اخبار

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه: مورد "انسانی" از آنفلوآنزای پرندگان نداشتیم

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه: مورد "انسانی" از آنفلوآنزای پرندگان نداشتیم

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به آماده‌باش کامل سیستم بهداشتی استان جهت پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوآنزای پرندگان، گفت: خوشبختانه تاکنون مورد انسانی از این بیماری نداشته‌ایم.

دکتر ابراهیم شکیبا در گفت و گو با خبرنگار سرویس «اجتماعی» ایسنا منطقه کرمانشاه، با اشاره به گزارش‌هایی از شناسایی کانون های آنفلوآنزای پرندگان در استان، گفت: خوشبختانه تاکنون گزارشی از مورد انسانی این بیماری را در استان نداشته‌ایم.

وی از آماده‌باش کامل سیستم بهداشتی استان خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر کمیته‌های بهداشتی مربوطه در این زمینه فعال بوده و سیستم بهداشتی کشور و استان نیز نسبت به مقابله و پیشگیری از این بیماری کاملا هوشیار است.

شکیبا با بیان اینکه این بیماری در حال حاضر قابلیت انتقال به انسان را ندارد، گفت: از آنجا که ویروس آنفلوآنزای پرندگان ویروس مرموزی است و احتمال تغییرات آن وجود دارد و شاید با این تغییرات احتمال سرایت آن به انسان نیز وجود داشته باشد، از هم اکنون برای مقابله با این ویروس آماده هستیم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه توصیه کرد: جهت پیشگیری از خطر احتمالی ابتلا به این بیماری، افراد تا حد ممکن پرندگان را از محل زندگی خود دور نگه داشته و اجازه نزدیک شدن کودکان به پرندگان را ندهند.

شکیبا توصیه کرد: افراد تا زمان رفع خطر احتمالی این بیماری، از گوشت‌های آماده و منجمد بسته‌بندی شده با مجوز بهداشتی استفاده کنند.

وی همچنین توصیه کرد: افراد مرغ و تخم مرغ را پیش از مصرف بطور کامل پخته و طوری آن را بپزند که زرده و سفیده آن کاملا سفت شود و مرغ و تخم مرغ خام را حتما از سایر غذاها دور نگه دارند.

شکیبا تاکید کرد: همه افراد سریعا بیماری و یا مرگ پرندگان خود را به سامانه 1512  سازمان دامپزشکی  و یا 190 مرکز بهداشت استان گزارش دهند.

وی هشدار داد: چنانچه افراد بلافاصله پس از تماس با پرندگان مریض و یا مرده، علائم آنفولانزا از جمله تب را در خود مشاهده کردند، برای درمان  به درمانگاه محل سکونت خود مراجعه کنند.

این مسئول توصیه کرد: افراد در هنگام ذبح وپرکنی و آماده‌سازی پرندگان برای طبخ، حتما از دستکش و ماسک استفاده کرده و پس از تماس با پرندگان نیز حتما شستشوی مکرر دست با آب و صابون حداقل به مدت سی ثانیه را داشته باشند.

شکیبا از همه افراد خواست، از مصرف گوشت مرغ و تخم مرغ به صورت نیم پز ونپخته خودداری کرده و تمام محصولات گوشتی خصوصا مرغ و تخم مرغ از مراکز مجاز و معتبر تهیه کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هشدار داد: افراد به طور جد از شکار پرندگان مهاجر و آزاد مانند مرغابی، قو و ... و نیز از خرید و فروش و نقل و انتقال و ذبح و پرکنی پرندگان به خصوص پرندگان مهاجر خودداری کنند.

 

۲۹ آذر ۱۳۹۵ ۱۱:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید