اخبار

همه برای شناسایی "قاتل خاموش" در کرمانشاه دست به کار شدند

همه برای شناسایی "قاتل خاموش" در کرمانشاه دست به کار شدند

بی سر و صدا می آید و بدون هیچ رد و علامتی جان قربانیان خود را آرام می گیرد و می رود!
خیل عظیم قربانیان حتی قبل از مرگ وجودش را حس نمی کنند و بدون کوچکترین درد جان خود را از دست می دهند.
تنها سال گذشته در کرمانشاه 4500 نفر قربانی "قاتل خاموش" شدند و این آمار در حالی سال به سال در حال افزایش است که هنوز هیچ راهی برای دستگیری این قاتل حرفه ای پیدا نشده است.
"فشار خون بالا" حالا سالهاست با کُشته های بسیاری که دارد لقب «قاتل خاموش» را به خود گرفته، قاتلی که بدون کوچکترین علامت سالها در رگ و خون آدم ها مخفی می ماند و در یک لحظه بالا می‌آید و جان می‌گیرد!
این عارضه کُشنده حالا پای ثابت تمام سکته‌های قلبی و عروقی است که عامل اصلی مرگ و میر در کشور و در استانمان محسوب می شود.
سال گذشته از 10 هزار مرگ و میر در استان تنها 4500 مورد آن مربوط به بیماری های قلبی و سکته های قلبی بوده که در بروز آن فشار خون بالا نقش اصلی را داشته است.
این آمار مرگ و میر و افزایش هرساله آن حالا مسئولین وزارت بهداشت را به فکر راهکاری انداخته تا هر طور شده جلوی این عارضه کشنده را بگیرند و مرگ و میرها را کاهش دهند.
در همین راستا تدوین سند پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر با محوریت کنترل فشار خون بالا در دستور کار قرار گرفت، سندی که حالا وارد مرحله اجرایی خود شده است.
در فاز نخست اجرای مفاد این سند، طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در دستور کار قرار گرفته است. طرحی که از یک ماه پیش مرحله اطلاع رسانی و آموزش آن انجام شده و از امروز(شنبه) هم رسما وارد فاز اجرایی شده است.
در این طرح که در استان کرمانشاه همزمان با سراسر کشور آغاز شده قرار است ظرف کمتر از یک ماه فشار خون حدود یک میلیون کرمانشاهی اندازه گیری شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه دکتر محمودرضا مرادی رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مراسم افتتاح مرحله اجرایی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون که امروز (18 خرداد) در محل مرکز بهداشت استان برگزار شد، فشار خون را یکی از مهمترین ریسک فاکتورهای مرگ و میر در کشور و استان عنوان کرد و افزود: این عارضه کشنده شایعترین علت بیماریهای قلبی و عروقی و سکته های مغزی محسوب می‌شود.
وی افزود: با توجه به عوارض متعدد فشار خون بالا و از آنجا که این عارضه عمدتا بی علامت است، تشخیص زودهنگام و اقدام برای کنترل آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
دکتر مرادی تصریح کرد: متاسفانه علی رغم اهمیت این موضوع، تنها 60 درصد افراد مبتلا از فشار خون بالای خود اطلاع دارند و از این تعداد تنها 50 درصد دارو مصرف می کنند و از این تعداد هم تنها 20 درصد فشار خون کنترل شده دارند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: این آمار نشان می دهد در عمل نتوانستیم عارضه فشار خون بالا را در جامعه کنترل کنیم و در همین راستا اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در این طرح قرار است در کنار آموزش، اطلاع رسانی و حساسیت زایی در جامعه، سنجش فشار خون جمعیت بالای 30 سال کشور انجام شود.

وی به جمعیت حدود یک میلیون نفری افراد 30 سال به بالای استان اشاره کرد و افزود: تلاش ما این است که حداقل 50 درصد این جمعیت و حداکثر 80 تا 90 درصد این افراد تحت پوشش طرح سنجش فشار خون قرار گیرند.

دکتر مرادی با اشاره به شروع این طرح از 27 اردیبهشت و همزمان با روز جهانی فشار خون بالا، گفت: مرحله اول این طرح که تا روز عید فطر ادامه داشت عمدتا به مباحث آموزش و اطلاع رسانی اختصاص داشت.

وی افزود: در گام دوم این طرح که مرحله اجرایی آن محسوب می شود کار سنجش فشار خون افراد بالای 30 سال انجام می شود که خوشبختانه طی چند روز گذشته که کم و بیش کارها شروع شده تاکنون فشار خون 189 هزار نفر از جامعه هدف سنجش شده است.

دکتر مرادی تصریح کرد: امیدواریم در یک ماه مرحله اجرایی طرح که تا 15 تیر ادامه دارد بتوانیم تمام جامعه هدف استان را تحت پوشش قرار دهیم.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف قطعا نیازمند همکاری موثر مردم و همه دستگاه های اجرایی استان هستیم و باید همه همت کنند تا بتوانیم اهداف طرح را محقق کنیم.

دکتر مرادی اظهار کرد: هزینه این طرح شاید به اندازه خرید چند تخت ICU هم نباشد، اما می تواند از بسیاری هزینه های بخش درمان پیشگیری کند.

دکتر ابراهیم شکیبا رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه هم در این مراسم با اشاره به اجرای همزمان و سراسری طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در کشور از امروز، گفت: در این طرح باید تمام افراد بالای 30 سال در استان به درمانگاه، مراکز بهداشتی، پایگاه های سلامت و بیمارستان ها مراجعه کرده و تحت سنجش فشار خون قرار گیرند.

وی افزود: هدف اصلی در این طرح شناسایی این عارضه کشنده در افراد است و اینکه بتوانیم بحث کنترل و درمان آن را پیگیری کنیم.

دکتر شکیبا تصریح کرد: مرحله اجرایی طرح که از امروز به طور رسمی آغاز شده تا 15 تیرماه ادامه دارد و امیدواریم بتوانیم تا این زمان فشار خون حدود یک میلیون نفر از جمعیت استان را سنجش کنیم.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه بر همکاری همه دستگاه ها در اجرای هرچه بهتر این طرح تاکید کرد و افزود: کنترل این عارضه یعنی حرکت به سمت جامعه سالم و سلامت جامعه در نهایت به نفع همه است.

دکتر شکیبا گریزی هم به عملکرد شبکه های بهداشت و درمان استان در زمینه اجرای این طرح داشت و افزود: در حال حاضر شهرستان گیلانغرب بهترین عملکرد را در این زمینه داشته و کرمانشاه با توجه به جمعیت بالای آن کمترین عملکرد را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: برای اجرای هرچه بهتر این طرح و پوشش گسترده تر جامعه هدف مقرر شده در پایان طرح از سه شهرستان برتر در حوزه اجرای این طرح تقدیر کنیم.

علیرضا گودرزی مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمانشاه نیز دراین مراسم با اشاره به آمادگی همه دستگاه های استان جهت همکاری در اجرای این طرح، گفت: همه دستگاه ها باید مردم را جهت شرکت در این طرح تشویق کنند.

وی افزود: معتقدیم جامعه سالم کارایی بهتری خواهد داشت و در همین راستا از هیچ تلاشی در راستای ارتقای سلامت جامعه کوتاهی نخواهیم کرد.

همچنین فرماندار کرمانشاه نیز گفت: در جلسه شورای اداری شهرستان و کارگروه سلامت و امنیت غذایی، بسیج ملی کنترل فشار خون مطرح شد و همه سازمانها مکلف به همکاری با دانشگاه علوم پزشکی شدند.

مهندس رنجبر با بیان اینکه از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد و هیات امنای مساجد در اجرای این طرح استفاده خواهد شد گفت: در جامعه سالم داشتن نشاط و پویایی در جهت توسعه و سازندگی لازم است از این رو همه سازمانها باید در اجرای  این طرح بسیج شوند.

 
۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۱۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید