اخبار

فقط 4.5 ساعت فرصت دارید!

فقط 4.5 ساعت فرصت دارید!

یک، دو، سه، چهار، پنج، شش ثانیه و تمام! درست در همین شش ثانیه شش نفر سکته مغزی کردند و یک نفر هم جان خود را از دست داد، به همین راحتی!

به همین راحتی سکته مغزی می تواند در یکی از همین ثانیه ها سراغ شما بیاید و کارتان را یکسره کند و یا برای یک عمر زمین گیرتان کند.

کمی تاری دید و اختلال در تلکم و کمی هم احساس سرگیجه و سنگینی در یک طرف بدن می‌تواند شروع خطرناکی برای وقوع یک فاجعه باشد. فاجعه‌ای که می‌تواند به قیمت جانتان تمام شود.

این علائم خطرناک هشداری برای "سکته مغزی" است، عارضه‌ای که هم اکنون سالیانه در جهان 17 میلیون نفر به آن مبتلا می‌شوند و در این میان شش میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند.

سهم ایرانی ها هم از قربانیان سکته مغزی قابل ملاحظه است و حالا سالیانه 100 هزار ایرانی سکته مغزی می‌کنند. یعنی حدودا هر چهار دقیقه یک نفر.

مرگ و میر سکته مغزی جای خودش، اما در این میان خیل عظیمی از افراد بر اثر عوارض سکته دچار درجاتی از ناتوانی در حرکات بدن می‌شوند. عوارضی که در کنار رنج‌های فراوانی که برای فرد و خانواده به همراه دارد، هزینه‌های سنگین درمانی را هم به خانواده و هم به سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل می‌کند.

اما در سالهای اخیر نقطه امیدی در درمان سکته ایجاد شده و حالا در کشور می‌توان سکته را درمان و از بروز عوارض آن تا حد زیادی پیشگیری کرد، اما تنها یک نکته مهم و حیاتی در این زمینه وجود دارد و آن این است که برای استفاده از این درمان معجزه گر فقط 4.5 ساعت فرصت دارید.

محمد آذریار دبیر اجرایی برنامه سکته حاد مغزی و قلبی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، از این 4.5 ساعت به عنوان ساعات طلایی یاد کرد وافزود: اگر فردی که دچار علائم سکته مغزی شده ظرف 4.5 ساعت به یکی از مراکز درمان سکته حاد مغزی اعزام شود و تحت درمان قرار گیرد، می‌توان تا 75 درصد از بروز عوارض سکته در فرد بیمار پیشگیری کرد.

وی با اشاره به وجود پنج مرکز درمان سکته حاد مغزی در سطح استان گفت: در حال حاضر کرمانشاه، اسلام آباد غرب، جوانرود، کنگاور و سنقر پنج مرکز درمان سکته حاد مغزی هستند که سایر شهرستان های استان را نیز تحت پوشش خود دارند.

آذریار یادآور شد: در شهر کرمانشاه در دو بیمارستان امام رضا(ع) و فارابی مرکز درمان سکته حاد مغزی فعال است و به بیماران خدمات رسانی می کند.

وی افزود: چنانچه فرد با علائم سکته مغزی ظرف 4.5 ساعت به هر یک از این مراکز اعزام شود، با تزریق دارویی به نام "آلیتپلاز" به فرد می‌توان از بروز عوارض سکته مغزی پیشگیری کرد.

آذریار در خصوص علائم اولیه سکته مغزی گفت: اختلال در تلکم، اختلال در بینایی از جمله تاری دید، سرگیجه، اختلال در تعادل و ضعف در یک قسمت بدن همگی علائم هشداردهنده برای بروز سکته مغزی هستند.

وی ادامه داد: افراد باید به محض مشاهده این علائم ظرف کمتر از 4.5 ساعت خود را به یکی از مراکز درمان سکته حاد مغزی در استان برسانند تا بتوان اقدامات درمانی را برای آنها انجام داد.

آذریار در خصوص اهمیت این زمان طلایی برای نجات افراد، گفت: در هر دقیقه بعد از سکته مغزی، حدود دو میلیون نورون عصبی از بین می‌رود و اگر فرد دیر به مراکز درمانی برسد در نهایت بعد از 4.5 ساعت، سکته مغزی عوارض جبران ناپذیری برای فرد به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: توصیه می‌شود افراد به محض مشاهده علائم سکته مغزی با اورژانس 115 تماس بگیرند، چرا که نیروهای اورژانس آموزش دیده بوده و با مشاهده علائم می‌دانند بیمار را سریعا به کدام مرکز منتقل کنند.

این مسئول یادآور شد: شرط سنی برای استفاده از داروی تزریقی در درمان سکته مغزی وجود ندارد، اما این دارو تنها در مواردی که سکته بر اثر وجود لخته خود باشد جواب می‌دهد و در سایر موارد که فرد بر اثر پارگی رگ‌های مغز دچار سکته شده، کارساز نیست.

به گفته دبیر اجرایی برنامه سکته قلبی و مغزی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اولین مرکز درمان سکته حاد مغزی استان اواخر سال 1394 همزمان با 70 بیمارستان در سراسر کشور، در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه راه‌اندازی شده و با راه اندازی سایر مراکز در سالهای بعدی در مجموع طی این مدت زندگی 330 نفر در استان نجات داده شده و از بروز عوارض سکته در آنها پیشگیری شده است.
۱۹ آبان ۱۳۹۸ ۱۲:۴۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید