اخبار

معاون بهداشتی دانشگاه در روزجهانی بهداشت: بهداشت زیر بنای پیشرفتهای اقتصادی و اجتماعی یک ملت است

معاون بهداشتی دانشگاه در روزجهانی بهداشت: بهداشت زیر بنای پیشرفتهای اقتصادی و اجتماعی یک ملت است


معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه همه ساله روز ۱۸ فروردین (۷ آوریل) به عنوان روز جهانی بهداشت در کشور های مختلف جهان گرامی داشته می شود گفت: بهداشت در واقع زیر بنای فعالیت های اقتصادی و پیشرفت های اجتماعی یک ملت است و سلامت جامعه در گرو رعایت اصول بهداشتی است و تنها جامعه سالم و تندرست است که می تواند از منافع خود دفاع، و حقوق خود را کسب کند.

دکتر ابراهیم شکیبا با بیان اینکه هر سال با توجه به مشکلاتی که در سلامت مردم جهان وجود دارد از سوی سازمان بهداشت جهانی شعاری را در این روز اعلام می کنند گفت: شعار امسال این سازمان "پوشش همگانی سلامت" است.

وی با بیان اینکه پوشش همگانی سلامت یعنی همه مردم به خدمات بهداشتی با کیفیت مورد نیازشان در هر زمان و مکان بدون مواجه شدن با مشکلات مالی دسترسی داشته باشند گفت: میلیونها نفر در سطح جهان هنوز به خدمات با کیفیت و کمیت مناسب بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند به همین علت امسال سازمان جهانی بهداشت براین روند در کل کشورها تاکید کرده اند و شعار پوشش همگانی سلامت را انتخاب کرده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه افزود: اگر افراد جامعه نکات بهداشتی را رعایت کنند، بهداشت جامعه نیز تامین می شود، بنابراین هر فردی در این کار سهمی دارد؛ انسان ها باید کوشش کنند تا از آلوده ساختن محیط زیست خود مانند هوا، آب، زمین و… جلوگیری تا از گسترش بیماری های واگیر و غیر واگیر با رعایت اصول بهداشتی جلوگیری کنند.

وی بهداشت را  علم و هنر پیشگیری از بیماری ها، طولانی کردن عمر و بالا بردن سطح سلامت و توانایی بشر تعریف کرد و افزود: اگر تک تک افراد جامعه سالم باشند، می توان در مجموع، یک جامعه سالم و توانا به وجود آورد.

دکتر شکیبا با بیان اینکه در اصول سوم، بیست و نهم و چهل و سوم قانون اساسی نیز بر ضرورت تأمین بهداشت و فراهم نمودن امکانات بهداشتی و درمان بیماری ها، و گسترش خدمات درمانی تأکید شده است گفت: مسائل بهداشتی وسیع و گسترده است و با توجه به پیشرفت سریع علم، هر روز نکات بهداشتی ریزتر و دقیق تر و اهداف بهداشتی، گسترده تر می شوند.

وی سالم سازی محیط زیست، کنترل بیماری های واگیر و غیر واگیر،آموزش بهداشت عمومی، ایجاد خدمات پزشکی و پرستاری برای تشخیص و درمان بیماری ها، ایجاد و توسعه، یک سیستم اجتماعی که در آن هر فرد از وسایل و امکانات لازم برای سالم ماندن برخوردار باشد را اهداف بهداشتی دانست و گفت: رسالت روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت بالا بردن آگاهی عموم مردم جهان، درباره موضوع خاص بهداشتی است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را در رأس اولویت‌ های بهداشتی سال قرار داده است.

دکتر ابراهیم شکیبا در خصوص تاریخچه روز جهانی بهداشت افزود: در کنفرانس سانفرانسیسکو در سال ۱۹۴۶ تصمیم به تشکیل یک سازمان بین المللی بهداشت گرفته شد که اساس نامه آن در هفتم آوریل سال ۱۹۴۸، در نیویورک تنظیم و تصویب شد و در ژوئن همان سال اولین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان ۶۱ کشور جهان تشکیل شد. سازمان بهداشت جهانی که در شهر ژنو - سوئیس قرار دارد از موسسات وابسته به سازمان ملل است.

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ ۱۲:۴۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید