اخبار

مراقب پوست خودمان در برابر اشعه مضرخورشید باشیم

مراقب پوست خودمان در برابر اشعه مضرخورشید باشیم

دکتر سلیمی متخصص و جراح پوست ،مو وزیبایی  و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص  اسعه خورشید و عوارض پوستی ناشی از آن گفت: آفتاب اثرات مخرب متعددی بر روی پوست دارد که شامل آفتاب سوختگی حاد ، مزمن ، ایجاد سرطان های پوست ، پیری پوست وتغییرات رنگ پوست است که اگرچه آگاهی درباره عوارض جانبی تماس با نور خورشید افزایش یافته  اما تغییرات اندک مثبتی در رفتارها ایجاد شده است.این مساله به ویژه در مورد جوانان صادق است که همچنان دچار آفتاب سوختگی می شوند و در جست و جوی برنزه شدن از طریق تماس با نور طبیعی و مصنوعی هستند. 

دکتر سلیمی گفت: ضدآفتاب های مدرن اولین بار در دهه 1940 با هدف اولیه جلوگیری از آفتاب سوختگی ایجاد شدند که امروزه نیز از ضد آفتاب ها جهت جلوگیری از سایر جنبه های آسیب نوری شامل سرطانزایی و پیرپوستی  استفاده می شود و در حال حاضر بسیاری از کرم های ضد آفتاب،حاوی ترکیبی از دو یا بیشتر عوامل ایجاد شده برای ارائه سطح بالای حفاظت بر علیه نور آفتاب می باشند. 

وی همچنین اظهار داشت: کرم های ضد آفتاب زمانی که به صورت مناسب استفاده شوند به صورت یک فیلم یا پوشش بر روی سطح پوست سبب کاهش تابش به قسمت عمقی تر پوست می شوند و مواد فعال در فرآورده های ضد آفتابی این کار را  با جذب و پراکندگی اشعه آفتاب که به سطح پوست می رسند انجام می دهند. 

 این متخصص و جراح پوست ضمن بیان اینکه ضد آفتاب ها به طور کلی در دو نوع شیمیایی و فیزیکال  هستند گفت: امروزه ترکیبی از مخلوط این دو ساخته شده و علاوه بر ضد آفتاب های  مورد استفاده در ساحل آب ها ، تولیدکنندگان شروع به تولید محصولات متنوع حاوی ضد آفتاب جهت استفاده روزانه کرده اندپیشرفت دیگری در زمینه تولید ضدآفتاب ها ایجاد شده آن هم تولید ضد آفتاب هایی   با  پایداری بالا  است که این مواد را معمولا محصولات ورزشی            می نامند که پایه آن ها در لایه شاخی به میزان طولانی تری باقی می ماند و اجازه فعالیت زیاد در فضاهای باز و حتی شنا کردن در آب را ضمن محافظت از نورمی دهد. 

وی درخصوص مراقبت از پوست در برابر اشعه مضر خورشید و استفاده از ضدآفتاب ها گفت: حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از اینکه در معرض آفتاب قرار بگیرید، باید کرم ضدآفتاب را روی پوست بمالید، زیرا در این فاصله زمانی، کرم جذب پوست شده و میتواند سلولهای پوست را از آثار زیانبار نور خورشید محافظت کند.

 وی با اشاره به اینکه کرم ضدآفتاب باید هر3یا4 ساعت یکبار تجدید شود اظهار داشت : با توجه به اینکه کرم های ضد آفتاب در عرض یک ساعت کم کم اثر خود را از دست میدهند و پس از ۸۰ دقیقه دیگر اثری از ضدآفتاب باقی نخواهد ماند. بنابراین اگر کرم ضدآفتاب را به پوستتان میمالید در معرض نور آفتاب قرار می گیریدیا وارد استخر یا دریا می شوید، باید هر یک ساعت یک بار آن را تکرار کنید.

این عضو هیات علمی دانشگاه  درخصوص میزان مصرف کرم ضدآفتاب توصیه کرد باید در هر سانتیمتر مربع پوست، ۲ میلیگرم کرم ضدآفتاب مالیده شود تا اثر خود را در حفاظت از پوست، به بهترین شکل ممکن نشان دهد.

۲۳ تیر ۱۳۹۵ ۱۰:۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید