اخبار

آیینی برای نکوداشت 3 "شهریار" پزشکی شهرمان

آیینی برای نکوداشت 3 "شهریار" پزشکی شهرمان
تمام این سالها همینجا ماندند، در همین کرمانشاه و هیچکدامشان حاضر نشدند شهر و دیارشان را ترک کنند. همین جا ماندند و خدمت کردند و موی سپید کردند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، امروز (4 مهر) به همت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری ، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی، مراسمی دوست داشتنی در کرمانشاه برپا شد. مراسمی برای تجلیل از سه شهریار پزشکی کرمانشاه؛ سه شهریاری که سالها به این مردم و این استان خدمت کردند.

تجلیل از نیم قرن خدمت صادقانه "شیخ الاطباء"

نتت

...حالا علاوه بر دستهایش، قدم‌هایش هم لرزان شده بود. متولد 1324 است و حالا نیم قرنی می شود که تیغ جراحی دست می گیرد و به مردم این دیار خدمت می‌کند. عشق خدمت به مردم هنوز به این دستان و پاهای لرزان قوت می‌دهد تا استوار بمانند و کار درمان مردم را ادامه دهند.

در اسلام آبادغرب به دنیا آمده و هنوز هم عشق دیار و ولایتشان را دارد و تا روی سن می‌رود گلایه می کند از مسئولان که چرا به اسلام آبادغرب و مردمش نمی رسند. به خرابی های شهر در دوران جنگ اشاره می کند و می‌گوید تمام زیرساخت های شهر در بمباران از بین رفت و مسئولین باید کمی بیشتر به این شهر و مردمش توجه کنند.

اسم جنگ و بمباران را که می برد انگار خاطرات آن دوران از پیش چشمانش گذشته باشد بغض راه گلویش را می گیرد و از کشتار عشایر کلهر و گوران در بمباران منطقه پالان می گوید. می گوید شب که رسیدیم خیلی از عشایر کشته شده بودند و خیلی ها هم نیمه جان در اطراف افتاده بودند و چند شبانه روز در آن منطقه ماندیم تا به وضعیت مجروحان رسیدگی کنیم.

بغضش سنگین تر می شود و ادامه می‌دهد آن روزهای تلخ هیچ وقت از خاطرم نمی‌رود. 

...دکتر فتاح فرخی کمی بعد انگار دوباره یادش آمده باشد در مراسم تجلیل قرار دارد و از همه کسانی که این مراسم را برپا کردند قدردانی کرد.

 

روستازاده‌ای که حالا "شهریار" شهرمان شده

ااال

روستا زاده ای بود و حالا برای خودش شهریاری شده، کمتر کسی فکرش را می کرد پسرکی در روستایی دورافتاده روزی "پنجه طلایی" شهرمان شود و به قول خودش قلب 16 هزار نفر را جراحی کند...

هر تار مویش را پای یکی از بیمارانش سپید کرده بود و به قول خودش هربار که بیماری ناخوش احوال میشد و تا دم مرگ می‌رفت، او بود که هزاران بار می مُرد و زنده می شد تا زندگی ببخشد به هزاران بیماری که به امید دستان شفابخشش زیر تیغ جراحی او رفته بودند.

نوبت تقدیر از او که رسید کیک قلبی شکل را جلویش گذاشتند و پروفسور معصومعلی معصومی که متبحرانه 16 هزار قلب را شکافته بود این بار هم ماهرانه برشی روی کیک زد. در حین بُرش کیک از تعدادی از بیمارانش خواستند روی صحنه بیایند و از زحمات این چند دهه خدمت تقدیر کنند.

یکی از بیمارانش که حالا سن و سالی هم داشت میگفت 25 سال پیش زیر تیغ جراحی او رفته و آن دیگری که پیرمردی کهنسال بود و اصرار داشت جای عمل قلبش را نشان دهد می‌گفت همین یک ماه پیش دکتر معصومی با دستان ماهرش دوباره به او زندگی بخشیده.

بیمار سوم که دوبار تیغ جراحی دکتر معصومی به قلبش رسیده بود می گفت بار اول سال 74 به دلیل مشکل مادرزادی عمل کردم. می گفت کمتر کسی که مشکلی مشابه من دارد زنده می‌ماند اما خدا خواست تا از طریق دکتر معصومی دوباره در این دنیا بمانم و زندگی کنم.

نوع عمل من بگونه ای است که نهایتا باید 10 سال بعد مجددا عمل می کردم اما مهارت دکتر معصومی به حدی بود که عمل دومم 20 سال بعد و در سال 95 انجام شد که بسیار رضایت بخش هم بود.

دکتر معصومعلی معصومی که خوب به حرف بیمارانش گوش می کرد بعد از خوش و بش با آنها پشت تریبون رفت و گفت: همین خانم سلطانی(بیماری  که 2 بار تحت عمل قرار گرفته) 10 بار مُرد و زنده شد و ما هم 10 بار همراه او مُردیم و زنده شدیم و خدا خواست که امروز اینجا کنار ما باشد.

بعد هم انگار که از این "پنجه طلایی" بودن و "دست‌های شفابخش" خوشش نیامده باشد ادامه داد: این دستان فقط وسیله‌اند و آنکه شفا می دهد کس دیگری است. ما همه واسطه‌ایم و اوست که شفا می دهد و جان دوباره می بخشد.

او هم یادی از جبهه و جنگ کرد و گفت: ما خدمت کردیم و میکنیم و وظیفه مان را انجام می‌دهیم، اما آنها که در سالهای دفاع مقدس با ارزش ترین چیز؛ یعنی جانشان را تقدیم کردند بالاترین خدمت را به این مردم و این آب و خاک کردند.

آنها رفتند تا ما راه را گُم نکنیم. دشمنان ما امروز تلاش دارند ما را ناامید کنند و این شهدا سرمایه هایی هستند که به ما راه را نشان میدهند و امید را در دل مردم زنده نگه می دارند.

در شرایطی قرار داریم که دشمن از هر طریق و بویژه فضای مجازی تلاش دارد به جوانان ما ناامیدی تزریق کند و تلاش دارد تنها نگاه منفی در جامعه حاکم شود و در این میان بنده تصور کردم برپایی این مراسم می‌تواند یک نگاه مثبت در جامعه ایجاد کند و برای همین بسیار تمایل داشتم تا در این مراسم حاضر شوم.

ما همه خدمتگزار مردم هستیم و جایگاهی بیشتر از این برای خودم قائل نیستم.

 

قدردانی از عمری خدمت...

اددذ

از همان ابتدای انقلاب به کرمانشاه آمده بود و تا همین امروز هم در کرمانشاه مانده. می‌گفت فقط برای گرفتن تخصص پاتولوژی مجبور شدم مدتی در تهران بمانم، اما دوباره به کرمانشاه برگشتم.

از سال 1361 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شده و به قول خودش خدمت به مردم کرمانشاه را برای خودش افتخار می داند و طی این سالها شاگردان و دستیاران بسیاری را تربیت کرده.

دکتر محسن امامی آل‌آقا روی سن که آمد کیک مخصوصی با طرح روپوش پزشکی جلویش گذاشتند و در حالی که کیک را بُرش میزد از پسرش که حالا نفر اول بُرد تخصصی رشته پاتولوژی کشور شده بود خواستند بیاید و چند جمله ای درباره پدر و افتخاراتش بگوید.

دکتر امید امامی آل آقا که جا پای پدر گذاشته بود از همه افرادی که این مراسم را برای تجلیل پدرش برگزار کرده بودند قدردانی کرد.

پسرش که از پدر به نام استاد یاد می کرد می گفت استاد امامی آل آقا، استاد فرخی و پروفسور معصومی گنج های ما هستند که باید قدردان وجودشان باشیم.

در ادامه این مراسم مهدی عبدالمالکی رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمانشاه پشت تریبون رفت و گفت: در مجموعه فرهنگی شهرداری فعالیت‌هایی ویژه  در حال انجام است که از جمله مهمترین آن پاسداشت مفاخر و بزرگان شهر است.

او گفت: این مراسم، بعد از تجلیل از "محمدعلی سلطانی" و "دکتر میرجلال الدین کزازی"، سومین مراسم نکوداشت بزرگان شهر است و افتخار داریم در این مراسم از سه بزرگ شهر در حوزه پزشکی، دکتر محسن امامی آل آقا، دکتر فتاح فرخی و دکتر معصومعلی معصومی تقدیر و تجلیل کنیم.

عبدالمالکی بر ادامه همین مسیر تاکید کرد وافزود: در هفته‌های آتی آیین تجلیل از سایر بزرگان شهر هم برپا می‌شود و هدفمان این است تا مردم کرمانشاه و بویژه نسل جوان به داشته‌هایشان افتخار کنند.

دکتر محمدباقر حیدری رییس نظام پزشکی استان هم در این مراسم با تقدیر از تمام بانیان این مجلس گفت: مجالس اینچنینی باید ادامه یابند و باید بزرگان و مفاخر این شهر که کم هم نیستند به مردم معرفی شوند

دکترمحمدابراهیم الهی تبارمعاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه هم دقایقی پشت تریبون رفت و با اشاره به زیبایی های بیشمار کرمانشاه گفت: این زیبایی ها که بخشی از آن همین بزرگان شهر هستند باید به جامعه معرفی شوند.

الهی تبار گفت: از روز اول کاری در استان تجلیل از بزرگان را در دستور کار قرار دادیم و این جای قدردانی است که شهرداری و بویژه سازمان فرهنگی این مجموعه در این حوزه وارد شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: برپایی چنین مجالسی ادامه داشته باشد و بتوان در آینده نیز شاهد برند سازی و جلوه‌گری زیبایی‌های کرمانشاه بود.

پایان مراسم "نکوداشت شهریاران  پزشکی کرمانشاه" با اهدای حمایل و نشان شهریاری به این سه بزرگ شهرمان همراه بود و هدایایی هم که توسط استاندار و شهردار و سایر مسئولین دستگاه‌ها برای تجلیل از آنها تهیه شده بود به این شهریاران اهدا شد.

یادمان باشد این سه شهریار تنها قطره ای از دریای بزرگان شهر و دیارمان هستند که باید هر روز برای تقدیر از هر کدامشان مجالس نکوداشت و تجلیل بگیریم.

 

۴ مهر ۱۳۹۸ ۱۵:۵۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید