اخبار

میزگرد خبری/ مرهم علوم پزشکی بر زخم های زلزله زدگان

میزگرد خبری/  مرهم علوم پزشکی بر زخم های زلزله زدگان

 

اقدام ها و فعالیت های مجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی جزو بخش های مهم و حیاتی در جریان وقوع زلزله های استان کرمانشاه از سال گذشته تاکنون است، اقدام هایی که به اذعان مردم و مسئولان به موقع و تاثیرگذار بود و توانست رکورد به جای بگذارد.

مرهم علوم پزشکی بر زخم های زلزله زدگان
زلزله ها و پس لرزه های استان کرمانشاه که از 21 آبان سال 96 با شدت 7.3 ریشتری آغاز شد و همچنان ادامه دارد، بسیاری از دستگاه های خدمات رسان را به حالت آماده باش در آورده است که مجموعه دانشگاه علوم پزشکی یکی از این دستگاه های همیشه آماده است.
انتقال هفت هزار مصدوم تا ظهر روز بعد از حادثه زلزله به مراکز درمانی، ایجاد بیمارستان در سرپل ذهاب به عنوان کانون زلزله در مدت 12 روز، کنترل بیماری ها و جلوگیری از بروز اپیدمی در مناطق زلزله زده بخشی از اقدام های بخش بهداشت و درمان در جریان وقوع سال گذشته است.
ایرنا مرکز کرمانشاه در اولین سالگرد وقوع زلزله سال گذشته برای اطلاع مردم از اقدام ها و فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی از دکتر محمودرضا مرادی رئیس و دکتر غلامی معاون فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه به منظور تشریح فعالیت های انجام شده در جریان زلزله سال گذشته دعوت کرد که ماحصل آن در ذیل می آید.

** تشکیل ستاد بحران اولین اقدام دانشگاه
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه این حادثه بزرگ را از لحاظ پزشکی یک فاجعه دانست و گفت: با همکاری های بین بخشی و درون بخشی دانشگاه علوم پزشکی خدمات رسانی به مردم حادثه دیده به خوبی مدیریت شد.
دکتر محمودرضا مرادی با اشاره به بزرگی این حادثه، افزود: با توجه به شدت بالای زلزله انتظار می رفت شاهد خسارات جانی بیشتری اما خوشبختانه این حادثه با وجود بزرگی آن تلفات کمتری داشت.
وی اولین اقدام در جریان وقوع زلزله 21 آبان سال 96 را تشکیل ستاد مدیریت بحران در دانشگاه علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: این ستاد با هدف هماهنگی و عدم تداخل کاری در استان تشکیل شد و اقدام های خود را در حوزه پیش بیمارستانی شروع کردیم.
او اظهار داشت که در روز اول زلزله 25 دستگاه آمبولانس و 18 دستگاه اتوبوس آمبولانس و تعدادی از بالگردهای اورژانس را به خدمات رسانی به مصدومان این حادثه اختصاص دادیم.
وی یکی از اقدام های مهم در بخش درمان در روز اول زلزله را انتقال مصدومان به مراکز درمانی مرکز استان اعلام کرد و گفت: حدود هفت هزار مصدوم را از مناطق زلزله زده به وسیله بالگرد به مراکز درمانی شهر کرمانشاه اعزام کردیم که نکته مهم در این اعزام ها، فوت نکردن هیچ یک از مصدومان در حین انتقال بود و این نشان دهنده سرعت بالا در انتقال مصدومان دارد.
وی اظهار داشت که به اذعان سازمان های بین المللی و دستگاه های ناظر، مجموعه مدیریتی استان کرمانشاه در این مورد رکورد خوبی به جای گذاشت.
او در ادامه گفت: همچنین 230 بیمار را با هواپیما به مراکز درمانی همدان، تهران ، کرج و سایر استان ها اعزام کردیم که این اعزام ها نیز بیشتر به دلیل خالی کردن تخت های بیمارستانی برای مصدومان احتمالی دیگر و پیش بینی افزایش تعداد صدمه دیدگان بود.

** ایجاد 8 بیمارستان صحرایی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه ایجاد هشت بیمارستان صحرایی در مناطق زلزله ‌زده را از دیگر فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی با همکاری ارگان های دیگری مانند ارتش، سپاه، هلال احمر و سایر دستگاه‌ها دانست و گفت: در سریعترین زمان و با توجه به نیاز این مناطق به مراکز درمانی، بیمارستان های صحرایی را ایجاد و تجهیز کردیم.
مرادی افزود: در کنار ایجاد این بیمارستان‌ها، بیمارستان های مرکز استان و سایر شهرستان ها نیز در حال آماده باش بودند.
به گفته او ، در جریان حادثه زلزله، بیمارستان های سرپل ذهاب و اسلام آباد غرب به کلی تخریب شده بودند و به کلی از چرخه خدمات رسانی خارج گردیدند و از این رو بیمارستان های صحرایی به سرعت جایگزین مراکز تخریب شده شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به همکاری بسیار خوب مجموعه وزارت بهداشت و دیگر دستگاه ها با دانشگاه علوم پزشکی برای ارائه خدمات به مصدومان زلزله اشاره کرد و گفت: براساس دستور وزیر بهداشت هر هفته یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور برای کمک به مناطق زلزله زده نیرو اعزام می کرد و این اقدام تا اردیبهشت امسال ادامه داشت.
به گفته مرادی ، در کنار این اقدام ها، اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز بر حسب نیاز روزهای پایانی هفته به مناطق زلزله زده می رفتند و به مردم خدمات ارائه می دادند.
وی اظهار داشت که برای حضور برخی از پزشکان متخصص و فوق تخصص در مناطق زلزله زده از جمله تخصص های ارتوپدی و جراحی مغز و اعصاب فراخوان دادیم که با استقبال خوبی روبرو شدیم و این متخصصان در مراکز درمانی استان به خدمات رسانی به مصدومان پرداختند.
وی همچنین گفت: تا ظهر روز اول 300 عمل جراحی و در 24 ساعت اول نیز یک هزار و 800 عمل جراحی روی مصدومان زلزله در مراکز درمانی استان انجام شد.
وی با بیان اینکه از همه ظرفیت‌های مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه ها برای مدیریت درمان مصدومان زلزله استفاده کردیم، افزود: با همکاری خوب وزارت بهداشت و همچنین مجموعه مدیریتی استان توانستیم دارو و تجهیزات مورد نیاز را در همان روز اول تهیه و تامین کنیم و مشکلی در این ارتباط نداشتیم.

** ایجاد استراحتگاه برای بیماران
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه این میزگرد خبری ایجاد استراحتگاه ها برای بیماران و مصدومان ناشی از زلزله سال گذشته بعد از نقاهت را از دیگر اقدام های این دانشگاه نام کرد و گفت: برخی از بیماران بعد از انجام عمل جراحی نیاز به سپری کردن دوران نقاهت داشتند و با توجه به اینکه منازل آنها در جریان زلزله تخریب شده بود دانشگاه اقدام به ایجاد استراحتگاه ها در داخل بیمارستان ها برای این افراد و خانواده هایشان کرد.
به گفته مرادی ، 870 نفر روز در استراحتگاه هایی که توسط دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شده بود استراحت کردند.

** ارائه خدمات تا 45 روز اول رایگان بود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تمام خدمات درمانی تا 45 روز اول زلزله به صورت کاملا رایگان ارائه می‌شد، گفت: بعد از این دوران هم افرادی که در زلزله آسیب دیده بودند همچنان به صورت رایگان مداوا می شدند اما هزینه های درمانی برای بیماران جدید با تعرفه دولتی محاسبه می‌شد.
مرادی راه اندازی بیمارستان موقت «بانگر» سرپل ذهاب را یکی دیگر از اقدام های چشمگیر دانشگاه علوم پزشکی در زمان وقوع زلزله ذکر کرد و افزود: سوله ای در سرپل ذهاب وجود داشت که قبلا بیمارستان بوده و در زمان زلزله به عنوان مرکز راهیان نور از آن استفاده می شد که ما در اقدامی مبتکرانه در عرض 12 روز آن را به بیمارستانی تبدیل کردیم و با حضور وزیر بهداشت به بهره برداری رسید.
او تصریح کرد که در بیمارستان بانگر بخش های بستری و جراحی را ایجاد کردیم و از این مجموعه به عنوان پشتیبان برای مناطق زلزله زده استفاده نمودیم.
وی توضیح داد که بیمارستان بانگر با 50 تخت فعال، مجهز به اورژانس، اتاق عمل و هشت تخت زایمان ایجاد شد و بعد از یک ماه از راه اندازی آن، هشت تخت دیالیز نیز در آن مستقر شد و آن را به صورت یک بیمارستان واقعی درآوردیم.

** انجام بیش از سه هزار عمل جراحی در بانگر
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در یک سال اخیر که بیمارستان بانگر راه اندازی شده است سه هزار و 200 عمل جراحی ، 380 مورد سزارین، 660 زایمان طبیعی انجام شده و 135 هزار نفر نیز به این بیمارستان مراجعه کرده اند.
وی تعداد تعداد بیماران سرپایی مراجعه کننده به بیمارستان بانگر را نیز بیش از 196 هزار مورد اعلام کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درادامه راه اندازی بیمارستان بانگر را نقطه عطفی در خدمات رسانی پس از وقوع زلزله کرمانشاه دانست و گفت: این بیمارستان نیز اکنون فعال است و به مردم منطقه خدمات ارائه می دهد.
مرادی تصریح کرد که مجموعه دانشگاه علوم پزشکی از ابتدای وقوع زلزله تاکنون مصدومان را تنها نگذاشته و از تمام ظرفیت‌ها برای ارائه خدمات به آنها استفاده کرده ایم.

** بیمارستان سرپل ذهاب آماده افتتاح
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بیمارستان بانگر همچنان فعال و به مراجعه کنندگان خدمات ارائه می دهد: گفت بیمارستان تخریب شده سرپل ذهاب نیز با همت و تلاش مجموعه استان و وزارت بهداشت آماده بهره برداری است و در سفر وزیر بهداشت در آذر امسال به استان کرمانشاه افتتاح می شود.
به گفته مرادی ، همچنین در سفر وزیر بهداشت، بیمارستان قصرشیرین که در زلزله تخریب شده و همچنین بیمارستان صحرایی ثلاث باباجانی نیز افتتاح می شود.
او گفت با توجه به اینکه قصرشیرین جزو شهرستان های مرزی می باشد و 2 مرز رسمی بین المللی دارد ، بیمارستان این شهرستان با دید توریسم سلامت ساخته شده است.

** امور بهداشتی اولویت دیگر علوم پزشکی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه این میزگرد خبری رسیدگی به وضعیت بهداشتی مناطق زلزله زده را دومین اقدام دانشگاه در این مناطق ذکر کرد و گفت: پس از اقدام های درمانی که در 40 روز اول زلزله و به فراخور نیاز ارائه شد، گام بعدی اقدام های دانشگاه علوم پزشکی رسیدگی به وضعیت بهداشتی مناطق زلزله زده بود.
مرادی با اشاره به اینکه پس از وقوع زلزله فصل سرما نیز شروع شد، افزود: ما نگران بروز بیماری و اپیدمی در این مناطق بودیم و از این رو اقدام های بهداشتی را با کمک و همکاری وزارت بهداشت و مجموعه مدیریتی استان شروع کردیم.
وی اظهار داشت که در همان روز اول وقوع زلزله رسیدگی به وضعیت آلودگی آب و مواد غذایی و بهداشت عمومی در دستور کار قرار گرفت و اگرچه اغلب خانه های بهداشت تخریب و پرسنل در مناطق زلزله زده نیز خود دچار مشکلاتی شده بودند و آسیب و خسارت دیده بودند اما وارد میدان شدند و فعالیت های مرتبط را آغاز کردند.
او گفت: اگر به موقع و با سرعت در زمینه بهداشتی وارد عرصه نمی شدیم بیماری های عفونی بروز می کرد و اگر بیماری ها شایع می شد کنترل آن بسیار سخت بود.
وی با بیان اینکه خانه های بهداشت زیادی در مناطق زلزله زده تخریب یا خسارت دیده بودند، گفت: ما خدمات رسانی را متوقف نکردیم و فعالیت ها را در کانکس و چادر پیگیری کردیم.
به گفته او ، در روز ششم وقوع زلزله شبکه های ارتباطی حوزه بهداشت در مناطق زلزله زده برقرار شد که اقدام بی نظیری بود و وزیر بهداشت نیز از این اقدام تقدیر کرد.
او همچنین اظهار داشت که دانشگاه علوم پزشکی در مناطق زلزله زده حساسیت های لازم را در مسئولان برای تامین بهداشت فردی، محیط، مواد غذایی، دام و طیور و هدایت و جمع آوری آب های سطحی را به وجود آوردیم که خوشبختانه موجب شد در رفع مشکلات این بخش تسریع شود.
وی اضافه کرد که با حمایت‌های خوبی که از سوی استاندار و معاونان استانداری انجام شد به خوبی این مسائل مدیریت شد و توانستیم در مدت زمان کوتاهی وضعیت منطقه را به حالت عادی بر گردانیم.
وی یادآوری کرد که به دلیل مدیریت خوب استان و بخصوص دانشگاه علوم پزشکی در یک سال اخیر در مناطق زلزله‌زده بیماری مسری و اپیدمی نداشتیم.
وی یکی از اقدام های مهم در راستای جلوگیری و پیشگیری از بروز بیماری را تزریق 25 هزار مورد واکسن آنفلوآنزا در میان جامعه هدف ذکر کرد.

** ابتلا به سالک کاهش یافت
قصرشیرین و سرپل ذهاب یکی از مناطق درگیر سالک از گذشته بوده که در زلزله سال گذشته بیم آن می رفت به دلیل شرایط منطقه و وجود آوار فراوان، این بیماری شیوع پیدا کند.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پیشگیری از شیوع سالک به عنوان یکی از بیماریهای مسری در مناطق زلزله زده در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه منجر به پیشگیری شد به طوریکه آمار مبتلایان به سالک با وجود زلزله زدگی منطقه به زمان قبل از وقوع این حادثه کاهش یافت.
مرادی این کاهش آمار مبتلایان را در نتیجه حضور به موقع تیم های بهداشتی برای سمپاشی و ضدعفونی محیط دانست و افزود: اگرچه منطقه مستعد بروز هرگونه بیماری از جمله سالک با توجه به حجم بالای آوار بود اما خوشبختانه روند کاهشی را در این زمینه داشتیم.
او گفت: کنترل آب شرب مردم مناطق زلزله زده از نظر آلودگی را یکی دیگر از اولویت های اصلی استان دانست و افزود: با کمک مدیران عامل شرکت های آبفا و آبفار این موضوع به خوبی کنترل، نظارت و مدیریت شد.

** ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی
خدمات دندانپزشکی به مردم مناطق زلزله زده از دیگر اقدام هایی بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به اشاره کرد و گفت: در این راستا سه دستگاه کلینیک سیار دندانپزشکی از سوی استان و یک دستگاه هم از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان قم در مناطق زلزله ‌زده مستقر شد و به صورت رایگان به مردم این مناطق خدمات دندانپزشکی ارائه می‌داد.
مرادی همچنین به حضور تیم نوآوران سلامت در شهرستان های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی هر کدام به مدت چند ماه اشاره کرد و گفت: این تیم چشم پزشکی و دندانپزشکی به صورت رایگان به مردم این مناطق خدمات ارائه می‌کردند که شخص وزیر بهداشت نیز در قالب این تیم اقدام به خدمات چشم پزشکی به مردم زلزله زده کرد.

** رسیدگی به وضعیت روانی مردم
نظارت بر بهداشت روانی مردم مناطق زلزله‌ زده از دیگر اقدام های دانشگاه علوم پزشکی با همکاری سازمان بهزیستی بود که دکتر مرادی به آن اشاره کرد و گفت: زلزله شوک بزرگی به به مردم وارد کرده بود که خوشبختانه تیم های روانپزشکی به موقع در کنار مردم حاضر شدند و بخشی از آنان را التیام بخشند.
به گفته او ، در مجموع 190 هزار نفر در مناطق زلزله زده از نظر روحی و روانی غربالگری شدند.

** ساخت و ساز مراکز بهداشتی درمانی در مناطق زلزله زده
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود به ساخت و ساز زیرساخت‌های بهداشت و درمان در مناطق زلزله زده نیز اشاره کرد و گفت: در جریان زلزله سال گذشته تعداد زیادی از خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت و همچنین بیمارستان های سرپل ذهاب و اسلام آباد غرب و بیمارستان در دست ساخت ثلاث باباجانی آسیب دیدند.
مرادی افزود: با استفاده از قابلیت ها و ظرفیت های دانشگاه علوم پزشکی استان، مجموعه وزارت بهداشت و درمان و خیرین تفاهم نامه هایی برای ساخت این زیرساخت ها به امضا رسید.
وی به حضور جمعی از خیران به همراه وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده در آذر سال گذشته اشاره کرد و گفت: در جریان حضور این خیرین، تفاهم نامه هایی به امضا رسید و پس از انجام مقدمات اولیه و تهیه نقشه، ساخت مراکز بهداشتی و درمانی از اسفند سال 96 شروع شد.
مرادی تصریح کرد که به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی و کمبود آن و همچنین بارندگی های اوایل سال 97، ساخت و سازها روند کندی داشت اما اکنون همه پروژه ها فعال است.
وی اظهار داشت که اکنون بیش از 150 خانه بهداشت در مناطق زلزله زده در حال ساخت است که 30 مورد را در سفر وزیر بهداشت به استان افتتاح می کنیم و تا پایان سال نیز احتمالا 50 خانه بهداشت دیگر نیز به بهره برداری برسد و مابقی را سال 98 به اتمام می رسانیم.

** ساخت مرحله دوم بیمارستان سرپل ذهاب
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یکی دیگر از اقدام های انجام شده در سرپل ذهاب را ساخت مرحله دوم بیمارستان این شهرستان اعلام کرد و گفت: این بیمارستان توسط خیران شهرستان کاشان در حال ساخت است و براساس توافق 18 ماهه ساخته می شود.
به گفته مرادی ، بیمارستان 96 تختخوابی اسلام آبادغرب نیز توسط چند بانک خصوصی ساخته می شود که تفاهم نامه آن منعقد شده است.
وی با بیان اینکه اگرچه این بیمارستان با اندکی تاخیر شروع شد ، گفت: ما در نظر داریم آن را با دید بیمارستان آموزشی و تخصصی نگاه کنیم چرا که در آینده احتمال ایجاد رشته های حوزه پزشکی در شهرستان اسلام آباد غرب وجود دارد.
وی در مورد تعیین تکلیف بیمارستان قدیمی اسلام آباد غرب که در زلزله تخریب شد نیز افزود: این بیمارستان توسط راه و شهرسازی ساخته شده بود و در زلزله آسیب دید و اکنون جنبه حقوقی پیدا کرده است.
به گفته او ، قرار شده وضعیت این بیمارستان توسط هیاتی 13 نفره متشکل از مسئولان استانداری، راه و شهرسازی و دستگاه قضایی تعیین تکلیف شود.

** خریداری دستگاه سی تی آنژیوگرافی برای استان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه این میزگرد خبری یکی دیگر از اقدام های دانشگاه را جذب بودجه 11 میلیارد تومانی از محل کمک های بانک های خصوصی اعلام کرد و گفت: این بانک ها از محل صرفه جویی در عدم چاپ سررسید و اقلام تبلیغاتی 11 میلیارد تومان به استان اختصاص دادند که با مشورت و کمک استاندار با این میزان اعتبار اقدام به خریداری یک دستگاه سی تی آنژیوگرافی کردیم.
او در توضیح این دستگاه گفت: دستگاه سی تی آنژیوگرافی 256 اسلایس مارک زیمنس آلمان و یکی از پیشرفته ترین دستگاه های کنونی دنیا است که خریداری شده و قرار است تا چند ماه دیگر نصب شود.
وی با بیان اینکه محل نصب این دستگاه نیز پیش بینی شده است، گفت: این دستگاه علاوه بر اینکه کارهای سی تی اسکن های عادی را انجام می هد می توان برای غربالگری قلب نیز از آن استفاده کرد. مرادی اضافه کرد که در استان کرمانشاه و در غرب کشور تنها یک دستگاه در بیمارستان خصوصی بیستون کرمانشاه فعال است به زودی این تعداد به 2 دستگاه در استان می رسد و می توانیم غرب کشور را نیز از طریق این دستگاه پوشش دهیم.

** زلزله چهارم آذر و مصدومیت بیش از 900 نفر
رئیس دانشگاه علوم پزشکی در بخش پایانی سخنان خود گریزی هم به زلزله 6.4 ریشتری چهارم آذر امسال و اقدام های دانشگاه علوم پزشکی زد و گفت: در چند ساعت اول کار امداد رسانی و درمان مصدومان زلزله به نحو مطلوب انجام شد و اکثریت بیماران در همان بیمارستان های مناطق زلزله زده خدمات لازم درمانی را دریافت کرده و تحت مداوا قرار گرفتند.
مرادی افزود: بیش از ۹۰۰ نفر به دلیل وقوع زلزله به مراکز درمانی استان مراجعه کردند که خوشبختانه عمده موارد به صورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند و در این بین حدود ۵۰ نفر بستری و به مرکز استان اعزام شدند.
وی اظهار داشت: با توجه به زلزله سال گذشته، مجموعه دانشگاه از تجربه بالایی در ارائه خدمات بهره مند بودند و زیرساخت های خوبی هم در مناطق زلزله داریم که این موضوع سرعت عمل ما را در ارائه خدمات به زلزله زدگان بالا برد.

** علوم پزشکی از دانشجویان زلزله زده نیز غافل نبود
در کنار ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به مردم مناطق زلزله زده، دانشگاه علوم پزشکی به دیگر طیف جامعه هدف خود یعنی دانشجویان نیز توجه ویژه ای داشت و به آنان خدمات لازم را ارائه کرد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی به دانشجویان زلزله زده را یکی از اقدام های دانشگاه ذکر کرد و گفت: به 118 نفر از دانشجویان وام ضروری یک میلیون تومانی پرداخت کردیم.
به گفته دکتر محمدرضا غلامی ، همچنین به این 118 نفر دانشجوی مناطق زلزله زده نیز هر کدام 2 میلیون تومان کمک بلاعوض هدیه شد.
به گفته او ، در مجموع به 236 نفر وام و کمک بلاعوض به مبلغ سه میلیارد و 54 میلیون ریال پرداخت شد.
وی همچنین گفت: از طرف دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز به این 118 نفر هر کدام 200 هزار تومان هدیه شد.

** تغذیه رایگان دانشجویان زلزله زده
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه به رایگان کردن تغذیه دانشجویان مناطق زلزله زده توسط دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: از اول دی ماه سال 96 تا 31 تیرماه سال 97 کارت تغذیه 275 نفر از دانشجویان زلزله زده رایگان شد.
به گفته غلامی ، در مجموع 46 هزار و 200 پرس غذای رایگان در میان این دانشجویان توزیع شد که با احتساب قیمت هر پرس 65 هزار ریال در مجموع سه میلیارد و سه میلیون ریال غذای در این بخش به دانشجویان زلزله زده کمک شد.
وی از دیگر اقدام های دانشگاه برای دانشجویان زلزله زده را اسکان 10 دانشجوی دختر و هفت دانشجوی پسر که جزو دانشجویان پردیس و مازاد دانشگاه بودند را در خوابگاه دولتی اسکان دادیم.
غلامی اظهار داشت که همچنین سه واحد خوابگاه متاهلی میلاد در شهر کرمانشاه را به خانواده دانشجویان زلزله زده که منازل آنها تخریب شده بود، اختصاص دادیم.
در زلزله 6.4 ریشتری شامگاه یکشنبه چهارم آذر 97 شهرستان سرپل ذهاب 771 نفر مصدوم شدند.
سه هزار و 800 واحد مسکونی تاکنون از سوی 47 تیم ارزیاب از ستادهای معین در مناطق زلزله زده مورد ارزیابی قرار گرفته که در مجموع با توجه به بازسازی و تعمیر 80 درصد واحدهای مسکونی این مناطق، آسیب جدی به واحدهایی مسکونی وارد نشده و 20 درصد واحدها در حد تعمیری هستند.
در 12 روستای اصلی کانون زلزله در شهرستان های قصرشیرین و گیلانغرب نیز ارزیابی ها انجام شده است و 160 واحد مسکونی در مجموع دچار خسارت شده اند که این واحدها همگی تعمیری هستند.
این زلزله پس لرزه زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان سال گذشته بوده که در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب رخ داد و 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
مرکز لرزه نگاری کرمانشاه اعلام کرد ؛ تاکنون بیش از 6 هزار پس لرزه در استان کرمانشاه به وقوع پیوسته است.

لینک خبر را در صفحه اصلی خبرگزاری ایرنا ببینید

 

۱۰ آذر ۱۳۹۷ ۱۲:۰۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید