اخبار

معاون امور بهداشتی: اقدامات موثری برای شناسایی مبتلایان به HIV در کرمانشاه انجام شده است

معاون امور بهداشتی: اقدامات موثری برای شناسایی مبتلایان به HIV در کرمانشاه انجام شده است
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تخمین وجود بیش از 10 هزار بیمار آلوده به HIV در استان خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، دکتر ابراهیم شکیبا در نشست خبری امروز (15آذر) با بیان اینکه ویروس HIV از خانواده رتروویروس است، گفت: به طور معمول ورود این ویروس به بدن بدون علامت است.
وی افزود: در 75 درصد موارد آلودگی به این ویروس، در چهار هفته ابتدایی آلودگی، ویروس حضور خود را بصورت علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا نشان می‌دهد که ضرورت دارد افرادی که رفتارهای پرخطر داشته و یا معتاد تزریقی هستند، بلافاصله بعد از مشاهده این علائم جهت انجام آزمایش HIV اقدام کنند.
شکیبا تصریح کرد: بعد از بروز این علائم اولیه، ویروس وارد دوره کمون خود شده و یا به اصطلاح به خواب می‌رود که این دوره حدود 5 تا 15 سال به طول می‌انجامد و بعد از این دوره علائم اصلی بیماری ایدز خود را نشان می‌دهد.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه ویروس HIV سیستم ایمنی بدن را نشانه می‌گیرد، گفت: اثر این ویروس کاهش عملکرد دفاعی بدن است و در این حالت تمامی میکروب‌های فرصت طلب که در حالت عادی برای بدن بیماری‌زایی ندارند، می‌توانند برای فرد آلوده به HIV بیماری زا و خطرناک شوند.
موج سوم HIV درکشور شروع شده است
شکیبا در ادامه با اشاره به شناسایی اولین مورد HIV در کشور در سال 1365، گفت: در همین سال اولین موج بیماری در کشور به راه افتاد.
وی افزود: موج دوم این بیماری نیز در سال 1374 بود، بطوری که در این سال غربالگری شناسایی موارد بیماری در زندان‌ها انجام شد و عمده موارد شناسایی شده در این سال از طریق تزریق مشترک مواد مخدر آلوده شده بودند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به شروع موج سوم بیماری در کشور در سال جاری، گفت: این موج به تازگی شروع شده و امیدواریم بتوانیم با اقدامات موثر در زمینه شناسایی و درمان از اوج گرفتن آن پیشگیری کنیم.
3500 بیمار آلوده به HIV در کرمانشاه شناسایی شده‌اند
شکیبا موارد شناسایی شده آلوده به ویروس HIV در کشور را از سال 1365 تا به امروز 32 هزار و 670 نفر اعلام و تصریح کرد: از این تعداد 3512 مورد آن مربوط به استان کرمانشاه است.
وی افزود: از مجموع موارد شناسایی شده در کشور، 16 درصد زنان و 84 درصد مردان هستند که این نسبت در استان کرمانشاه برای زنان کمتر از یازده درصد و برای مردان حدود 89 درصد است.
شکییا با بیان اینکه این آمار تجمعی بوده و موارد فوت بیماری نیز در آن تجمیع شده است، گفت: در حال حاضر از 3512 مورد شناسایی شده در استان 1259 نفر آنها فوت کرده‌اند که از این تعداد 1194 نفر مرد و 65 نفر زن بوده‌اند.
شکییا یادآور شد: عمده موارد شناسایی شده بیماری نیز در سنین 20 تا 35 سال بوده‌اند.
از هر 10 هزار نفر در کرمانشاه 18 نفر آلوده به HIV هستند
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه میزان آلودگی به HIV در کشور در حدود سه در هر 10 هزار نفر است، گفت: در استان کرمانشاه این میزان 12 در هر 10 هزار نفر و در شهر کرمانشاه 18 در هر 10 هزار نفر است و این امر به خاطر اقدامات موثر در جهت شناسایی موارد بیماری بوده است.
شکیبا افزود: درحال حاضر تخمین زده می‌شود بین 80 تا 90 هزار نفر فرد آلوده به HIV در کشور وجود داشته باشد و در استان نیز تخمین ما وجود بیش از 10 هزار فرد آلوده به HIV است.
40 درصد از موارد جدید شناسایی شده از طریق انتقال  "جنسی" آلوده شده‌اند
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، استفاده از خون و فرآورده‌های خونی آلوده، استفاده از وسایل تیز و برنده آغشته به خون آلوده، رابطه جنسی و انتقال از مادر به جنین را سه راه انتقال بیماری ایدز عنوان کرد و افزود: خوشبختانه با اقدامات خوب صورت گرفته، راه انتقال بیماری از طریق خون و فرآوده‌های خونی در کشور به صفر رسیده است.
وی تصریح کرد: در زمینه انتقال مادر به جنین و کودک خود در حین بارداری، زایمان و شیردهی نیز با توجه به مراقبت‌های صورت گرفته و راه‌های پیشگیری تا حدی زیادی نگرانی‌ها برطرف شده است.
شکیبا افزود: در حال حاضر عمده نگرانی ما انتقال این بیماری از طریق انتقال جنسی است که به سرعت این الگوی انتقال در حال پیشرفت است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر در موارد جدید شناسایی شده، 40 درصد موارد از طریق انتقال جنسی است و تقریبا میزان آن با میزان انتقال از طریق تزریق مشترک برابر شده است.
شکیبا یادآور شد: همچنین نگرانی دیگر ما انتقال این بیماری از طریق استفاده از وسایل تیز و برنده مشترک مانند وسایل مورد استفاده در تتو و خالکوبی است.
تست تشخیصی HIV "رایگان" و "محرمانه" در همه پایگاه‌های بهداشتی استان انجام می‌شود
این مسئول با بیان اینکه تست تشخیصی HIV در تمامی پایگاه‌های بهداشتی استان بصورت رایگان و محرمانه برای همه افراد انجام می‌شود، گفت: شناسایی بیماران از چند جهت برای ما بسیار حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه پیشگیری از آلودگی هر فرد می‌توانددر سال 16 هزار دلار صرفه اقتصادی برای کشور داشته باشد، گفت: قطعا شناسایی بیماران و شروع درمان از انتقال این بیماری به سایر افراد جامعه تا حد زیادی پیشگیری می‌کند.
شکیبا افزود: از طرفی شروع زودهنگام درمان، به بیماران آلوده به HIV کمک می‌کند که زندگی طبیعی و عادی داشته و از عمر طبیعی بهره‌مند شوند و حتی می‌توانند تشکیل خانواده داده و صاحب فرزند شوند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، تصریح کرد: در همین راستا تست سریع تشخیص آلودگی HIV در همه پایگاه‌های بهداشتی استان به صورت محرمانه و رایگان انجام می‌شود بصورتی که ظرف 20 دقیقه با گرفتن یک قطره خون از انگشت فرد، این تست انجام شده و نتیجه هم به او اعلام می‌شود.
20 درصد بیماران شناسایی شده تحت درمان هستند
ماهانه 800 هزارتومان برای هر بیمار هزینه می‌شود
شکیبا با بیان اینکه درمان برای بیماران آلوده به HIV نیز رایگان است، گفت: در حال حاضر ماهانه بین 700 تا 800 هزار تومان برای درمان هر بیمار در استان هزینه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته تنها 14 درصد بیماران شناسایی شده استان تحت پوشش درمان قرار داشتند که خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته در یک سال گذشته این میزان در حال حاضر به 20 درصد رسیده است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص پایین بودن استقبال بیماران از درمان رایگان، گفت: مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که بسیاری از این افراد کارتون خواب بوده، بسیاری آدرس جعلی داده‌اند و برخی نیز به دلیل اعتیاد، رغبتی به درمان ندارند.
وی افزود: این مشکلات موجب شده تا تنها 20 درصد بیماران شناسایی شده تحت پوشش درمان قرار گیرند. البته این مسئله در کشور و در جهان نیز وجود دارد و بیماران تحت درمان به همین میزان هستند.
شکیبا با اشاره به شناسایی 65 مورد جدید بیماری در سال جاری، گفت: از این تعداد 30 درصد زن و مابقی مرد بوده‌اند و این امر نشان از افزایش آمار زنان آلوده دارد که نگرانی جدی هم در این زمینه در سطح کشور به دنبال دارد.
سالانه 100 تا 110 بیمار جدید در استان شناسایی می‌شود
وی یادآور شد: به طور معمول سالانه 100 تا 110 بیمار جدید آلوده به HIV در استان شناسایی شده که سال به سال آمار زنان در این موارد شناسایی افزایش می‌یابد که نگران کننده است.
وی با بیان اینکه کرمانشاه به لحاظ تعداد موارد شناسایی شده آلودگی به HIV در کشور مقام اول را دارد، گفت: این امر به دلیل اقدامات موثر استان در امر شناسایی است. در استان کار شناسایی بیماران با جدیت از سال 1374 شروع شده، حال آنکه بسیاری استان‌ها تنها چند سال است به این امر ورود پیدا کرده‌اند.
شکیبا افزود: قطعا در سالهای آینده، کرمانشاه وضعیت بهتری خواهد داشت، زیرا شناسایی خوبی انجام شده و آمار سالانه ما دیگر رشد ندارند و با روند درمان و مراقبتی که صورت گرفته سالهای بعد موارد این بیماری در استان افزایش پیدا نخواهد کرد.
وی از اجرای برنامه‌های آموزشی برای دانشجویان هم خبر داد و اظهار کرد: این آمادگی را داریم که این برنامه‌های آموزشی را برای مدارس نیز داشته باشیم تا بتوانیم به میزان بیشتری از شیوع این بیماری پیشگیری کنیم.
 
۱۶ آذر ۱۳۹۵ ۱۰:۱۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید