اخبار

در میزگرد خبری ایرنا مطرح شد/ ارتقای سطح سلامت نیازمند همراهی مردم و همکاری دستگاه ها

در میزگرد خبری ایرنا مطرح شد/  ارتقای سطح سلامت نیازمند همراهی مردم و همکاری دستگاه ها

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه جزو معدود دانشگاه های کشور است که معاونت اجتماعی آن از سال 95 راه اندازی شده و با تشکیلاتی مستقل و نیروهای تخصصی به دنبال اجتماعی کردن مقوله سلامت با استفاده از همه ظرفیت های موجود است.

ارتقای سطح سلامت نیازمند همراهی مردم و همکاری دستگاه ها
به گزارش خبرنگار ایرنا؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 2 سال قبل تصمیم بر ایجاد معاونت اجتماعی در برخی از استان های کشور از جمله کرمانشاه به منظور ارائه راهکارهایی برای کاهش آسیب های اجتماعی گرفت.
در استان کرمانشاه که بیش از 24 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد؛ حدود 2 میلیون نفر جمعیت در 14 شهرستان و بیش از 2 هزار و 600 روستا سکونت دارند که از این تعداد نیمی از جمعیت در مرکز استان زندگی می کنند.
این استان بافتی قومی و مذهبی دارد و مانند دیگر استان های کشور با برخی آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد، بیکاری، خشونت و بیماری های جسمی و روحی روانی دست و پنجه نرم می کند.
کاهش آسیب های اجتماعی با استفاده از همه ظرفیت های موجود در استان یکی از اهداف راه اندازی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است تا با کمک سایر دستگاه های ذیربط در این راستا اقدام کنند.
دکتر فیض الله منصوری معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی، دکتر رامین رضایی مدیر مولفه های موثر بر سلامت و سبا فلاح مسئول روابط عمومی این معاونت با حضور در دفتر خبرگزاری ایرنا به تشریح فعالیت ها، برنامه ها و اهداف این معاونت پرداختند.

** ارتقای سلامت مردم یکی از اهداف معاونت اجتماعی
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی در ابتدای این گفت و گو به فلسفه و اهداف راه اندازی این معاونت اشاره کرد و گفت: چشم انداز حوزه معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه این است که با تمسک به همه توانمندی های موجود جامعه اعم از نهادهای ملی و مردمی بالاترین پوشش خدمتی در راستای تامین سلامت را داشته باشد.
دکتر فیض الله منصوری افزود: این معاونت به گونه ای سازمان دهی شده است تا بتواند با توانمندسازی جامعه و تقویت و روابط بین بخشی و برون بخشی ضمن تاًسیس، تقویت و بهره برداری صحیح با امعان نظر به توانایی های بالقوه سلامت جامعه را تاًمین و ارتقاء دهد.
او در ادامه به رسالت های این معاونت هم ورود کرد و گفت: شواهد و قوانین نشان می دهد سیستم ملی مدیریت سلامت در قالب دانشگاه های علوم پزشکی که شامل مراکز بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی غالباً درمان محور بوده و در مجموع 25 درصد مدیریت سلامت جامعه را تصدی می نماید.
او تاکید کرد که برای ارتقاء این وضعیت، فلسفه وجودی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، فعالیت ساختارمند در راستای بکارگیری امکانات بالقوه مادی و معنوی به منظور تقویت سیستم های موجود، ایجاد سیستم های جدید کارآمد سلامت محور می باشد بطوریکه از طریق توانمندسازی جامعه و بکارگیری راهکارهای مؤثر درون بخشی و برون بخشی برای فراگیری اقدامات تاًمین و ارتقاء و سلامت جامعه فعالیت نماید.
او با بیان اینکه این رسالت در قالب وظائف عملیاتی اجرا می شود، گفت: این وظایف شامل فعالیت کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان، کنترل و پیشگیری آسیب های اجتماعی، تقویت مشارکت های مردمی ( سمن ها و مجمع خیران )، توجه برنامه ریزی شده و دقیق و عمیق به مؤلفه های اجتماعی مؤثر بر سلامت، مشارکت بین بخشی و ترویج فرهنگ و هنر تاًمین سلامت مثبت می باشد.

** کانون سلامت محلات بستری برای مشارکت مردم
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه این میزگرد خبری با بیان اینکه تاکنون پنج کانون سلامت محله در مناطق مختلف شهری کرمانشاه راه اندازی شده ، گفت: این کانون ها می توانند بستری برای مشارکت مردم در راستای کمک به ارتقای سطح سلامت جامعه باشد.
منصوری، استقبال محلات شهر کرمانشاه و برخی از شهرستان ها برای ایجاد کانون سلامت را خوب دانست و افزود: کانون های سلامت محله جعفرآباد، مسکن، گل نرگس در شهرک ژاندارمری، کوثر در منطقه 22 بهمن و کانون سلامت محله در شهرستان روانسر راه اندازی شده است و کانون های سلامت منطقه آقاجان و شهرک های صدرا ، پردیس و ظفر نیز در دست بررسی است.
وی با بیان اینکه 2 کانون سلامت محله گل نرگس و کوثر با مشارکت و همکاری معاونت اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شهرداری کرمانشاه ایجاد شده است، اظهار داشت: راه اندازی کانون های سلامت محلات به منظور مشارکت سایر دستگاه ها در بحث ارتقاء سلامت اجتماعی از جمله برنامه‌های اولویت دار معاونت اجتماعی وزارت بهداشت است.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه سلامت حقی همگانی است، گفت: احقاق این حق نیازمند پاسخگویی تمام دستگاه ها، نهادهای دولتی و خصوصی و نیز مسئولیت پذیری تمام مدیران با مشارکت اقشار جامعه است.
منصوری افزود: این کانون ها با برنامه ریزی و راهبردهایی همچون آماده سازی زیرساخت های مورد نیاز، جمع آوری اطلاعات پایه ای محلات، تشکیل بانک اطلاعاتی، تشکیل کارگروه های موضوعی در کانون های سلامت محلات، تعمیم و گسترش کانون ها به لحاظ کمی و کیفی و استفاده از ظرفیت سمن ها، دفاتر تسهیل گری و رابطین و سفیران سلامت راه اندازی شده است.
وی اضافه کرد: در این زمینه از شبکه سازی بین کانون ها با شبکه های بهداشت و درمان شهرستان های تابعه و سایر دانشگاه ها با بهره گیری از شبکه های مجازی به منظور انسجام در فعالیت ها نیز بهره گیری لازم به عمل آمده است.
او گفت: این کانون ها با بهره مندی از ظرفیت های موجود در حوزه معاونت اجتماعی دانشگاه همسو با سایر دانشگاه های سراسر کشور براساس شیوه نامه اجرایی تشکیل کانون و مجمع سلامت محله و حمایت و همکاری شهرداری، نمایندگان مردمی، نمایندگان دستگاه های دولتی و نمایندگان معتمدان و مراکز علمی در سطح استان راه اندازی شده است.

** مردم باید توانمند شوند
توانمندشدن مردم در بحث سلامت، موضوع دیگری بود که معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر آن تاکید داشت و گفت: خودمراقبتی یکی از راهکارها در اجتماعی شدن این هدف است.
منصوری بر نقش توانمندسازی و در پیش گرفتن سبک زندگی سالم برای ترویج و اجتماعی شدن سلامت تاکید کرد و افزود: تغذیه سالم، تحرک بدنی و پرداختن به ورزش و بهترشدن فرهنگ رانندگی می تواند در اجتماعی شدن سلامت در جامعه موثر باشد که نقش اساسی این آموزش برعهده اصحاب رسانه و دیگر ارگان های مربوطه است.
وی با بیان اینکه پیشگیری از بیماری هنر بزرگی است، بر کاهش مصرف غذاهای آماده (فست فودها) تاکید کرد و گفت: شیوع بیماری های قلبی و عروقی در جامعه به این دلیل است که نتوانسته ایم سبک زندگی مردم را به خوبی تبیین کنیم.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: اگر ورزش در جامعه گسترش یابد، بسیاری از مشکلات مربوط در حوزه سلامت رفع می شود که برای این مهم همه باید پای کار بیایند.

** کمک 140 میلیارد تومانی خیرین سلامت در زلزله استان
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خیران سلامت تاکنون بیش از 140 میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت های حوزه بهداشت و درمان کمک کرده اند.
به گفته منصوری خیران سلامت تاکنون 50 خانه بهداشت ، هفت مرکز خدمات جامع سلامت، 2 پایگاه سلامت شهری ، 2 پایگاه فوریت های پزشکی، 2 کلینیک دندانپزشکی، 2 فاز بیمارستانی، یک خانه بهداشت (تعمیرات ) و یک مرکز خدمات جامع سلامت ( تعمیرات) را در شهرستان های سرپل ذهاب، اسلام آبادغرب، دالاهو، ثلاث باباجانی، گیلانغرب، پاوه، جوانرود، قصرشیرین و کرمانشاه از محل کمک خیران در دست احداث است.

** تنها 25 درصد سلامت مردم در حوزه وزارت بهداشت است
مدیر مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در ادامه این میزگرد خبری گفت: تنها 25 درصد تامین سلامت مردم در اختیار حوزه پزشکی است که از این میزان 10 درصد به ژنتیک و 15 درصد به مداخلات پزشکی وابسته است.
دکتر رامین رضایی افزود: 75 درصد باقی مانده سلامت مردم خارج از حوزه پزشکی قرار دارد که 53 درصد این میزان به سبک زندگی فرد وابسته است.
وی در ادامه با تاکید براقدام های موثر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در زمینه رسیدگی به بهداشت و سلامت زلزله زدگان، گفت: در جریان زلزله سال گذشته که حادثه بزرگی بود گزارشی در زمینه شیوع و اپیدمی شدن سالک در مناطق زلزله زده دریافت نشد که دلیل اصلی آن ورود به موقع دانشگاه و سایر دستگاه ها به منطقه بود.
وی در ادامه با بیان اینکه بیماری های قلبی و عروقی، سوانح جاده ای و سرطان به ترتیب مهمترین عوامل مرگ و میر در استان هستند از رسانه ها خواست مردم را نسبت به این تهدیدها آگاه تر کنند.

** راه اندازی خانه مشارکت مردم
مدیر مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه از تشکیل خانه مشارکت مردم و راه اندازی شورای پیام گذاران سلامت به عنوان فعالیت اصلی کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان یاد کرد و گفت: تشکیل اندیشگاه سلامت، دبیرخانه هماهنگی تدوین برنامه جامع سند سلامت استان، انتقال مطالبات اصلی سلامت به شورای عالی سلامت در سطح استان از دیگر اقدام ها و فعالیت های اصلی این کارگروه می باشد.
رضایی یکی از بال های اجرای ماموریت های معاونت اجتماعی را رسانه ها دانست و افزود: نقش رسانه ها برای کمک به این معاونت را در قالب شورای پیام گذار و کمیته پیام رسان سلامت تعریف کرده ایم و انتظار داریم رسانه ها در راستای تحقق اهداف به ما کمک کنند.

** ایجاد کمیته تخصصی رسانه و سلامت
مسئول روابط عمومی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در این میزگرد، ارتباط دوسویه این معاونت با رسانه ها را در طول سال یکی از برنامه های راهبردی دانست و گفت: نقش رسانه ها در پیشبرد اهداف معاونت اجتماعی مشخص شده و انتظار داریم رسانه ها در این راستا نقش پررنگی ایفا کنند.
سبا فلاح افزود: معاونت اجتماعی دانشگاه تلاش می کند تا ارتباطات برون سازمانی بیشتری در جهت رشد و ارتقای سلامت در جامعه داشته باشد.
او اظهار داشت: این معاونت همچنین در دستیابی به سلامت اجتماعی یعنی سلامت در تمام ابعاد جسمی ، روانی، معنوی و... می کوشد از نقش موثر رسانه‌ها به بهترین نحو بهره بگیرد.
فلاح از ایجاد کمیته تخصصی رسانه و سلامت با همکاری خبرنگاران رسانه های استان خبر داد و گفت: در نظر داریم از طریق این کمیته ارتباط بیشتری با رسانه ها برقرار کنیم.
۳ دی ۱۳۹۷ ۱۱:۴۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید