین دام سالانه بالغ بر 11 میلیارد تومان به صنعت دامپروری استان خسارت وارد می کند اما با اعتباری حدود 7 میلیارد تومان می شود این بیماری را کنترل و در سطح پایینی نگه داشت.
تب مالت از جمله بیماری های عفونی مسری است که به بیماری هزار چهره معروف است. درمان این بیماری حتی ممکن است تا چند ماه به طول بیانجامد به همین دلیل جزو بیماری های مزمن محسوب می شود اما می توان به راحتی از ابتلا به آن پیشگیری کرد.
۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید