اخبار

کمبود ویتامین D و A زمینه ساز بروز بیماری رینیت

کمبود ویتامین D و A  زمینه ساز بروز بیماری رینیت

 

یک طرح تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه نشان داد کمبود ویتامین‌هایی نظیر ویتامین D و A می‌تواند از عوامل زمینه ساز دربروز بیماری رینیت (بیماری التهابی مخاط بینی) باشد.

بر پایه طرح"مقایسه‌ی سطح سرمی رتینوئیک اسید، سایتوکاین‌های IL-10 و TGF-β و نیز میزان بیان ژن فاکتور Foxp3 در سلول‌های خون محیطیِ بیماران مبتلا به رینیت با افراد سالم " که توسط دکتر فرهاد سالاری در معاونت تحقیقات و فناوری این دانشگاه انجام شد مشخص گردید کمبود برخی ویتامین‌ها نظیر ویتامین D و A می‌توانند از عوامل زمینه ساز دربروز این بیماری باشند.

در این مطالعه به نظر می­رسد سایتوکاین IL-4 که در ایجاد آلرژی نقش دارد، نه تنها می­تواند باعث افزایش تولید IgE شود بلکه باعث فعال شدن، تکثیر سلول‌های B و افزایش میزان IgA بزاق در افراد آلرژیک می­شود.

گفتنی است رینیت یک بیماری التهابی مخاط بینی با علائمی نظیر عطسه، احتقان و آبریزش بینی است.

ویتامین A یک ماده غذایی ضروری محلول در چربی است که متابولیت­های فعال آن همچون رتینوئیک اسید نقش کلیدی در تمایز سلول­های T تنظیمی دارندو کاهش رتینوئیک اسید احتمالا به دلیل نقایص آنزیمی یا مشکل در جذب این ویتامین بر کاهش سطح سایتوکاین­های IL-10 و TGF-β تاثیر می­گذارد.

۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ۱۲:۱۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید