اخبار

وجود 2500 نمونه در بانک سلولهای بنیادی کرمانشاه

وجود 2500 نمونه در بانک سلولهای بنیادی کرمانشاه

رییس مرکز پیوند مغز استخوان و بانک سلولهای بنیادی استان کرمانشاه با اشاره به وجود 2500 نمونه در بانک سلولهای بنیادی استان، گفت: تمامی افراد 18 تا 55 سال که بیماری خاصی نداشته باشند می‌توانند اهدا کننده باشند.

دکتر مهرداد پاینده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اتصال بانک سلولهای بنیادی ایران به بانک جهانی در دو روز گذشته، گفت: این اتصال موجب خواهد شد تا افراد در نقاط مختلف جهان بتوانند به هم سلولهای بنیادی بدهند.

وی با اشاره به راه اندازی بانک سلولهای بنیادی کرمانشاه از پنج سال پیش گفت: در حال حاضر 2500 نمونه در این بانک نگهداری می‌شود.

پاینده تصریح کرد: تعداد نمونه‌های موجود در بانک استان باید به بیش از 10 هزار نمونه برسد تا بتوانیم پیوند سلولهای بنیادی را هم در استان داشته باشیم.

وی در خصوص نحوه اهدای سلولهای بنیادی، گفت: افراد با مراجعه به بانک سلولهای بنیادی، تنها 300 سی سی خون می‌دهند و از روی نمونه خون آنها شناسه ژنتیکی آنها آنالیز می‌شود.

این مسئول افزود: با دریافت نمونه خون، شناسه ژنتیکی فرد آنالیز شده و در صورتی که فرد بیماری، مشابه با این شناسه مراجعه کند می‌تواند از سلولهای بنیادی این فرد استفاده کند.

پاینده گفت: تمام افراد بین 18 تا 55 سال که بیماری صعب العلاج و خاصی نداشته باشند می‌توانند به عنوان اهدا کننده به بانک سلولهای بنیادی مراجعه کنند.

پاینده خاطرنشان کرد: سلولهای بنیادی می‌تواند در درمان بسیاری بیماری‌ها از جمله سرطان، کم خونی، تالاسمی و نیز برخی بیماری‌های مغز و اعصاب موثر باشد.

رییس مرکز پیوند مغز استخوان و بانک سلولهای بنیادی استان کرمانشاه با بیان اینکه این مرکز تنها بانک سلولهای بنیادی غرب کشور است، گفت: در حال حاضر با اتصال بانک سلولهای بنیادی ایران به بانک جهانی می‌توان از نمونه های سلولهای بنیادی افراد در سراسر جهان استفاده کرد.

وی تصریح کرد: به مناسبت این روز فراخوانی در سطح دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه داده شد که طی این فراخوان طی دو روز گذشته 170 نفر از پرسنل دانشگاه، اساتید و دانشجویان برای اهدای نمونه خون مراجعه کردند.

 

۱۶ شهریور ۱۳۹۵ ۱۰:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید