اخبار

حفاظت از کیان خانواده راه افزایش نرخ باروری است

حفاظت از کیان خانواده راه افزایش نرخ باروری است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه با اشاره به نرخ باروری پائین استان نسبت به میانگین کشوری تاکید کرد: تحقق سیاست های جمعیتی، مولفه ها و پیش نیازهایی دارد که حفاظت از کیان خانواده و پایداری زندگی یکی از مهم ترین این مولفه هاست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، دکتر محمدابراهیم الهی تبار که در همایش علمی «جمعیت، باروری و زندگی پایدار» سخن می گفت، افزود: لازم است که مجموعه بهداشت و درمان برنامه ریزی منسجمی را برای افزایش نرخ باروری تدوین کند.
وی اظهار داشت: در گذشته، یکی از معیارهای خانواده قدرتمند، داشتن جمعیت زیاد بود. امروز معیار قدرت و توانمندی خانواده ها تغییر کرده و بیشتر به کیفیت آموزشی و پرورشی پرداخته می شود.
معاون سیاسی استاندار کرمانشاه گفت: هم اکنون وضعیت جمعیتی کشور و نرخ باروری، کمتر از نرخ جایگزینی جمعیت است. در استان کرمانشاه نیز نرخ باروری با 1/85 دهم نسبت به میانگین کشور پائین تر است و ضرورت تلاش بیشتر برای بهبود نرخ باروری را نشان می دهد.
وی اضافه کرد: استان کرمانشاه با توجه به تاکید رهبر انقلاب در سیاست های جمعیتی، در مناطق مرزنشین خود باید تراکم جمعیت را بالا ببرد و جمعیت پایداری را در این مناطق داشته باشد که البته اکنون وضعیتی بهتر از میانگین کشور را داراست.
این مقام مسوول افزود: مولفه های عدیده ای جمعیت را تهدید می کنند که از جمله آنها بیماری های واگیردار و غیر واگیردار و مسائل اقتصادی هستند. هراندازه که بتوانیم پایداری خانواده را بالا ببریم در تحقق سیاست های جمعیتی موفق خواهیم بود.
دکتر الهی تبار تاکید کرد: با کاهش موفقیت آمیز تلفات جاده ای و همچنین کنترل بیماری های واگیردار در راستای تحقق سیاست های جمعیتی حرکت شده که این عملکرد می تواند در موضوع بیماری های غیرواگیردار نیز تکرار شده که لازمه آن مشارکت مردم و آموزش همگانی است.
وی اظهار داشت: تجربه استان در زلزله آبان 96 در کنترل بیماری های واگیردار و رفتارهای پرخطر، تاثیر آموزش و مشارکت عمومی در تحقق اهداف و برنامه های سلامت محور را نشان داد. با تبدیل این اقدام ها به تجارب بسیار موفق، دیگر استانها نیز از کرمانشاه در سیل اخیر الگوبرداری کردند و رئیس جمهور نیز در خدمت رهبری انقلاب ساخت و ساز بی نظیر کرمانشاه را یکی از دستاوردهای دولت عنوان کردند.
معاون استاندار کرمانشاه در پایان گفت: در موضوع تقویت نهاد خانواده در استان کرمانشاه حرکت منسجمی شروع شده که در نخستین قدم آن کاهش 8/5 درصدی نرخ طلاق و افزایش 1/8 درصدی نرخ ازدواج در سال 97 بوده است. این نشانه اثر بخشی مداخلات و مشارکت اجتماعی است. این اقدام ها می تواند در افزایش نرخ باروری استان نیز الگو قرار بگیرد.
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۴۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید