اخبار

کرمانشاه صاحب دستگاه فوق پیشرفته درمان سرطان شد

کرمانشاه صاحب دستگاه فوق پیشرفته درمان سرطان شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: یک دستگاه فوق پیشرفته توموتراپی برای درمان بیماران سرطانی با مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال ارز دولتی(معادل حدود ۶۰۰ میلیارد ریال) روز پنجشنبه تحویل دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه شد.

دکتر محمودرضا مرادی روز پنجشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: از این دستگاه «های‌تک» تنها ۶ دستگاه به کشور وارد شده است که یک دستگاه آن در استان کرمانشاه مستقر و نصب می‌شود.

او گفت: این سیستم در مرکز رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) به کارگیری می‌شود.

وی در» ادامه به دستورات ویژه برای شتاب کرمانشاه در عرصه تجهیزات پزشکی در جریان برگزاری نشست مشترک هیات امنای ارزی و ‌دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اشاره کرد و تصریح کرد: در این نشست که روز چهارشنبه در تهران برگزار شد، قرارداد خرید دستگاه‌های فوق پیشرفته پت و سیکلوترون و سیتی آنژیو کرمانشاه در مرحله انعقاد قرار گرفت.

به گفته او، براساس این قرارداد خرید و ‌تحویل یک دستگاه توموتراپی و ۲ دستگاه رادیوتراپی در مراحل اجرایی قرار گرفت.

او تامین یک‌ دستگاه سی تی اسکن برای شهرستان هرسین و ‌۲ دستگاه ام ار آی برای نصب در بیمارستان آیت الله طالقانی و بیمارستان امام‌ خمینی (ره) اسلام آبادغرب پیگیری و دستورات لازم اخذ نیز شد.

جزییات دستگاه فوق پیشرفته توموتراپی درمان سرطان

مدیر تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در تشریح جزییات این دستگاه گفت: سیستم‌های رادیوتراپی در دنیا و به خصوص از ابتدای ورود به کشور که به سال‌های حدود ۱۳۵۷ شمسی بر می‌گردد تا به حال را می‌توان به سه دسته دستگاه‌های با source کبالت، سیستم‌های شتاب‌دهنده خطی و توموتراپی- سایبرنایف و گامانایف- پروتون تراپی دسته بندی کرد.

دکتر تورج شیرزادیان افزود: شتاب دهنده‌های خطی رایج به علت اثرات جانبی نه تنها سلول‌های سرطانی، بلکه سلول‌های سالم بیمار را نیز به ناچار در معرض پرتو قرار می‌دهد اما اختراع دستگاهی جدید به نام «توموتراپی» این نقیصه را تا حدود زیادی برطرف کرده است.

وی اظهار داشت: این روش، مدرن‌ترین شیوه‌ پرتو درمانی در سطح جهان و یکی از دستاوردهای جدید دانشمندان در حوزه پرتو درمانی است.

او با بیان اینکه در داخل این دستگاه، در اصل یک دستگاه توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) و یک شتاب‌دهنده خطی تعبیه شده است، گفت: این دستگاه را می‌توان به یک دستگاه توموگرافی کامپیوتری تشبیه کرد که داخل آن یک شتاب‌دهنده‌ خطی کوچک پیرامون بیمار می‌چرخد.

مدیر تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه افزود: با بکارگیری همزمان شتاب‌دهنده‌ خطی و توموگرافی کامپیوتری می‌توان اشعه را فقط به قسمت مورد نظر در بدن بیمار تاباند.

دکتر شیرزادیان افزود: وجه تمایز روش توموتراپی با دیگر روش‌ها در این است که بیمار درست در محل تومور اشعه می‌گیرد و نقاط دیگر بدنش از تابش اشعه و عوارض آن تا حد بسیار زیادی در امان می‌ماند.

وی اضافه کرد: دستگاه توموتراپی شبیه یک دستگاه معمولی توموگرافی کامپیوتری است و درست قبل از شروع توموتراپی، از بیمار سی‌ تی اسکن (اسکن کامپیوتری) گرفته می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان، عوارض جانبی این روش بسیار کمتر از سایر روش‌ها است. بخصوص در تومورهای سر و گردن، آسیب وارده به بیمار به میزان قابل توجهی تقلیل می‌یابد. به علاوه فیلدهای بزرگتری از بدن را با دقت مثال زدنی با این دستگاه می‌توان در زمان کمتری در معرض پرتو قرار داد.

عدم نیاز به راه‌اندازی سخت و بهره‌برداری در کوتاه مدت، قابلیت نصب در بونکر کوچک، عدم نیاز به صفحه پایه، قابلیت درمان با میدان بالا (نزدیک به ۱۳۰*۴۰ سانتیمتر) از خصوصیات منحصر به فرد این دستگاه است.

این دستگاه در مرکز جامع سرطان که بزرگترین مرکز قطب سرطان در غرب کشور خواهد بود و در کنار ۲ دستگاه شتابدهنده خطی جدید و سیستم‌های پت اسکن و سیکلترون نصب و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

 
۱۴ دی ۱۳۹۸ ۰۹:۱۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید