اخبار

کرمانشاه صاحب بانک شیر می شود

کرمانشاه صاحب بانک شیر می شود
راه اندازی بانک شیر در استان ها یکی از برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که در استان کرمانشاه نیز این بانک قرار است در مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) راه اندازی شود.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا؛ معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که بانک شیر مادر در چهار استان راه اندازی شده و تا پایان سال در پنج استان دیگر نیز راه اندازی می شود که استان کرمانشاه نیز در این لیست قرار دارد. 
 
به گفته دکتر علیرضا رئیسی، بانک شیر مادر تبریز، اهواز، شیراز و یزد شروع به کار کرده و تا پایان سال، در پنج استان دیگر شامل کرمانشاه، اصفهان، کرمان، زاهدان و مشهد نیز راه اندازی می شود.
 
او گفت: بانک شیر مادر برای تغذیه نوزادانی که در بخش ویژه بستری می شوند بسیار مفید است زیرا استفاده از شیر مادر هم به رشد نوزادان کمک می کند و هم در مقابله با عفونت ها تاثیرگذار است.
 
به گفته او، در بانک های شیر مادر، شیرهای اهدا شده پاستوریزه و سپس در فرآیند خاصی سرد و نگهداری می شوند.
 
رئیسی افزود: مادری که شیر اهدا می کند نیز از نظر سلامت و بیماری های عفونی کنترل می شود تا با اطمینان خاطر شیرهای اهدا شده در اختیار بخش های ویژه نوزادان قرار گیرد.
 
بانک شیر کرمانشاه آماده افتتاح است
 
رئیس بانک شیر مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) نیز روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه امکانات و تجهیزات مورد نیاز بانک شیر در این مجتمع بیمارستانی فراهم شده است،گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پنجمین دانشگاهی در کشور است که صاحب بانک شیر می شود.
 
دکتر هما بابائی افزود: باتوجه به اینکه مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) ارائه دهنده خدمات فوق تخصصی مادر و نوزاد است بانک شیر در این بیمارستان راه اندازی می شود.
 
او که فوق تخصص نوزادان است، در خصوص چگونگی بهره‌مندی از بانک شیر گفت: هدف از راه‌اندازی این مرکز، حمایت تغذیه‌ای از نوزادان نارس به‌ ویژه نوزادان نارس بستری و همچنین نوزادانی که به صورت موقت از تغذیه با شیر مادر خود محروم هستند و مادران آنها توانایی تغذیه نوزاد با شیر خود را ندارند، می باشد.
 
وی اظهار داشت:‌ از آنجایی که تغذیه با شیرخشک عوارض زیادی برای نوزاد دارد و در مقابل فواید بسیار زیاد شیر مادر نیز ثابت شده است لذا ذخیره شیر مادر در بانک شیر و تغذیه نوزاد با این شیر نقش مهمی در حفظ سلامت و حیات وی دارد.
 
شیرهای اهدایی آزمایش می شود
 
رئیس بانک شیر بیمارستان امام رضا (ع) ادامه داد: در بانک شیرمادر، مانند بانک خون، مادرانی که شیر زیادی دارند تارزمانی که به نوزاد خود شیر می دهند می‌توانند مازاد شیر خود را اهدا کنند.
 
همچنین بابائی افزود: بعد از حصول اطمینان از سلامتی عمومی مادر دهنده شیر و برخورداری او از شیر مازاد، یک آزمایش خون هم از وی گرفته می‌شود تا سلامتش در خصوص بیماری‌های پنج گانه هپاتیت B و  C و HIV (ایدز)، سیفلیس و HTLV بررسی شود و مادرانی که نتیجه این آزمایش بر سلامت آن‌ها گواهی بدهد، می‌توانند اهداکننده شیر به بانک شیر مادر باشند.
 
وی تصریح کرد: شیر اهدا شده ابتدا از لحاظ عفونت و میزان چربی و قند آن و احتمال وجود آب بررسی می‌شود و در نهایت پاستوریزه می گردد و بعد از انجام  مرحله پاستوریزاسیون، یک نمونه از این شیر به آزمایشگاه ارسال می‌شود تا تأییدیه نهایی آن صادر شود.
 
او اضافه کرد: شیرهای تأییدشده، وارد یخچال فریزر با دمای ۲۰- ‌درجه می‌شود، تاریخ روز روی آن درج می‌شود و سپس به بخش NICU یا  بخش نوزادان و سایر نوزادان محروم از شیر مادر  اهدا می‌شود.
 
به گزارش ایرنا؛ مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) بزرگترین، مجهزترین و مدرنترین مرکز آموزشی درمانی و تحقیقاتی منطقه غرب و شمال غرب کشور است که در ۱۵ بهمن ۱۳۸۴ به طور رسمی به بهره برداری رسید. 
 
این مجتمع بیمارستانی کار خود را با ۵۱۵ تخت شروع کرد و اکنون با وجود ۷۱۴ تخت مصوب، دارای ۸۴۰ تخت فعال می باشد. 
 
اکنون ۲ هزار و ۶۸۰ تخت بیمارستانی در قالب ۱۸ بیمارستان دولتی دانشگاه علوم پزشکی، ۲ بیمارستان خصوصی، سه بیمارستان نظامی و ۲ بیمارستان تامین اجتماعی در استان فعال است. 
۳۰ اَمرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۴۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید