اخبار

کنترل وزن بعد از یک ماه روزه داری

کنترل وزن بعد از یک ماه روزه داری

دکتر مصطفی نچواک  عضو هیات علمی دانشگاه  در خصوص روزه داری در آخرین روزهای این ماه مبارک گفت: در روزهای پایانی روزه داری سوخت وساز بدن به علت تغییر در الگوی غذایی دچار تغییرات وتحولاتی می شود و با توجه به مدت زمان امساک و روزه داری در هر روز ( بیش از 16 ساعت) بدن جهت تطابق با این شرایط یعنی کاهش دریافت کالری به سمت کاهش تطابقی متابولیسم ( سوخت و ساز) پیش می رود یعنی اینکه بدن عادت می کند که با دریافت کمتر بویژه دریافت کمتر کالری امورات خود که همان سوخت وساز است را به انجام برساند.

حال پس از پایان یک ماه روزه داری در صورت افزایش دریافت کالری قطعاً بدنی که به دریافت کمتر انرژی تطابق پیدا کرده دچار مازاد کالری خواهد شد و در اکثر موارد این مازاد کالری به راحتی به چربی و نهایتاً اضافه وزن و چاقی تبدیل می شود،

 این متخصص رژیم درمانی  اظهار داشت : اگر فردی در طول ماه مبارک رمضان دچار کاهش وزن شده و موفق شود مقداری از اضافه وزن خود را کم نماید شانس برگشت این وزن کم شده بعد از این ماه بسیار زیاد خواهد بود و بدن ساز وکارهایی را جهت دریافت  این وزن از دست رفته بوجود خواهد آورد. به همین دلیل به روزه داران عزیز توصیه می شود با توجه به اینکه بدن به کم خوردن در طول این ماه عادت کرده است  دقت و توجه خاصی به رژیم غذایی و  میزان کالری دریافتی خود پس از این ماه مبارک داشته باشند .

وی  با اشاره به اینکه ریزه خواری به افزایش کالری دریافتی افراد و چاقی منجر می شود گفت: توجه به رعایت یک الگوی صحیح غذایی ، شامل سه وعده اصلی صبحانه، نهار و شام  با حجم کم و قرار دادن دو میان وعده از میوه و مغزها در بین وعده های اصلی را عامل مهمی در کنترل ریزه خواری دانست .

وی همچنین رژیم درمانی انجام  ورزش و تحرک جسمی منظم وسبک هوازی در هر روز به مدت 20 تا 30 دقیقه را تضمینی مناسب بر عدم افزایش وزن ،  دانست.

 

 

 

۱۲ تیر ۱۳۹۵ ۱۲:۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید