اخبار

معاون اجتماعی دانشگاه : 65 پروژه "خیرساز" در مناطق زلزله زده در حال ساخت است

معاون اجتماعی دانشگاه : 65 پروژه "خیرساز" در مناطق زلزله زده در حال ساخت است
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از اجرای 65 پروژه عمرانی، بهداشتی و درمانی در مناطق زلزله زده استان با مشارکت و همکاری خیرین خبر داد.

دکتر فیض الله منصوری در گفت و گو با خبرنگار سرویس «اجتماعی» ایسنا منطقه کرمانشاه، با اشاره به دو ساله شدن فعالیت های معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، گفت: معاونت اجتماعی حوزه های کاری مختلفی دارد و در مجموع می توان شش محور کاری برای آن تعریف کرد.

وی افزود: از جمله محورهای کاری این نهاد با توجه به بحث اهمیت سازمان ها و نهادهای مردم نهاد، تسهیل و نظارت بر کار این موسسات و حوزه دیگر فعالیت کاری این نهاد، بحث تسهیل و نظارت بر موسسات خیریه سلامت است.

دکتر منصوری تصریح کرد: در حال حاضر در مجموع حدود 600 سازمان مردم نهاد و خیریه در حوزه سلامت در کشور فعال هستند که در گذشته هیچ متولی نداشتند.

 معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه محور کاری دیگر این نهاد را بحث رسیدگی به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت عنوان کرد و افزود: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی وزارتخانه های بهداشت کشورها حداکثر می‌توانند 25 درصد سلامت مردم را مدیریت کنند و 75 درصد سلامت مردم به عوامل اجتماعی مانند فقر، بیکاری، سواد، مسکن، آلودگی های محیطی، حوادث ترافیکی و ... مربوط است که مدیریت آن نیازمند کار بین بخشی در دستگاه های خارج از وزارت بهداشت است.

دکتر منصوری تصریح کرد: عوامل اجتماعی موثر بر سلامت (SDH)  رویکرد یکپارچه‌ای برای رویارویی با معضلات بهداشتی، ارتقای سطح بهداشت عمومی و حرکت به سوی جامعه سالم‌تر است و در این رویکرد، مشکلات بهداشتی، بیماری‌های جسمی و روانی از منظر اجتماعی نگریسته می‌شود، بنابراین می‌توان با شناخت این تعیین‌کننده‌ها از آنها در برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های بهداشتی استفاده کرد.

 این مسئول، محور چهارم فعالیت معاونت اجتماعی وزارت بهداشت را حوزه«مسئولیت اجتماعی» عنوان کرد و افزود: همه بنگاههای اقتصادی، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، خودروسازان، بانکها، وزارت نفت، وزارت نیرو و... که در کشور فعالیت اقتصادی دارند، باید نسبت به سلامت مردمی که در یک منطقه جدید تجمع پیدا می‌کند، یا از خدمات آنها استفاده می کنند، مسئولیت داشته باشند و خدماتی ارائه کنند. این یعنی مسئولیت اجتماعی نهادهای اقتصادی در قبال سلامت مردم که این حوزه نیز تاکنون مغفول مانده و متولی نداشته است.

 وی افزود: وزارت بهداشت با توجه به نقشی که در تامین سلامت اجتماعی دارد معتقد است که میتوان از این فرصت برای ایجاد زیرساختهای مورد نیاز سلامت مردم همچون ایجاد مراکز بهداشتی درمانی استفاده کند. به طور مثال بانکها که این قدر شعبات خود را گسترش می‌دهند و تبلیغات می‌کنند چرا نباید بخشی از این هزینه ها را برای سلامت مردم خرج کنند.

منصوری تصریح کرد: محور بسیار مهم  دیگر حوزه فرهنگ سلامت است. فرهنگ سلامت به مقوله سواد سلامت مردم می‌پردازند‌، یعنی اینکه مردم چقدر اطلاعات کافی برای حفظ سلامت خود دارند و چقدر به این دانسته ها عمل می‌کنند.

این مسئول یادآور شد: درحال حاضر معاونت اجتماعی شامل سه مدیریت ستادی می باشد که شامل مدیریت مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، دبیرخانه کارگروه سلامت وامنیت غذایی و مدیریت مشارکت های مردی، خیرین و موسسات خیریه می باشد و د رسطح وزراتخانه ریاست شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به عهده شخص رییس جمهور و دبیر آن وزیر بهداشت است

وی با اشاره به راه اندازی معاونت های اجتماعی در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: در حال حاضر این معاونت در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه فعال است و طی دو سال فعالیت خود خدمات بسیاری ارائه کرده است.

راه‌اندازی 9 "کانون سلامت" در استان

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در تشریح اقدامات این معاونت در دو سال فعالیت آن در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، از تدوین سند جامع سلامت استان،انعقاد تفاهم نامه های چند جانبه جهت اجتماعی شدن سلامت و توسعه اشتغال و کارآفرینی و همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی با استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، صدا و سیما، نیروی انتظامی، اداره کار و تعاون، شهرداری، بسیج جامعه پزشکی و پایگاه ‌های بسیج سپاه به عنوان مهم ترین اقدامات صورت گرفته در این نهاد نام برد.

وی همچنین از راه اندازی 9 کانون سلامت در سراسر استان خبر داد و افزود: در حال حاضر پنج کانون سلامت در شهرک های جعفرآباد، مسکن، 22 بهمن، کسری و آقاجان شهر کرمانشاه، دو کانون سلامت در جوانرود و در هر یک از شهرستان های کنگاور و روانسر نیز یک کانون سلامت فعال است.

وی با بیان اینکه این کانون های بستری برای مشارکت مردم در راستای کمک به ارتقای سطح سلامت جامعه هستند گفت:خوشبختانه استقبال خوبی از این کانون ها بویژه در محلات مختلف شهر کرمانشاه صورت گرفته است.

منصوری تصریح کرد: این کانون ها با هدف برنامه ریزی و راهبردهایی همچون آماده سازی زیرساخت های مورد نیاز، جمع آوری اطلاعات پایه در محلات، تبیین نیم رخ سلامت محله، تشکیل بانک اطلاعاتی، تشکیل کارگروه های موضوعی در کانون های سلامت محلات، تعمیم و گسترش کانون ها به لحاظ کمی و کیفی و استفاده از ظرفیت سمن ها، دفاتر تسهیل گری و رابطین و سفیران سلامت راه اندازی شده‌اند.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی مجمع سلامت، از تشکیل این مجموعه به عنوان نمونه ای از مشارکت مردم و همکاری بین بخشی یادکرد و افزود: با تشکیل این مجموعه می توان به راحتی مشکلات محلات را اولویت بندی کرده و در جهت رفع آنها قدم برداشت.

 منصوری همچنین از راه اندازی خانه مشارکت مردم در تمامی شهرستان های استان خبر داد وافزود: از کارکردهای متعدد خانه مشارکت مردم، هم افزایی فکری و ایجاد خرد جمعی در پیگیری اهداف نظام سلامت است.

وی به راه اندازی شورای پیام گذاران در تمامی ادارات استان هم اشاره کرد و هدف از این اقدام را توانمند سازی پیامگزاران سلامت یا مشاوران سلامت دستگاههای اجرایی استان و به منظور دستیابی بیشتر به زبان مشترک به منظور توسعه همکاری های بین بخشی عنوان کرد.

منصوری همچنین از راه اندازی شورای پیام رسانان با اصحاب رسانه و روابط عمومی دانشگاه، اجرای برنامه تدوین سند جامع سلامت در سطح استان به منظور استقرار نظام نامه استانی مدیریت سلامت همه جانبه، تشکیل مجمع سلامت با نظارت فرمانداری در هر شهرستان، اجرای برنامه های آموزشی برای صنوف مختلف و دانشجویان و دانش آموزان برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی  را ازجمله دیگر اقدامات معاونت اجتماعی در مدت فعالیت دو ساله عنوان کرد.

65  پروژه عمرانی بهداشت و درمان "خیرساز" در مناطق زلزله زده در حال اجرا است

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه به زلزله آبان ماه سال گذشته در استان اشاره کرد و افزود: هریک از دستگاه ها در زمینه امدادرسانی و کمک رسانی اقداماتی انجام دادند و در این زمینه معاونت اجتماعی هم با توجه به آسیب زیرساخت های بهداشتی و درمانی در این مناطق به دنبال جذب خیرین برای امر بازسازی بود.

وی افزود: با پیگیری های صورت گرفته خوشبختانه پروژه های بسیاری در مناطق زلزله زده با همکاری خیرین کلید خورد که ماه گذشته 30 پروژه آن با حضور وزیر بهداشت به بهره برداری رسید.

منصوری از انعقاد تفاهم نامه 140 میلیاردی با خیرین سلامت در امر بازسازی مراکز بهداشتی و درمانی مناطق زلزله زده  هم خبر داد وافزود: تاکنون حدود 125 میلیارد در قالب پروژه های عمرانی جذب شده وکار در حال انجام است.

این مسئول افزود: در حال حاضر50  باب خانه بهداشت، هفت مرکز جامع سلامت، دو پایگاه سلامت شهری، دو پایگاه فوریت های پزشکی و دو کیلینیک دندانپزشکی در مناطق زلزله زده توسط خیرین در حال احداث است که بخشی از آن به بهره برداری رسیده است

منصوری تصریح کرد: همچنین  تجهیز و استاندارد سازی و احداث بیمارستان های 96 تختخوابی اسلام آباد غرب و 50 تختخوابی سرپل ذهاب نیز توسط خیرین در حال انجام است.
۱۱ بهمن ۱۳۹۷ ۱۳:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید