اخبار

احداث بخش جدید دیالیز در بیمارستان امام خمینی(ره) کرمانشاه

احداث بخش جدید دیالیز در بیمارستان امام خمینی(ره) کرمانشاه

مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از احداث بخش جدید دیالیز در بیمارستان امام خمینی(ره) خبر داد.

بهنام روندی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه استان کرمانشاه به طور متوسط ۶۵۰ بیمار دیالیزی دارد، اظهار داشت: انجام عمل دیالیز در مراکز دیالیز عمده ترین خدمت ارائه شده است.

مسئول بیماری های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: هر بیمار دیالیزی هفته ای سه جلسه و هر جلسه چهار ساعت به دستگاه دیالیز نیاز دارد که هزینه انجام آن برای بیمار رایگان است.

این مسئول بیان داشت: در شهرستان کرمانشاه دو بخش دیالیز شامل یک بخش در بیمارستان امام رضا (ع) با ۴۰ دستگاه برای ارائه خدمات به ۲۵۰ بیمار به صورت ۲۴ ساعته و یک بخش در بیمارستان امام خمینی(ره) با ۲۰ دستگاه و ظرفیت ۱۵۰ بیمار در سه شیفت کاری به بیماران خدمات رسانی می کند.

روندی گفت: هر بخش برای بیماران خاص یک دستگاه در اتاق ایزوله و چند دستگاه رزرو دارد که در صورت خرابی دستگاه ها جایگزین می شود.

معطلی بیماران در دریافت خدمات دیالیز به حداقل رسیده است

وی خاطرنشان کرد: برای بیماران دیالیزی پرونده تشکیل می شود و نوبت دهی های از قبل طبق برنامه زمان بندی شده انجام خواهد شد در نتیجه معطلی بیماران برای دریافت خدمات به حداقل رسیده است.

مسئول بیماری های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه با افزایش جمعیت بیماران تعداد تخت های دیالیز هم باید بیشتر شود، ادامه داد: از نظر جهانی سالانه ۱۵ درصد بر شمار بیماران دیالیزی اضافه خواهد شد.

این مسئول با تاکید بر اینکه توسعه افزایش بخش دیالیز نیازمند فضای فیزیکی و تهیه دستگاه دیالیز است، بیان داشت: هزینه خرید هر دستگاه دیالیز ۲۰۰ میلیون تومان است همچنین با احتساب هزینه تخت، لوازم مصرفی و لوازم جانبی هر جلسه دیالیز برای بیمارستان ۵۰۰ هزار تومان هزینه در بردارد که هزینه سالانه دیالیز هر بیمار ۸۰ میلیون تومان است.

روندی گفت: برای توسعه بخش های دیالیز با استاندار و ستاد فرمان اجرایی امام(ره) یک بخش دیالیز با دو هزار متر زیربنا در محوطه بیمارستان امام خمینی ساخته می شود که قرار است دانشگاه علوم پزشکی نسبت به تهیه دستگاه های دیالیز اقدام کند.

توزیع ۲۱ دستگاه دیالیز در بیمارستان های شهرستان های کرمانشاه

وی عنوان کرد: در حال حاضر نیز ۲۱ دستگاه دیالیز خریداری شده و درصدد توزیع این دستگاه ها بین بیمارستان های شهرستانی استان هستیم.

مسئول بیماری های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه تراکم جمعیت بیماران دیالیزی در شهرستان ها کمتر است، گفت: در تمام شهرستان ها خدمات رسانی به بیماران دیالیزی انجام می شود البته برخی مراکز که جمعیت بسیار کمی دارند و به شهرستان مجاور نزدیک هستند فاقد بخش دیالیز هستند زیرا احداث مرکز دیالیز بسیار هزینه بر است.

این مسئول ادامه داد: در هر شهرستانی که بیمارستان ساخته شده بخش دیالیز هم وجود دارد حتی در شهرستان روانسر که بیمارستان ندارد، در محل درمانگاه آن بخش دیالیز وجود دارد.

روندی تصریح کرد: نسبت بیمار دیالیزی به دستگاه دیالیز در همه کشور برابر است اما به استان کرمانشاه با توجه به وقوع زلزله و مرزی بودن، تعداد دستگاه بیشتری از وزارت بهداشت و درمان و خیرین دریافت شد راه اندازی بخش جدید دیالیز هم در همین راستا است.

وی با بیان اینکه دیالیز ناتوان کننده و مزمن برای بیمار و بسیار هزینه بر برای سیستم دولتی است، افزود: با توجه به اینکه زندگی بیمار دیالیزی که هفته ای سه روز و هربار چهار ساعت به دستگاه دیالیز وصل می شود، دچار چالش خواهد شد به آنها خدمات روان شناسی و روانپزشکی نیز ارائه می شود.

مسئول بیماری های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: مهمترین کاری که می توان برای بیماران دیالیزی انجام داد پیوند کلیه است زیرا در این صورت بیماران دیالیزی به زندگی باز می گردند و بار مالی دولت کاهش می یابد

این مسئول عنوان کرد: بر اساس استانداردهای جهانی نسبت تعداد بیمار به دستگاه دیالیز باید چهار باشد به این معنا که به ازای هر چهار بیمار یک دستگاه دیالیز باید موجود باشد اما این عدد در کرمانشاه بالای شش است یعنی به نسبت هر شش بیمار یک دستگاه وجود دارد در نتیجه برای جبران این کمبود مرکز دیالیز بیمارستان امام رضا(ع) چهار شیفته کار می کنند.
۱۷ دی ۱۳۹۸ ۰۸:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید