اخبار

مصرف ویتامین D سنگ کلیه را افزایش نمی دهد

مصرف ویتامین D سنگ کلیه را افزایش نمی دهد

 

یک طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نشان داد مصرف ویتامین D با ایجاد سنگ کلیه در ارتباط نبوده و خطر آن را افزایش نمیدهند.

بر پایه نتایج این طرح تحقیقاتی تحت عنوان " بررسی مقایسه سطح سرمی ویتامین D در افراد مبتلا به سنگ کلیه و افراد سالم در مراجعین به کلینیک مهدیه کرمانشاه" که توسط دکترزهره برتنی  با همکاری دکتر بهزاد حیدرپور،دکتر منصور رضایی و آرمین آشوری در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه انجام شد مشخص گردید سطح ویتامین D با ایجاد سنگ کلیه در ارتباط نبوده و خطر آن را افزایش نمی‌دهند اگرچه سطح ویتامین D در گروه شاهد بطور معناداری بیش از گروه مورد بوده است.

بنابراین پیشنهاد می شود با آموزش تغذیه و اصلاح عادات بیماران مبتلا به سنگ،می توان میزان بروز و عود این بیماری را کاهش داد یا حداقل طول فاصله زمانی عود آن را افزایش داد .

گفتنی است با توجه به مشکلات درمان سنگ کلیه و هزینه‌های آن، توصیه‌های تغذیه‌ای می‌تواند روشی آسان و کم هزینه جهت کاهش بار این بیماری بر فرد و جامعه باشد.

اهمیت انجام این مطالعه از این جهت است که اگرچه روش های بسیاری برای درمان سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری ظهور کرده‌اند ولی همگی روی خود سنگ تمرکز دارند و نه جلوگیری از ایجاد سنگ . بنابراین بررسی بیشتر عوامل موثر بر ایجاد سنگ کلیه از اولویت‌های لازم جهت پیشگیری از این بیماری است.

پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه

۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ۱۴:۲۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید