اخبار

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماریهای وزارت بهداشت: 25 هزار ایرانی در لیست انتظار "پیوند عضو" عضو هستند/ هر 3 ساعت یک بیمار نیازمند پیوند می‌میرد

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماریهای وزارت بهداشت: 25 هزار ایرانی در لیست انتظار "پیوند عضو" عضو هستند/ هر 3 ساعت یک بیمار نیازمند پیوند می‌میرد

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماریهای وزارت بهداشت گفت: درحال حاضر 25 هزار نفر در کشور در لیست انتظار پیوند عضو قرار دارند که به دلیل کافی نبودن تعداد اهداء عضو هر روز هفت تا 10 نفر از این افراد جان خود را از دست می دهند.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، مهدی شادنوش در اولین دوره آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی استان کرمانشاه که امروز(22 دی) در مجتمع بوستان برگزارشد، پیوند اعضا را قله پزشکی دنیا دانست و باا شاره به اهمیت این امر در احیاء و زنده کردن مجدد انسان ها، گفت: مقوله پیوند اعضا در کشور ایران به عنوان یک کشور دینی از دیرباز موانعی داشت که در سال 68 با فتوای امام خمینی(ره) بستر انجامِ آن در کشور فراهم شد.

وی بابیان اینکه یازده سال پس از فتوای امام(ره)، تصویب قانون پیوند اعضا در مجلس و صدور فتوا از سوی دیگر مراجع راه پیوند اعضا را در ایران هموارتر کرد، افزود: مجموعه این اقدامات باعث شد تا امروز شاهد باشیم که امر پیوند اعضا در ایران بصورت یک حرکت رسمی در جریان باشد، اما برای شتاب این حرکت قدرتمند نیاز به مساعدت بیشتری داریم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماریهای وزارت بهداشت تاکیدکرد: از سال 79 که قانون پیوند اعضا در مجلس به تصویب رسید تا پایان سال 96 میزان پیوند اعضا در ایران رشدی 60 درصدی داشته، اما این رشد هنوز جوابگوی میزان نیاز کشور نیست.

این مسئول در ادامه به وقوع سالانه 16 هزار حادثه ناشی از تصادفات در کشور اشاره کرد و یادآورشد: حدود پنج تا شش هزار نفر از این افراد حادثه دیده، دچار مرگ مغزی می شوند که 2500 تا چهار هزار نفر از آنان قابلیت اهداء عضو دارند.

وی تعداد سالانه اهداء عضو در ایران را کمتر از هزار نفر اعلام کرد و گفت: در سال 96 تعداد اهداء عضوهای انجام شده در ایران 926 نفر بوده است.

شادنوش همچنین بابیان اینکه در کشور 25 هزار نفر در لیست انتظار پیوند اعضا قرار دارند، عنوان کرد: درحال حاضر با این تعداد اهداء عضو در کشور تنها می توانیم 15 درصد از این افراد در لیست انتظار را جواب دهیم و 85 درصد آنها درد می کشند.

وی اضافه کرد: هر سه ساعت یک نفر و روزی هفت تا 10 نفر از این تعداد به این دلیل که عضوی برای اهداء نیست که به آنان داده شود، جان خود را از دست می دهند.

این مسئول تاکید کرد: با این روال اهداء عضو در کشور تا سال 1400 درصد افراد در لیست انتظار که می توانیم به آنها پیوند عضو بدهیم به 45 درصد افزایش می یابد که اصلا رضایت بخش نیست، لذا باید آن را به 75 درصد برسانیم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماریهای وزارت بهداشت برلزوم فراهم کردن زیرساخت و فرهنگ سازی برای بالا بردن آمار اهداء عضو درکشور تاکید کرد و گفت: سال 96 تعداد افراد دارنده کارت اهداء عضو در کشور به پنج میلیون نفر رسید.

به گفته این مسئول کسب رضایت اهداء عضو از خانواده افراد مرگ مغزی شده در ایران بین شش تا 90 ساعت زمان می برد، درحالیکه این زمان در کشورهای پیشرفته تنها یک تا دو ساعت است.

وی در ادامه گفت: از سال 79 تاپایان سال گذشته بیش از 46 هزار و 700 پیوند کلیه افراد زنده و افراد مرگ مغزی شده)، 5500 پیوند کبد، 1042 پیوند قلب، 151 پیوند ریه، 263 پیوند لوزالمعده و 52 پیوند روده در کشور انجام شده است.

شادنوش در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت اهداء عضو در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: از جمعیت دو میلیون نفری این استان سالانه 50 نفر دچار مرگ مغزی می شوند که تعدادی از آنها می توانند با اهداء عضو باعث نجات جان دیگر افراد بیمار نیازمند پیوند شوند.

وی بابیان اینکه در استان کرمانشاه از سال 90 امکان پیوند به بیماران نیازمند فراهم شده، گفت: طی هفت سال گذشته تنها 29 اهداء عضو در کرمانشاه انجام شده است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت تعداد بیماران نیازمند به دیالیز در کرمانشاه را 654 بیمار اعلام کرد و گفت: از این تعداد 456 نفر امکان پیوند دارند و 190 نفر نیز باید بصورت قطعی به آنها کلیه پیوند داده شود.

وی تاکید کرد: برای هر بار دیالیز هرکدام از این بیماران 400 هزار تومان از خزانه دولت پول صرف می شود که در یک دوره پنج ساله رقم آن به 350 میلیون تومان می رسد
۲۲ دی ۱۳۹۷ ۱۲:۱۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید