اخبار

لطفا کامتان را شیرین نکنید!

لطفا کامتان را شیرین نکنید!
لطفا کامتان را شیرین نکنید!
کرمانشاه- ایرنا- شیرین کردن کام خود و دیگران امروز تبعات ناگواری به دنبال دارد و افراد را در معرض بیماری خاموش و کشنده ای به نام دیابت قرار می دهد و توصیه متخصصان این است که باید از شیرین کردن کام خودداری کنیم و مواظب مرگ خاموش باشیم.
 
قند و شکر و یا به گفته متخصصان تغذیه سموم سفید به تدریج زمینه بروز بیماری دیابت را فراهم می کنند و امروز براساس آمارهای وزارت بهداشت حدود ۱۱ درصد از جمعیت کشور به دیابت دچار هستند که این آمار در جمعیت خانم‌ها ۱۱,۵ و در جمعیت آقایان ۱۰ درصد است.
 
میزان بروز ابتلا به دیابت که اغلب به دلیل مصرف بالای قند و شکر و شیرینی می باشد به حدی رسیده که متخصصان تغذیه از مردم می خواهند دست از شیرینی خوردن بردارند و دیگر کام و خود دیگران را شیرین نکنند.
 
شیرینی خوردن این روزها به بلای جان بسیاری از آدم ها تبدیل شده و مصرف بالای آن متاسفانه ختم به دیابت می شود و این بیماری کشنده به صورت خاموش و بی صدا سلامت بسیاری از افراد را تهدید می کند. 
 
اصلاح الگوی مصرف و تغییر سبک زندگی یکی از راهکارهای پیشگیری از دیابت با کاهش و یا حذف مصرف قند و شکر و شیرینی است که کارشناسان و متخصصان تغذیه به مردم توصیه می کنند. 
 
افزایش مصرف «سموم سفید» (نمک، شکر و روغن) کار را به جایی رسانده که دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خود آغازگر مبارزه با این سموم شده و قدم اول را از مراکز زیرپوشش خود برداشته و ورود شیرینی و آبمیوه های صنعتی به بیمارستان ها را ممنوع کرده است.
 
اکنون ۲ هزار و ۶۸۰ تخت بیمارستانی در قالب ۱۸ بیمارستان دولتی دانشگاه علوم پزشکی، ۲ بیمارستان خصوصی، سه بیمارستان نظامی و ۲ بیمارستان تامین اجتماعی در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه فعال است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تیرماه امسال از ممنوعیت ورود شیرینی و آب میوه‌های صنعتی به بیمارستان‌های استان خبر داد و گفته بود از پانزدهم تیرماه طرحی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اجرا شده که از ورود شیرینی و آب میوه‌های صنعتی به بیمارستان‌ها جلوگیری می‌شود زیرا این مواد خوراکی باعث آسیب رساندن به سلامتی می‌شود.
 
دکتر مصطفی نچواک؛ متخصص و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تغذیه قند و شکر و شیرینی را سم می داند و معتقد است که این مواد برای بدن مضر می‌باشد و به شهروندان توصیه می کند که مصرف آن را به حداقل برسانند.
 
بنرهای بزرگی در ورودی اغلب بیمارستان های استان کرمانشاه با مضمون ممنوعیت ورود گل، میوه و شیرینی و آبمیوه های صنعتی به چشم می خورد که برخی از این بنرها نیز به دلیل مخالفت ها با اجرای طرح یا پاره شده و یا قسمت های آبمیوه و شیرینی آن برش شده است. 
 
اگرچه با ممنوع کردن این طرح نان اغلب بوفه های بیمارستان ها آجر می شود اما متخصصان تغذیه راهکار جایگزینی برای آن پیشنهاد داده اند و توصیه می کنند بوفه داران به جای آبمیوه صنعتی، آبمیوه طبیعی عرضه کنند و یا به فروش شیر و لبنیات و میوه تازه روی بیاورند. 
 
اجرای این طرح نیازمند فرهنگسازی است و زمان می برد و نیاز به همکاری های بین بخشی، اطلاع رسانی های گسترده و مشارکت گسترده مردم دارد.
 
در گام اول دانشگاه علوم پزشکی ورود شیرینی و آبمیوه صنعتی به بیمارستان ها را ممنوع اعلام کرده اگرچه همچنان بسیاری از ملاقات کنندگان بی توجه به بنرها و اطلاع رسانی ها همچنان اصرار به بردن شیرینی دارند اما تلنگری به جامعه زده شده است.
 
در بسیاری از آیین های دولتی نیز پذیرایی با شیرینی به یک فرهنگ غالب تبدیل شده و مراسم بدون شیرینی امکان ندارد و لازم ملزوم همدیگر شده اند که گام بعدی را باید ادارات بردارند و مصرف شیرینی را حذف و به جای آن با شیر و میوه از مهمانان پذیرایی کنند.
 
دکتر مصطفی نچواک متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه معتقد است که کالری مواد قند منجر به چاقی می‌شود. او با بیان اینکه مصرف شیرینی سلامت افراد سالم را هم تهدید می‌کند و خطرات وحشتناکی برای بدن دارد، تصریح کرد که شیرینی، کمپوت و نوشابه جای غذا را برای ما نمی‌گیرند اما در عوض وحشتناک کالری دارند که از دید ما مغفول می‌ماند و توجهی به آن نداریم که همین کالری بالا منجر به چاقی و اضافه وزن می‌شود.
 
این متخصص تغذیه می گوید: شیرینی ها فقط کالری خالی هستند و فاقد ویتامین، پروتئین و املاح می‌باشند و علم و سال‌ها تحقیقات و پشتوانه علمی ثابت می‌کند که مصرف شیرینی و نوشابه جز ضرر هیچ خاصیت دیگری ندارد و علاوه بر این خوردن شیرینی اعتیاد و وابستگی می‌آورد و فرد باید به صورت مستمر آن را مصرف کند.
 
مصرف میوه های خشک که قند طبیعی دارند و برای بدن نیز مضر نیستند از دیگر توصیه های متخصصان تغذیه برای جایگزینی مصرف شیرینی است و توصیه می کنند قند مورد نیاز بدن را از این طریق تامین کنند.  
 
روند رو به افزاش ابتلا به بیماری دیابت می طلبد که عزم همگانی برای کاهش مصرف شیرینی و قند و شکر در کشور انجام شود و هرکسی به سهم خود اقدام به فرهنگسازی در این ارتباط کند.
 
نهضت اطلاع رسانی در پیشگیری از بروز بیماری ها از سوی رسانه ها می تواند به کاهش مصرف شیرینی و در نهایت کاهش میزان ابتلا به دیابت کمک کند و در این راستا آنانی که تریبون در اختیار دارند باید در این فرهنگ سازی مشارکت کنند و جامعه را نسبت به تبعات مصرف این سموم سفید آگاه نمایند. 
۲۷ اَمرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۲۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید