اخبار

نیمه ی دوم شهریور تا اواسط مهرماه بهترین فرصت برای تزریق واکسن آنفلوانزا

نیمه ی دوم شهریور تا اواسط مهرماه بهترین فرصت برای تزریق واکسن آنفلوانزا

همه ساله با نزدیک شدن به پایان فصل گرما و آغاز فصل پاییز، موضوع بیماری آنفلوانزا مورد توجه قرارمی­گیرد.

مدیر گروه پیشگیری ومبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه دراین خصوص گفت: با عنایت به بروز موارد همه گیری بیماری آنفلوانزا که سال گذشته در مناطقی از کشور به ویژه استان کرمان رخ داد و همچنین تجربه ایجاد اضطراب در اپیدمی سال گذشته، نشان می دهد امسال ضرورت ایجاد آمادگی اولیه در مقابل آنفلوانزا از طریق انجام واکسیناسیون گروههای پر خطر و مشاغل در معرض خطر و اطلاع رسانی صحیح بهداشتی به عموم مردم حائز اهمیت ویژه ایی است.

دکتر بیگلری اظهار داشت : ایجاد بسترسازی اولیه از آگاهی و اطلاعات مناسب عمومی همراه با ایمن سازی گروههای در معرض خطر می تواند نقش بسیار مهمی در کنترل مناسب مواجهه ناگهانی با این بیماری داشته باشد.

وی ضمن بیان اهمیت بیماری آنفلوانزا نسبت به سایر عفونتهای تنفسی تصریح کرد:  سرعت انتشار اپیدمی ها، وسعت و تعداد زیادتر مبتلایان و شدت علائم وعوارض آن از جمله نشانه های ایجاد پنومونی های ویروسی و باکتریایی می باشد . 

به گفته وی سالمندان بالای 65سال ،کودکان زیر 6 سال،زنان باردار،افراد دچار بیماریهای قلبی عروقی و تنفسی مزمن در هرگروه سن ( مانند: آسم، دیابت، بیماران قلبی، COPD )،افراد دچار نقص عمده سیستم ایمنی (استفاده از داروهای Immuno-suppressor، کورتن ها و یا عفونت  HIV/AIDS، تالاسمی ماژور)، بیماران مزمن کلیوی (دیالیزی،دریافت کنندگان پیوند( ،افراد دریافت کننده آسپیرین بمدت طولانی بعلت خطر بروز سندرم Reye متعاقب آنفلوانزا از جمله افراد پرخطر در گروه های مهمی است که واجد دریافت واکسن آنفلوانزا هستند.

دکتر بیگلری پزشکان و کارکنان شاغل در سیستم بهداشتی درمانی، پرسنل پایگاههای اورژانس 115 و مستقر در پایگاههای مراقبت بهداشتی مرزی ،پرسنل ICU، CCU وپرسنل شاغل در بخشهای عفونی، اطفال و اورژانس بیمارستان­ها، پرسنل فنی و مرتبط سازمان دامپزشکی و محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست را مشاغل در معرض خطراین بیماری معرفی کرد.

وی ضمن بیان اینکه در هر بیماری متوسط یا شدید تب دار بایستی دریافت واکسن تا زمان بهبودی به تعویق افتد اظهار داشت: افراد دارای حساسیت شدید به تخم مرغ و سابقه بیماری گیلن باره منع دریافت واکسن آنفلوانزا را دارند.

دکتر بیگلری در خاتمه افزود: ایده آل ترین زمان تلقیح واکسن آنفلوانزا با توجه به نیاز دوهفته ایی تا ایجاد پاسخ ایمنی اولیه و بهترین اثرات پیشگیری آن، از اواسط شهریور ماه تا اواسط مهر ماه است و با توجه به بیشترین میزان بروز بیماری آنفلوانزا که از ابتدای آبان ماه تا اوایل خرداد ماه است می تواند ایمنی مناسب حدودا 85 درصدی یکساله در مقابل این بیماری ایجاد کند. 

 

۲ شهریور ۱۳۹۵ ۱۲:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید