اخبار

استان کرمانشاه در شناسایی بیماران مبتلا به ایدز در کشور مقام اول را دارد

استان کرمانشاه در شناسایی بیماران مبتلا به ایدز در کشور مقام اول را دارد
نشست خبری به مناسبت روز جهانی و هفته اطلاع رسانی ایدز در ساختمان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد.
به گزارش شهد شفا: نشست خبری به مناسبت روز جهانی و هفته اطلاع رسانی ایدز  در ساختمان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان و با حضور دکتر شکیبا انجام شد.
بیشتر مبتلایان به ایدز را افراد بین 20 تا 35 سال تشکیل می دهند
دکتر ابراهیم شکیبا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در این نشست عنوان کرد: ویروس ایدز از خانواده رتروویروس ها است و فردی که به این بیماری مبتلا می شود معمولأ 75 درصد در 2 تا 4 هفته اول دچار عفونتی مانند سرماخوردگی و یا آنفلوانزا می شود و فردی که رفتار پرخطر داشته با این علائم متوجه بروز علائم این بیماری می شود.
وی افزود: این افراد در صورت مشاهده چنین علائمی باید غربالگری شوند و تست HIV بدهند و بعد از این دوره که  2 هفته عفونت اولیه طول می کشد، بیمار وارد فاز خواب می شود که یک دوره  5 تا 15 ساله است و علائم بیماری هویدا می شود.
دکتر شکیبا ادامه داد: هدف این ویروس، آسیب به سیستم ایمنی و دفاعی بدن است و هنگامی که سیستم دفاعی بدن ضعیف شود، میکروب های فرصت طلب که در حالت معمول بیماری زا نیستند، عاملی برای بیماری و عفونت می شوند.
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان، پیشگیری از ایجاد موج سوم ایدز را بسیار مهم برشمرد و افزود: اولین مورد این بیماری و موج اول بیماری ایدز در سال 1365، شناسایی شد و موج دوم با غربالگری در زندان ها به علت مواد مخدر و تزریق در سال 74 شناسایی شد و موج سوم از طریق روابط جنسی است که در حال گسترش است.
دکتر شکیبا با بیان این مطلب که روابط جنسی خطر بالقوه ای است که جامعه ما را تهدید می کند، افزود: کشور در ابتدای موج سوم است و با مراقبت و اقداماتی که انجام می شود باید از ایجاد موج سوم پیشگیری شود.
وی  توضیح داد: تعداد 32670 فرد مبتلا به HIV در کشور  وجود دارد که در استان 3568 نفر مبتلا به این بیماری هستند و از لحاظ تجمعی از سال 1365 که اولین مورد این بیماری شناسایی شده است تا کنون در کشور حدود 16 درصد زنان و 84 درصد آقایان و در استان حدود 11 درصد خانم و 89 درصد از آقایان مبتلا به عفونت HIV هستند.
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان، هرم سنی مبتلایان به ایدز را افراد بین 20 تا 35 سال تشکیل می دهند، افزود: این گروه سنی به دلیل داشتن سن جوانی و باروری، شدت توجه ما را باید بیشتر کنند.
دکتر شکیبا راه های انتقال این بیماری را خون و فرآورده های خونی و روابط جنسی برشمرد و اظهار داشت: انتقال از طریق انتقال خون در کشور ما صفر است زیرا انتقال خون خوب کنترل می شود ولی استفاده از تیغ، خالکوبی، تاتو و ... در صورت آلودگی، قابلیت انتقال پیدا می کنند.
وی ادامه داد: تماس جنسی که ما بیشتر نگران آن هستیم در دوران جوانی اتفاق می افتد که به علت استفاده از نوع مواد مخدر مانند شیشه که روان گردان است، سبب تغییر نوع رفتار و اثرگذاری روی مغز و ایجاد رفتارهای تهاجمی و رفتار های پرخطر می شود و عوارضی مانند روابط جنسی را به دنبال دارد.
دکتر شکیبا بیان کرد: میزان شیوع HIV شناسایی شده در کشور 3 در 10 هزار، در استان کرمانشاه 12 در 10 هزار و در شهر کرمانشاه 18 در 10 هزار نفر است که در نسبت جمعیت 10 هزار نفری شیوع ایدز بیشتر در کرمانشاه، قصرشیرین و بعد اسلام آباد غرب است.
وی ادامه داد: درمان بیماران مبتلا به ایدز کاملا رایگان است و برای هر فرد مبتلا در ماه حدود 700 تا 800 هزار تومان هزینه می شود و اگر پیشگیری شود و هر یک نفری که به ایدز مبتلا نشود سالانه 16 هزار دلار برای کشور صرفه اقتصادی خواهد داشت.
دکتر شکیبا با بیان اینکه، روابط جنسی محافظت نشده بیشترین نگرانی را در پی دارد، افزود: 40 درصد از این بیماری در استان مربوط به روابط جنسی است و 40 درصد آن به علت مواد تزریقی است.
دکتر شکیبا توصیه کرد: مردم از آزمایش نترسند، قبلأ فقط یک مرکز مشاوره در استان وجود داشت و در حال حاضر تمام پایگاه های سلامت، مراکز MMT، مراکز بهداشتی و بیمارستانهای استان، تست رپیدتست ایدز انجام می دهند و در صورت انجام رفتار پرخطر، با مراجعه به این مراکز این آزمایش را که به صورت رایگان و حدود 5 الی 20 دقیقه جواب آن داده می شود، انجام دهند.
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان، درمان مستمر این بیماری را پایان HIV دانست و افزود: درمان مستمر، عمر کاملا طبیعی برای فرد HIV مثبت به وجود می آورد به این معنی که اگر درمان کامل انجام شود، می توانند صاحب فرزند شوند، عمر طولانی داشته باشند و آلودگی را انتقال ندهند و این کار به منفعت فرد و جامعه است.
 
پوشش درمان در استان از ابتدای سال 95 تا کنون از 14 درصد به 20 درصد رسیده است 
وی با بیان اینکه از سال گذشته تا کنون 20 درصد از جمعیت شناخته شده، تحت درمان هستند، توضیح داد: پوشش درمان در استان از ابتدای سال 95 تا کنون از 14 درصد به 20 درصد رسیده است که حاصل تلاش همه همکاران در این رابطه است به طوری که در مهرماه امسال سازمان بهداشت جهانی از مراکز درمانی ما بازدید کردند و به دلیل عملکرد خوب در این زمینه تقدیرنامه ای از وزارت بهداشت دریافت شد که در آن قید شده بود،" کرمانشاه مایه فخر برای کل کشور است".
دکتر شکیبا اظهار داشت: یکی از مشکلات بیماران شناسایی این افراد است زیرا اکثر آنان به خصوص افراد معتاد، تمکین به درمان نمی کنند و از بین 3568 نفر بیمار شناسایی شده در استان، 1259 نفر فوت شده اند که از این تعداد، 1194 نفر مردان و 65 نفر هم خانم ها بوده اند.

استان  کرمانشاه در شناسایی بیماران مبتلا به ایدز در کشور مقام اول را دارد 

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه سن آلودگی به این بیماری کاهش یافته است، بیان کرد: نگرانی که در سیستم بهداشت وجود دارد روند روبه افزایش بیماری در خانم ها و نوع ارتباط به سمت جنسی است و اگر شناسایی به اندازه واقعی برسد، انتقال به صفر می رسد و استان کرمانشاه در شناسایی بیماران مبتلا به ایدز در کشور مقام اول را دارد.
دکتر شکیبا ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی برای کلیه دانشجویان جدیدالورود به دانشگاه، آموزش های لازم را در خصوص بیماری ایدز می دهد ولی در دانش آموزان محدودیت هایی برای آموزش وجود دارد که باید به صورت تدریجی و با کمک از خانواده ها، آموزش های لازم در خصوص بیماری ایدز به دانش آموزان ارائه شود.
۱۷ آذر ۱۳۹۵ ۱۱:۱۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید