اخبار

توصیه هایی برای حفظ سلامت زائران اربعین حسینی

توصیه هایی برای حفظ سلامت زائران اربعین حسینی



رئیس دبیر خانه کارگروه تخصصی سلامت وامنیت غذایی دانشگاه با اشاره به اهمیت دو مسئله بهداشت و درمان زائرین در پیاده روی اربعین حسینی گفت: تیمهای مختلف از همکاران بهداشتی – درمانی در مرز خسروی در حال ارائه خدمات به زائرین هستند اما یکی از مسائل مهم رعایت نکات بهداشتی توسط خود این عزیزان است.

دکتر حسین بیگلری با بیان اینکه بنا بر اقلیم جغرافیایی منطقه هوا در ظهر ها گرم ودر شبها سرد است و این موضوع می تواند ابتلا به موارد بیماری تنفسی را افزایش دهد گفت: به این عزیزان توصیه می شود حتما داروهای بیماریهای شناخته شده قبلی خود از قبیل داروی بیماریهای تنفسی ، کنترل فشار خون ، قند خون ، آسم وبیماریهای قلبی عروقی خود را همراه داشته باشند .

دکتر بیگلری افزود:زائران عزیز حتما دفتر چه های بیمه خود را همره داشته باشند که در صورت نیاز در ایران استفاده کنند و در خارج از ایران نیز تیمهای بهداشتی سازمان هلال احمر مستقر  آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

وی خطاب به کسانیکه دچار عفونتهای تنفسی می شوند گفت: این افراد بایستی حتما از ماسک استفاده کنند زیرا احتمال انتقال عفونتهای تنفسی در این شرایط بالاست و درصورتی که دچار مشکلی شدند حتما به  پرسنل بهداشتی در طول مسیر مراجعه کنند.

وی شستشو وپاکیزه نگه داشتن پا را برای بیماران دیابتی بسیار ضروری دانست و توصیه کرد: بیماران دیابتی از کفشهای مناسب ومطمئن که حفاظ بهتری یرای اعصاب محیطی دارند استفاده کنند و همراهان آنان نیز زخم یا جراحات سطحی آنها به ویژه در پاها را با دقت بررسی کنند. 

دکتر بیگلری با بیان اینکه رعایت بهداشت فردی و عمومی برای زائران عزیز بسیار مهم است افزود: شستشوی مکرر دست با آب وصابون ودر صورت عدم دسترسی استفاده از پد های الکلی توصیه می شود .

رئیس دبیر خانه کارگروه تخصصی سلامت وامنیت غذایی دانشگاه گفت: در بعد نظارتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر موکبها نظارت بسیار قوی دارد و موکبها نیز آموزش های لازم را در این خصوص دیده اند اما لازم است مردم به غیر از موکبهای مجوز دار مواد غذایی وآب آشامیدنی را از جایی دیگر تهیه نکنند و حتما از بطری های آب معدنی پلمپ شده و دارای تاریخ اعتبار استفاده کنند .

دکتر بیگلری با بیان اینکه ممکن است برخی از افراد دچار گرما زدگی شوند گفت: کودکان وسالمندان وبیماران بیماریهای مزمن حتما آب بیشتری بنوشند تا در معرض گرما زدگی قرار نگیرند.

وی عنوان کرد: بیماران قلبی - عروقی ، مزمن ریوی وکلیوی داروهای خود را با نسخه پزشک معالج همراه داشته باشند ، ممنوعیت دارو در خصوص داروهایی است که حاوی کدیین و شبه مواد مخدر است که طبق قوانین بین المللی همراه داشتن آن توسط مسافرین ممنوعیت دارد .

دکتر بیگلری با اشاره به اینکه استفاده از سبزیجات علاوه بر شستشو با آب نیازمند ضد عفونی کردن هم میباشد گفت: توصیه می شود زائرین محترم از مصرف سبزیجات در حد امکان خوداری نموده و یا از موکب های مجوز دار واماکن بهداشتی سبزیجات تهیه کنند و از مواد غذایی که احتمال بروز کمترین بیماری را دارد استفاده کنند و در هنگام مصرف کنسروها حتما قبل از مصرف جوشانده شود.

وی در خاتمه یادآور شد در صورت بروز علایم بیماری ، خود اظهاری و بیان مشکلات جسمی دارای اهمیت خاصی است که ضروری است به پرسنل بهداشتی که دارای کاور و روپوش مخصوص هستند مراجعه شود.

۲۴ مهر ۱۳۹۸ ۱۳:۲۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید