اخبار

برخی از اختلالات سالمندی از کمبود مواد ریزمغذی ناشی می‌شود

برخی از اختلالات سالمندی از کمبود مواد ریزمغذی ناشی می‌شود


یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: برخی از اختلالات سالمندی از کمبود مواد ریزمغذی ناشی می‌شود که می‌توان بااستفاده از مکمل‌یاری زیرنظر متخصص آن را درمان کرد و یا از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

مهنوش صمدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه برخی بیماری ها و اختلالات در دوران سالمندی شایع است، گفت: در دوران سالمندی با اختلالاتی همچون کاهش حافظه، افسردگی، اختلالات شنوایی، چشایی، کاهش بینایی و غیره مواجه می‌شویم که در نتیجه کمبود برخی از مواد ریزمغذی و غذایی است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: گاه به دلیل کمبود مصرف برخی اقلام غذایی میزان دریافت روی و یا همان زینک به مقدار کافی در سالمندان تامین نمی شود که موجب اختلال در حس چشایی شده که به دنبال آن کاهش اشتها و سوءتغذیه را به همراه دارد.

وی ادامه داد: با مکمل یاری این ریزمغذی، آن هم زیرنظر متخصص می توان از کمبود این ریزمغذی پیشگیری کرد و یا آن را درمان کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در مورد اختلالات شنوایی نیز کمبود ویتامین «دی» تاثیرگذار است، منبع این ویتامین نور آفتاب است که از طریق تابش مستقیم نور خورشید بر پوست، این ویتامین تامین می شود.

صمدی یادآور شد، منبع غذایی غنی از این ویتامین وجود ندارد و با توجه به اینکه تامین ویتامین دی از طریق تابش آفتاب در زیرپوست سالمندان کاهش می یابد با کمبود آن مواجه هستند که موجب اختلالات شنوایی می شود که با مکمل یاری زیرنظر متخصص می توان به درمان و یا پیشگیری پرداخت.

این متخصص تغذیه از اختلالات شناختی که همان کاهش حافظه و افسردگی است به عنوان شایع ترین بیماری در برخی سالمندان یاد کرد که باید علت آن مشخص شود.

صمدی یادآور شد، اگر علت بالینی آن مشخص نشد کمبود اسیدفولیک و ویتامین «ب ۱۲» در این زمینه دخیل است، چرا که سالمندان به دلیل اختلالات جویدن از منابع سبزیجات خیلی استفاده نمی کنند و یا آن را به صورت پخته استفاده می کنند.

به گفته وی، سالمندان با بالارفتن کلسترول و چربی خون معمولا مصرف گوشت قرمز و لبنی را محدود می کنند که کمبود ویتامین ب ۱۲ را به دنبال دارد که می توان با مکمل یاری آن هم زیرنظر متخصص از بیماری آلزایمر جلوگیری کرد و یا آن را کاهش داد.
۷ مهر ۱۳۹۸ ۰۹:۰۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید