اخبار

خودکشی قابل پیشگیری است

خودکشی قابل پیشگیری است

 خودکشی در حال حاضر یک مشکل بزرگ بهداشت عمومی  درتمام کشورهاست , افزایش آگاهی عموم مردم در شناسایی، ارزیابی، مدیریت و ارجاع فرد مستعد خودکشی در جامعه قدم مهمی در پیشگیری از این معضل بزرگ اجتماعی است.

نسرین برخوردار  کارشناس ارشد روانشناسی معاونت بهداشتی به مناسبت  بیستم شهریور ماه  روزجهانی پیشگیری از خودکشی با اشاره به مطلب فوق افزود:آمارهای سازمان جهانی بهداشت، نشان می‏دهد که خودکشی در ردیف دهمین علت مرگ و میر برای تمام سنین در بیشتر کشورهای جهان است و سالانه بیش از صدها هزار نفر در جهان اقدام به خودکشی می‌کنند.

 این کارشناس ارشد روانشناسی در خصوص  علل خودکشی ضمن بیان طبقه بندیهای متعدد برای این اقدام،بیشتر افرادی که خودکشی میکنند را دچار یک اختلال قابل تشخیص روانپزشکی مانند افسردگی،  برخی از اختلالات شخصیت، اسکیزوفرنیا، اختلالات اضطرابی، سوءمصرف مواد و الکل دانست.

برخوردار بیماریهای جسمی و مزمن ،عوامل جمعیت شناختی و محیطی مانند مردان، جوانان 15-35 سال و مجردها و عوامل استرس زای زندگی مانند بیکاری، مشکلات اقتصادی، اخراج شدن از کار، ورشکست شدن، از دست رفتن پایگاههای اجتماعی، شکست در عشق، مرگ یا بیماری خطرناک یکی از نزدیکان، درگیریها و اختلافات خانوادگی و ... را از دیگر علل اقدام به خودکشی در افراد ذکر کرد.

وی درخصوص باورهای غلط در خصوص خودکشی اظهارداشت:از جمله این باورهای غلط می توان به " کسانی که راجع به خودکشی صحبت می‌کنند خودکشی نمی‌کنند،  خودکشی بدون هشدار رخ می‌دهد، بهبودی پس از یک بحران به این معناست که خطر خودکشی برطرف شده است وخودکشی قابل پیشگیری نیست "اشاره کرد.

این کارشناس معاونت بهداشتی با اشاره به اینکه حداقل ۷۰ درصد کسانی که اقدام به خودکشی می‌کنند قبل از اقدام ، به گونه‌ای قصد خودشان را نشان می‌دهند درمورد رفتار با فردیکه دارای افکار خودکشی است خونسردی را مهمترین مسئله دانست و افزود: سعی کنید احساسات فرد را درک کنید و با احترام و پذیرش به صحبتهای او گوش کنید ، به ارزش‌ها و عقایدش احترام بگذارید و با بیانی روشن و قابل اعتماد صحبت کنید توجه، علاقه و مهربانی خود را به  فرد نشان دهید وبه احساسات فرد دقت کنید ،او را قضاوت نکنید و او را راضی کنید که به روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کند و تا زمان بهبودی کامل او را تنها نگذارید.

برخوردار در ادامه افزود: هیچ وقت صحبت های این افراد را قطع نکنید.هیجانی یا شوک زده نشوید ،خودتان را خیلی گرفتار نشان ندهید ،به گونه ای با بیمار برخورد نکنید که وی را فاقد عقل، اراده یا تصمیم گیری تلقی کنید ،اظهارات مداخله آمیز یا غیر واضح ندهید و بیمار را سوال پیچ نکنید.

وی در پایان  خودکشی را قابل پیشگیری و درمان دانست و اظهارداشت: با دقت و توجه در رفتارهای خانواده و دوستان خود، برقراری مهارتهای زندگی و فرزندپروری صحیح می توانیم از رفتارهای خودکشی پیشگیری نماییم.

۲۳ شهریور ۱۳۹۵ ۱۲:۲۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید