اخبار

کاهش چشمگیر بیماری سالک در قصرشیرین

کاهش چشمگیر بیماری سالک در قصرشیرین

بیماری سالک نوعی عفونت انگلی تک سلولی و از بیماری هایی است که در فصول گرم سال بسیار شایع است و با انجام اقدام های پیشگیرانه و نظارت های مستمر بهداشتی در شهرستان قصرشیرین ، امسال شاهد کاهش آمار مبتلایان به این بیماری هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، براساس آمارهای موجود وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و کارشناسان سلامت محیط 18 استان در کشورمان درگیر بیماری سالک هستند که آخرین ها آمارها از ابتلای سالیانه 12 تا 13 هزار نفر به این بیماری گواهی دارد.
بیماری سالک ممکن است بین 6 ماه تا یک سال طول بکشد، ولی در صورت استفاده نکردن از درمان برای بهبودی ، جای زخم برای همیشه روی پوست باقی می ماند از این رو باید این بیماری هر چه زودتر درمان شود تا کمترین آثار آن باقی بماند.
شهرستان های قصرشیرین و سرپل ذهاب یکی از کانون های بیماری سالک در استان کرمانشاه است که با تلاش کارکنان بهداشت و درمان و با وجود وقوع زلزله ، این بیماری خوشبختانه در سال 97 روندی کاهش داشته است.
دفتر ایرنا قصرشیرین به همین منظور میزگرد خبری با حضور رییس شبکه بهداشت و درمان و رییس مرکز بهداشت و همچنین کارشناسان واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری ها و بهداشت محیط قصرشیرین برگزار کرد تا آخرین اقدام های انجام شده و وضعیت این بیماری را مورد بررسی قرار دهد.

** سالک در نتیجه گزش نوعی پشه خاکی به انسال منتقل می شود
رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: سالک یا «لیشمانیوز» شایع ترین نوع بیماری پوستی است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می شود.
رضا منصوری افزود: این حشره روزها در پناهگاه های تاریک و گرم و مرطوب مانند شکاف های دیوارها، زیر زمین منازل، پشت اشیا ثابت همچون کمد، قاب عکس و یا داخل اصطبل ها، اطراف توده های زباله، کودهای حیوانی، اماکن متروکه، لانه جوندگان و غارها زندگی می کند.
وی گفت: در واقع 2 نوع بیماری سالک وجود دارد که شامل سالک خشک یا نوع شهری است که در این نوع، ضایعه پوستی دارای ظاهری خشک بوده و تعداد زخم ها کم و بدون درد است.
وی ادامه داد: سالک نوع دوم مرطوب یا نوع روستایی است که در این بیماری زخم دارای ظاهری مرطوب و دردناک بوده و تعداد زخم ها نیز زیاد و وسیع و بیشتر در قسمت های دست و پا دیده می شود که در قصرشیرین نوع مرطوب آن با توجه به آب و هوای گرمسیری و کانون های فعال شایع تر است .
وی ، علت ابتلا به این بیماری را وجود حشره در منابع آبی آلوده در این مناطق اعلام کرد و افزود: این منابع محلی برای زندگی جوندگان و تجمع پشه و حشرات است و همین امر باعث شده تا سرایت این بیماری از طریق نیش حشرات خاکی خون خوار به انسان صورت گیرد.
وی اظهار داشت: بیماری پوستی سالک در قصرشیرین با توجه به گرمسیر بودن شهرستان و همچنین وقوع زلزله در تابستان ها شایع می شود که البته از طریق سم پاشی کانون های شهری و روستاهای هدف تا حدودی کنترل شده ولی هنوز هم ابتلا به این بیماری در برخی نقاط وجود دارد.


** اقدام های موثر آموزشی در رابطه با پیشگیری از سالک
رییس مرکز بهداشت قصرشیرین نیز گقت: در راستای مقابله و پیشگیری از بیماری سالک اقدام های موثری در شهرستان انجام گرفته که در این زمینه هشت هزار و 932 تن آموزش های لازم را فرا گرفته اند و یک هزار و 430 عدد پمفلت و 50 تخته بنر نیز در سطح محلات و روستاها توزیع و نصب شده است.
عزیز کرمی افزود: این برنامه های آموزشی طی چهار مرحله از ابتدای امسال تاکنون انجام شده و در مجموع از افراد آموزش دیده 387 تن در ادارات ، سه هزار و 560 تن در مدارس و برای دانش آموزان ، چهار هزار و 994 تن در روستاها و برای روستاییان بخش مرکزی شهرستان هستند که البته این آموزش ها به تناوب تا پایان امسال ادامه دارد.

** جونده کشی در سطح چهار هزار و 830 هکتار
رییس مرکز بهداشت قصرشیرین گفت: برای مقابله با پشه های ناقل بیماری سالک با توجه به فصل گرما امسال با همکاری شهرداری و همچنین بخشداری ، چهار هزار و 830 هکتار از نقاط آلوده قصرشیرین علیه بیماری سالک سمپاشی شده است.
کرمی گفت: این جونده کشی طی چهار مرحله صورت گرفته که در این رابطه سموم مورد نیاز مراکز نظامی شهرستان نیز برای مقابله با سالک تامین شده است.
وی، همچنین از تحویل توری برای مقابله با عامل بیماری سالک در محله های حاشیه نشین قصرشیرین به تعداد 74 عدد خبرداد که این مهم در تابستان امسال با توجه به گرمای این شهرستان مرزی صورت گرفته است.

** حیوانات مخزنی برای شیوع بیماری سالک
کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت قصرشیرین نیز گفت: حیوانات از جمله سگ های ولگرد جوندگان و موش مخزنی برای بیماری سالک و دیگر بیماری ها در سطح شهرستان هستند که در راستای جمع آوری آن ها باید اقدام شود که البته در این خصوص کمیته اتلاف برنامه های بسیار خوبی را در دستور کار داشته و دارد.
بیژن میرزایی افزود: لایه روبی کانال های آبرسانی ، جمع آوری و دفع بهداشتی زباله ها و نخاله های ساختمانی نیز از دیگر راه های مقابله با سالک است که در این زمینه قصرشیرین عملیات خوبی را اجرایی کرده است.
وی از توزیع یک هزار و 200 عدد پماد و همچنین سموم در مراکز نظامی برای مقابله با سالک در سطح نوار مرز و شهرستان خبرداد و گفت: البته توزیع پماد در بین افراد در معرض خطر در کانون های فعال سالک محله های حاشیه نشین شهر و یا روستاها نیز از سوی واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری ها انجام شده است.

** ارایه آموزش چهره به چهره به روستاییان و حاشیه نشین ها
کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت قصرشیرین نیز گفت: ارائه آموزش های صحیح و اصولی برای آشنایی بیشتر روستاییان و محله های حاشیه نشین با بیماری سالک و راه های مقابله با آن در دستور کار شبکه بهداشت است و به طور منظم انجام می شود.
لیلا الیاسپور افزود: افزیش نظارت های بهداشتی در مرزهای پرویزخان و خسروی و سطح شهرستان ( شهر و روستا ) از دیگر اقدام های پیشگیرانه برای مقابله با بیماری سالک در شهرستان است.
وی همچنین از فعالیت کارگروهی با همکاری شبکه بهداشت و درمان، شهرداری، جهاد کشاوری، آب و فاضلاب و بخشداری خبر داد که به طور مستمر کار شناسایی نقاط و کانون های آلوده در شهرستان را انجام می دهند.
وی از اجرای برنامه های سمپاشی در محیط به میزان 54 هکتار طی 2 مرحله و همچنین مه پاشی در سطح 61 هکتار و چک حشره شناسی برای مقابله با سالک طی 2 مرحله خبر داد.
این کارشناس مسئول تصریح کرد: پیشگیری مهمترین راهکار مقابله با این بیماری پوستی است چون هزینه درمان آن سنگین است از این رو در راستای پیشگیری از این بیماری، سم پاشی و آموزش های خانه به خانه در دستور کار شبکه بهداشت قرار دارد.
الیاسپور اظهارداشت : واحد مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان در این خصوص فعال شده و هم اکنون برنامه دفع، جمع آوری به موقع و بهداشتی زباله و پسماندهای روستایی را با همکاری بخشداری مرکزی و دهیاری ها به مرحله اجرا در آورده است.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از27 هزار تن جمعیت و 186 کیلومتر مرز با عراق، دارای 2 مرز رسمی فعال خسروی و پرویزخان است.
قصرشیرین دارای 2 بخش سومار - نفت شهر و بخش مرکزی است که بخش مرکزی این شهرستان دارای 28 روستای خالی از سکنه و 25 روستای دارای سکنه است.
۲۳ دی ۱۳۹۷ ۰۹:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید