اخبار

داروساز "فروشنده" نیست

داروساز "فروشنده" نیست
رییس انجمن داروسازان استان کرمانشاه اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل داروسازان این است که به دید یک فروشنده دارو به آنها نگاه می‌شود، درحالیکه خدمات آنها سلامت محور و بیمار محور است.
 
دکتر امید عبدی به مناسبت روز "داروسازی" (پنجم شهریور) در گفت و گو با خبرنگار سرویس «اجتماعی» ایسنا منطقه کرمانشاه، با اشاره به وجود 300 داروساز در سطح استان گفت: این داروسازان در بیمارستانها، شرکت های دارویی و دانشگاه علوم پزشکی مشغول به کار هستند.
 
عبدی مهم ترین مشکل داروسازان را پایین بودن ارزش گذاری خدمات آنها عنوان کرد و افزود: ارزش گذاری خدمات داروسازان متناسب با خدمت و کار آنها نیست.
 
وی تصریح کرد: در سیستم موجود به داروساز به عنوان یک فروشنده دارو نگاه می شود، در حالیکه خدمت داروساز سلامت محور و بیمار محور است.
 
وی تصریح کرد: داروساز نیز یک بخش از چرخه سلامت و درمان است و باید به خدمات این بخش نیز توجه شده و متناسب با خدمتی که ارائه می‌دهند خدمات آنها ارزش گذاری شود.
 
عبدی افزود: داروساز مشاوره دارویی به بیمار می دهد و اطلاعات دارویی را در اختیار بیمار قرار می دهد و به نوعی مشاوره پزشکی نیز می‌دهد، اما به دلیل پزشک سالاری که در سیستم سلامت جامعه وجود دارد ارزش خدمات آنها مغفول مانده است.
 
وی اظهار کرد: چنانچه داروسازان کار خود را به خوبی انجام دهند و مشاوره های لازم دارویی را به بیمار ارائه ندهند، امکان بروز عارضه دارویی وجود دارد و ممکن است سلامت بیماران به خطر بیفتد.
 
رییس انجمن داروسازان استان کرمانشاه با بیان اینکه ارزش گذاری خدمات داروسازی در کشورهای دیگر به خوبی انجام شده است، گفت:  داروسازی هم دکترا دارد و باید مانند پزشکی متناسب با نوع خدمات آن ارزش‌گذاری شود.
 
عبدی مشکل دیگر داروسازان را روشن نبودن فضای کسب و کار برای فارغ التحصیلان این رشته عنوان کرد و با اشاره به وجود داروسازان بیکار در استان گفت: جذب داروسازان برای اشتغال زیاد نیست و با این شیوه که پیش برویم در سال آینده با داروسازان بیکار بیشتری مواجه خواهیم بود.
 
 
۶ شهریور ۱۳۹۵ ۰۹:۴۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید