اخبار

متن بیانیه اختتامیه کنگره سراسری مدیریت بحران با رویکرد نظام سلامت

متن بیانیه اختتامیه  کنگره سراسری مدیریت بحران با رویکرد نظام سلامت

  

بسمه تعالی

بیانیه اختتامیه

کنگره سراسری مدیریت بحران با رویکرد نظام سلامت توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و استانداری کرمانشاه 

(تیر ماه 1395 )

 

با استعانت از خداوند متعال و درود بر روح پر فتوح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران؛ حضرت امام خمینی(ره) و آرزوی سلامتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای؛  و در راستای تأکید به پیام نوروزی ایشان در سال 1395 با نامگذاری سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» و تمرکز بر اصل قضیه توانمند سازی ملت ایران در مقابل تهدیدهای دشمنان و بحران­های طبیعی و انسان ساخت برای هرگونه آسیب پذیری  و خروج از از آسیب‌پذیری به گونه­ای که "ما باید کاری کنیم که در مقابل تهدید دشمنان، آسیب‌پذیر نباشیم و آسیب‌پذیری را به صفر برسانیم" این کنگره با حضور فعال و اثربخش صد‌ها تن از مسئولین ارشد کشوری و استانی و صاحب­نظران بهداشت، درمان و مدیریت بحران از آحاد مختلف متولیان امر برگزار گردید.

آنچه که این کنگره را از سایر کنگره‌های سطح کشور متمایز می کند مشارکت و حضور پرشور استادان برجسته، مدیران و متولیان کشور بخصوص منطقه غرب کشور در تمامی سازمان ها و ارگان های دخیل در مدیریت بحران است، به طوری که با توجه به مقالات ارائه شده می­توان تنوع دیدگاه ها با تمرکز بر بحران­های بومی غرب کشور را به عیان ملاحظه کرد لذا برگزار کنندگان کنگره از متولیان امر مدیریت بحران کشور درخواست دارند  تا نقطه نظرات این عزیزان ،ضمن تمرکز بر منطقه غرب کشور در برنامه های کلان مدیریت بحران کشور لحاظ گردد.

 در این کنگره در راستای فرایند مدیریت بحران کشور و تمرکز بر بحران در منطقه غرب کشور و افق فرارو ایران 1404  مطالبی مورد تاکید ویژه قرار گرفته است که توجه سیاست گزاران، مدیران و پژوهشگران فعال در این عرصه را برای  همگامی جدی‌تر در این مسیر توسعه  و ارتقای روز افزون آمادگی‌های مورد نیاز در مقوله مدیریت بحران با رویکرد نظام سلامت به آن جلب می­نماییم:

1 - در راستای کاهش و کنترل حوادث ناشی از بلایا در جامعه ،مشارکت فعال مردم به عنوان نخستین پاسخ دهندگان به حوادث ضروری است ، به نحوی که تحقق مشارکت مردم به عنوان راهبرد اصلی در مسیر ارتقا جامعه مورد توجه ویژه قرار گیرد و برنامه هایی آموزشی مدون و عملیاتی، همچنین امکاناتی برای افزایش بیشتر دانش و توانمندی آحاد مختلف مردم ایران به خصوص استان کرمانشاه در اولویت قرار گیرد.

2 - برگزار کنندگان این کنگره از متولیان سازمان مدیریت بحران کشور خواستارند تا با  تشکیل هسته های عملیاتی با محوریت غرب کشور، مجریان دخیل در امداد رسانی حوادث و بلایا غیر مترقبه را با تعیین اهداف بومی از طریق تمرین وسناریوهای استاندارد مورد آموزش قرار دهند .بدیهی است برای رسیدن به این مهم تمرکز بر فاز آمادگی در مواجهه با بحران در اولویت قرار دارد.

3- برگزار کنندگان این کنگره از متولیان سازمان مدیریت بحران کشور خواستارند باتدوین برنامه هایی عملیاتی در راستای انسجام و یکپارچگی فعالیتهای متولیان مدیریت بحران در استانها به منظور پیشگیری از هر گونه موازی کاری در مواقع بحران اقدام نمایند.

4- برگزار کنندگان این کنگره از متولیان سازمان مدیریت بحران کشور خواستارند باایجاد دوره های حدواسط (میان رشته ای ) مدیریت بحران جهت تربیت افراد توانمند اقدام نمایند

5- برگزار کنندگان این کنگره از متولیان سازمان مدیریت بحران کشور خواستارند با ایجاد راهکارهای مناسب جهت کنترل حوادث ترافیکی ( فرهنگ سازی رانندگان، ایمنی جاده ها، آموزشهای مرتبط و . . . ) اقدام نمایند.

6- برگزار کنندگان این کنگره از متولیان سازمان مدیریت بحران کشور خواستارند با تأکید ویژه به وضعیت بهداشتی، روحی روانی بازماندگان در حوادث و بلایا بخصوص گروه­های آسیب پذیر ( مادران باردار، کودکان و...) برنامه های لازم را تدوین نمایند.

7- برگزارکنندگان این کنگره از متولیان سازمان مدیریت بحران کشور خواستارند نسبت به برنامه ریزی جهت آموزش تریاژ عملیاتی در مراکز آموزشی درمانی و سازمانهای ذیربط اقدام نمایند.

8- برگزار کنندگان این کنگره از متولیان سازمان مدیریت بحران کشور خواستارند ایجاد بستر مناسب  برای افزایش سطح آگاهی مردم استان در زمینه مدیریت حوادث و بحران­ها برای  دستیابی  به جامعه‌ای ایمن و پایدار، ایمن سازی سازه های شهری، برنامه‌ریزی برای پیشگیری از بروز حوادث جاده ای، تقویت ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی  استان های غرب کشور و افزایش اعتبارات استان در زمینه‌ پیشگیری، آمادگی و مقابله با بحران در کلیه سازمانهای متولی بحران را در اولویت قرار دهند.

9 -نظام مدیریتی بحران استان کرمانشاه  پس از تجربه بحران های مختلف همچون دفاع مقدس، بازسازی، مهاجرت، نرخ بالای بیکاری، حوادث جاده ای، سیل، زلزله، خشکسالی و ریزگرد برای اولین بار فرصتی فراهم ساخت تا با ارزیابی تجربیات علمی و عملی دانشگاهیان و مدیران بحران استان در پرتو نقادی مشفقانه و مطالبه گرایانه فرهیختگان، زبانی واحد برای تکلم در زمان بحران ممارست نمایند و بستری برای همکاری هر چه بیشتر متولیان بحران استان با تمرکز بر نظام سلامت کشور فراهم کنند و بتوانند این تضارب عقاید و پیشنهادات را به دستگاه‌های اجرایی کشور در راستای ارتقای توانمندی و اثربخشی سازمان مدیریت بحران درکشور منعکس نمایند.

در پایان متولیان این کنگره از کلیه میهمانان، سخنرانان و شرکت کنندگان ارزشمند در کنگره، دانشگاه آزاد اسلامی، اداره کل بیمه سلامت، سازمان بسیج جامعه پزشکی، مرکز فوریت های پزشکی و مدیریت حوادث، مرکز پزشکی حج و زیارت، سازمان منطقه ای بانک خون، جمعیت هلال احمر،شهرداری، بهداری غرب سپاه پاسداران، بیمارستان 520 ارتش جمهوری اسلامی ایران، و راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه و همچنین کلیه سازمان ها، ارگان ها و شرکت های خصوصی که یاری­گر ما در برگزاری این کنگره بودند نهایت تشکر را دارند و توفیق روزافزون همگان را از خداوند متعال خواستارند.

 

                                                                                                            من ا.... توفیق

۳۱ تیر ۱۳۹۵ ۱۱:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید