اخبار

رئیس اداره تحقیق معاونت غذا و دارو دانشگاه : دسترسی آسان به دارو یکی از دلایل مهم خوددرمانی است

رئیس اداره تحقیق معاونت غذا و دارو دانشگاه : دسترسی آسان به دارو یکی از دلایل مهم خوددرمانی است

 

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دسترسی آسان به دارو را یکی از دلایل مهم خوددرمانی دانست.

دکتر وریا رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: آمار چندان دقیقی از وضعیت استان و کشور در بحث خود درمانی وجود ندارد و در سطح جهانی هم این گونه است هر چند آمارهایی در کارهای تحقیقاتی به دست آمده است.

وی افزود: بر این اساس درصد زیادی از مردم استان قبل از مراجعه به پزشک اقدام به خوددرمانی می‌کنند به این معنا که در حالت‌هایی که نیاز به مراجعه به پزشک است از داروهایی که در منزل دارند، استفاده می‌کنند که می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

آمار خود درمانی بین ۶۰ تا ۸۰ درصد متفاوت است

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان داشت: آمار خود درمانی بین ۶۰ تا ۸۰ درصد متفاوت است به این معنا که بین ۶۰ تا ۸۰ درصد موارد مردم قبل از مراجعه به پزشک یک دستورالعمل دارویی را استفاده می‌کنند.

این مسئول گفت: خود درمانی می‌تواند عوارض و خطراتی را ایجاد کند و گاهاً می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به دنبال بدتر شدن وضعیت بیماری یا پوشاندن علائم بیمار اصلی و تشخیص اشتباه در پی داشته باشد.

وی با توصیه به مردم جهت پرهیز از خود درمانی ادامه داد: مشابه بودن علائم بیماری به معنای درمان مشابه نیست زیرا درمان متناسب با سن، جنس و شرایط عمومی بدن، عملکرد کلیه و مقدار و نوع دارو تجویزی متفاوت است.

دکتر رحیمی خاطرنشان کرد: مردم به دنبال بیماری‌های جزئی کمتر سراغ دارو بروند و اگر لازم است دارو مصرف کنند در این زمینه با کارشناس دارو مشورت کنند نه اینکه تنها به داروخانه مراجعه کنند و تنها داروهای بدون نسخه را بگیرند.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: اینکه داروخانه‌ها از دادن داروی بدون نسخه امتناع می‌کنند تنها برای منفعت بیمار است از سوی دیگر مراجعه به پزشک سبب می‌شود علائم بیماری و سوابق مصرف دارو در نظر گرفته شود و در نهایت با توجه به شرایط و معاینات تشخیص دهد چه دارویی تجویز کند.

این مسئول با بیان اینکه هنگام شیوع موج آنفلوانزا بسیاری از مردم خوددرمانی کردند، خاطرنشان کرد: مسکن‌های تزریقی پر عارضه است همچنین مصارف آنتی بیوتیک ها تخصصی است به گونه‌ای که اگر بی رویه و با میزان بالا استفاده شوند با پدیده مقاومت میکروبی مواجه خواهند شد و داروها در مراحل بعدی اثرگذاری خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: داروهای مرتبط با تهوع و استفراغ و ضد تب مواردی هستند که بیشترین درخواست را از سوی مردم دارند همچنین مکمل‌ها، ویتامین‌ها و داروهای گیاهی هم که می‌توانند ایجاد عارضه کنند بنابراین بدون مشورت با پزشک دارو مصرف نکنند زیرا میزان نیاز بدن مقدار معینی است.

دسترسی آسان به برخی داروها موجب خوددرمانی می‌شود

دکتر رحیمی بیان کرد: در موارد بررسی شده علت خوددرمانی را موضوعات مختلفی از جمله عدم وقت کافی برای مراجعه به پزشک، شلوغی مطب پزشکان، هزینه‌های بالای ویزیت و برشمرد.

وی درباره عدم پوشش بیمه‌ای برخی داروها، گفت: یکی از انگیزه‌های مراجعه به پزشک استفاده از پوشش بیمه‌ای است در غیر این صورت احتمال مراجعه به پزشک کمتر می‌شود.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه آگاهی مردم از عوارض احتمالی داروها کم است و نیاز است اطلاع رسانی بیشتر انجام شود، عنوان کرد: در کشور ما دسترسی مردم به دارو راحت است به گونه‌ای که در هر خانه شمار زیادی داروی بدون استفاده وجود دارد، همین دسترسی آسان سبب خوددرمانی می‌شود.

وی تصریح کرد: عدم پایبندی به توصیه‌های پزشک و داروساز در مورد مصرف داروهای تجویزی سبب شده داروهای زیادی بدون استفاده شوند در حالی که شرایط نگهداری آنها رعایت نشده و ممکن است اثر بخشی مناسب نداشته باشد و منجر به تشدید مخاطرات شود.

۸ دی ۱۳۹۸ ۱۴:۱۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید