اخبار

تشریح دستاورد های چهل ساله انقلاب شکوهمند اسلامی در حوزه سلامت

تشریح دستاورد های چهل ساله انقلاب شکوهمند اسلامی در حوزه سلامت

 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی صبح امروز با حضور در برنامه رادیویی "راه تندرستی" بخشی از دستاورد های چهل ساله انقلاب شکوهمند اسلامی در حوزه سلامت را تشریح کرد.

دکتر محمدرضا غلامی در این گفتگوی زنده رادیویی گفت: فعالیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کرمانشاه پیش از انقلاب تنها محدود به ۲ دانشکده با تعداد معدود ۲۹۵ دانشجو بوده است که به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی هم اکنون تعداد دانشکده های این دانشگاه با رشد ۴ برابری به ۸ دانشکده و تعداد دانشجویان ما نیز با رشد ۱۸ برابری به بیش از ۵ هزار دانشجو در سال جاری رسیده است.

وی اظهار داشت: امروزه دانشگاه علوم پزشکی با توسعه زیر ساخت ها به ظرفیتی دست یافته است که علاوه بر این دستاوردها در مسیر بین المللی سازی نیز گام برمیدارد و هم اکنون دانشجویانی از کشورهای مختلف از جمله نروژ ، آلمان ، سومالی ، عراق و دیگر کشورهای جهان این دانشگاه را برای کسب علم انتخاب میکنند و این خود نقطه عطفی در بحث علوم پزشکی است.

 دکتر غلامی با بیان اینکه پیش از انقلاب تنها ۴ رشته تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه وجود داشته است گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی این تعداد با رشد چشمگیر ۲۴ برابری به ۹۵ رشته رسیده و این نشانه ای از دستاوردهای عظیم انقلاب در حوزه آموزش است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه عنوان کرد: در طول ۴ دهه گذشته تعداد رشته های تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مقطع کارشناسی ارشد به ۳۰ رشته ، در دستیاری تخصصی به ۲۰ رشته و در مقطع PhD به ۱۶ رشته ارتقا یافته و این درحالی است که پیش از انقلاب تعداد رشته های ما در این مقاطع صفر بوده است.

وی افزود: تعداد رشته های ما در مقطع کارشناسی نیز از یک رشته به بیش از ۲۰ رشته و در مقطع دکتری عمومی از یک رشته به ۳ رشته افزایش پیدا کرده است.

دکتر غلامی گفت: زمانی که یک دانشگاه به جایگاهی دست میابد که متخصص و فوق تخصص تربیت میکند این خود خبر از توسعه همه جانبه سطح آموزشی ، درمانی و بهداشتی در استان در تمامی شاخص ها از جمله نیروی انسانی ، تخت های بیمارستانی ، تجهیزات و توسعه زیر ساخت ها و امکانات آموزشی و... میدهد.

وی با بیان اینکه با توسعه و تقویت حوزه آموزش که در این چهل ساله شاهد آن بوده ایم به تبع آن حوزه های بهداشتی و درمانی نیز رشد خواهند یافت گفت: ما هم اکنون به جایگاهی رسیده ایم که در اکثر شهرستان ها بیمارستان دایر است و پزشکان متخصص و فوق تخصص در این مراکز به ارائه خدمت مشغول هستند.

دکتر غلامی همچنین اظهار داشت: پیش از انقلاب تنها تعداد محدودی از پزشکان که اکثریت از کشور های هند و پاکستان و بنگلادش بودند در استان حضور داشتند و اما هم اکنون به برکت انقلاب بیش از هزار پزشک ایرانی به ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی در سطح استان میپردازند.

وی با اشاره به اینکه تعداد دندانپزشکان قبل از انقلاب به تعداد انگشتان دست هم نمی رسید عنوان کرد: اکنون بیش از ۳۰۰ دندانپزشک خدمات تخصصی کم نظیری را در این حوزه ارائه میدهند.

به گفته این مقام مسئول پیش از انقلاب تنها تعداد معدودی بیمارستان در سطح استان وجود داشته است اما امروزه بیش از ۲۰ بیمارستان با حضور بیش از ۶۰۰ پزشک عمومی و بالغ بر ۵۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص خدمات بی نظیر را در حوزه سلامت به مردم ارائه میکنند.

وی همچنین بیان کرد: در این مدت تعداد تخت های بیمارستانی ثابت استان با رشد چشمگیری از ۱۸۳۰ به ۳۷۱۵ تخت رسیده است و امروزه دانشگاه علوم پزشکی علاوه بر ارائه خدمت به مردم استان به دیگر کشورهای همسایه نیز خدمات درمانی ارائه میکند و توسعه توریسم سلامت از جمله برنامه های دانشگاه است.

دکتر غلامی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی تنها ۵۵ خانه بهداشت مشغول به خدمت بودند گفت: اکنون بیش از هزار بهورز در ۶۴۷ خانه بهداشت و بیش از ۱۰۰ مرکز بهداستی و درمانی روستایی در دور افتاده ترین روستاها به ارائه خدمت میپردازند.

به گفته او قبل از انقلاب اسلامی فقط چند آزمایشگاه تشخیص طبی و یک پایگاه اروژانس در سطح استان داشتیم ولی امروزه بیش از ۱۳۰ آزمایشگاه در سطح استان و بیش از ۶۰ پایگاه اورژانس به همشهریان عزیز خدمت ارائه می دهند.

 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه بیان داشت: در شاخص امید به زندگی از ۵۰ سال به رقمی بالاتر از ۷۳ سال رسیده ایم و میزان مرگ و میر مادران باردار قبل از انقلاب ۹۰ مرگ در صدهزار بود که خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی و با توسعه خدمات بهداشتی و درمانی به ۱۴ در صد هزار رسیده است.

وی افزود: در مقوله مرگ و میر نوزادان نیز که تا پیش از انقلاب ۷۶ مرگ در هزار تولد زنده بود به ۱۰ مرگ در هزار رسیده و مرگ کودکان زیر ۵ سال که در سال ۵۷ ، ۱۰۴ در هزار تولد زنده بود در ابتدای سال ۱۳۹۷ این شاخص به ۱۶ کاهش یافته است.
۱۵ بهمن ۱۳۹۷ ۱۲:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید