اخبار

مجله علمی- پژوهشی دانشگاه از "بهبود" تا جهانی شدن

مجله علمی- پژوهشی دانشگاه از "بهبود" تا جهانی شدن

 

اولین شماره مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به‌صورت فصلنامه به نام "مجله بهبود" با همت جمعی از اعضا هیات علمی علاقه مند در دانشکده بهداشت و پیراپزشکی در بهار 1375 منتشر شد و از آن زمان تاکنون 101 شماره مجله بدون وقفه به چاپ رسیده است. 

مدیر مسئول "مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه" با بیان اینکه این مجله در تیرماه 1381 موفق به کسب رتبه علمی - پژوهشی از کمسیون نشریات علوم پزشکی کشور شد گفت : باتوجه به اخذ مجوزهایی از این کمسیون  ، در راستای افزایش کیفیت مقالات، افزایش اثرگذاری بین المللی و تلاش برای نمایه سازی در ایندکس های معتبر، زبان مجله نیز به انگلیسی تغییر یافت.

دکتر یحیی پاسدار با اشاره به اینکه  اسم این مجله به پیشنهاد سازمان جهانی اسکوپوس (نمایه استنادی معتبر) از شماره 54 از" بهبود" به " مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه" تغییر یافته است گفت: این مجله اکنون در تمام سایت ها و نمایه سازهای داخلی نمایه می شود و از سال 1390 تلاش شده که در نمایه سازهای بین المللی نیز نمایه شود و در این راستا توانستیم آن  را در نمایه های IndexCopernicus، IMEMR، EBSCO، DOAJ و EMBASE ایندکس کنیم.

 وی هدف گذاری این مجله را در سال های آینده تلاش برای به روز بودن کماکان مجله و ایندکس کردن آن در پایگاه های اسکوپوس و پاب مد ( ایندکس بین المللی معتبر) دانست و گفت: هدف گذاری اصلی ما بهبود کیفیت مقالات، افزایش تعداد ارجاع ها، تقویت هیات تحریریه و همزمان حفظ به روز بودن مجله است که تمام این اهداف در نهایت به بهبود ایندکسینگ مجله منجر می شود. 

مدیر مسئول "مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه"  و رئیس دانشکده بهداشت با اشاره به اینکه حوزه تخصصی این مجله زمینه‌های مختلف علوم پزشکی است گفت: اساتید، متخصصان، دانشجویان و علاقه مندان حوزه های پزشکی، پیراپزشکی، بهداشت، علوم پایه مرتبط با پزشکی، روان شناسی و توانبخشی از جمله مخاطبان این مجله است.

  دکتر پاسدار گفت: مطالب در قالب مقالات اصیل پژوهشی، مروری، گزارش کوتاه، گزارش مورد و نامه به سردبیر در این مجله قابل چاپ است و در این راستا تیم علمی و اجرائی مجله تمام تلاش خود را برای داوری علمی، سریع، و عادلانه مقالات دریافتی به کار می گیرد.

وی با بیان اینکه نحوه ارسال مقاله به مجله، تنها به شیوه الکترونیکی و از طریق سایت مجله به آدرس http://jkums.com/en/index.html امکان‌پذیر است گفت: مراحل ثبت نام و ارسال مقاله در این سایت توضیح داده شده است و مانند سایر مجلات علمی، ساختار مقالات ارسالی باید بر اساس راهنمای نویسندگان رعایت شود تا به تسریع روند داوری و انتشار مقالات کمک کند. 
مدیر مسئول "مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه" عنوان کرد: در صورت مشابهت متنی و یا نیاز به اصلاح ساختاری ، مقاله به نویسنده ارجاع داده می شود و در ادامه غربالگری اولیه توسط سردبیر ، مدیراجرائی و هیات تحریریه انجام گرفته که در نهایت تا تعیین تکلیف نهایی  پس از 2 ماه  مقالات ارسالی به صورت رایگان و بدون هیچگونه وجهی چاپ و از طریق سایت مجله برای تمام نویسندگان قابل دسترسی است.

دکتر پاسدار در خصوص نحوه امتیاز دهی داوران به مقالات گفت: حوزه نشر علمی سیاه و سفید نبوده و معمول نیست که یک امتیاز کمی مثلا نمره مشخصی برای رد یا پذیرش مقاله ای در نظر گرفته شود و در واقع هدف اصلی پروسه داوری شناخت ایرادات و ارتقا کیفیت مقالات است و در نهایت نقدها، پیشنهادها و ایرادات برای نویسنده ارسال می شود و نسخه های بعدی مقاله نسبت به نسخه اولیه بهتر و قابل قبول تر خواهد شد.

وی یکی از مشکلات اصلی دهه اخیر مجله ها را بحث انتشار الکترونیکی و سایت مجله دانست و گفت: متاسفانه در ابتدا به دلیل نبود تجربه کافی در کشور، ما تجربه های ناموفقی در این زمینه با شرکت ها داشتیم اما خوشبختانه دانشکاه علوم پزشکی کرمانشاه در راستای توسعه کیفی مجلات خود از سال گذشته نشر الکترونیکی مجلات خود را به انتشارات کوثر واگذار کرده و در حال حاضر آرشیو مقالات قبلی مجله نیز در سایت http://jkums.com/en/index.html قابل مشاهده و دانلود است.

دکتر پاسدار با بیان اینکه اعضای هیأت تحریریه این مجله در حال حاضر 16 نفر است گفت: تلاش ما دعوت از اساتید بین المللی برای عضویت در هیات تحریریه مجله است که بی شک کمک شایانی به پیشبرد اهداف مجله در آینده خواهد کرد.

گفتنی است هم اکنون مقالات این مجله در پایگاه های اینترنتی

Embase, Islamic World Sciences Citation Center (ISC), Index Copernicus, Index Medicus for Estern Mediteranian Region (IMEMR), Directory of Open Access Journal (DOAJ), CABI, EBSCO, Google Scholar, Barakatkns
و بانک‌های اطلاعاتی
Scientific Information Database; URL: http://www.sid.ir
IranMedex; URL:http://www.iranmedex.com
Magiran; URL:http://www.magiran.com قابل دسترسی است .
۲۹ آبان ۱۳۹۷ ۰۹:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید