اخبار

3 کارخانه تولید مواد دارویی در استان کرمانشاه فعالیت می کنند

3 کارخانه تولید مواد دارویی در استان کرمانشاه فعالیت می کنند


معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:‌در حال حاضر سه کارخانه تولید مواد دارویی در استان فعالیت می کند که یکی از آنها در زمینه فرمولاسیون مواد نهایی و دو کارخانه دیگر در حوزه تولید مواد اولیه دارو فعالیت دارند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه پرفسور قباد محمدی در مصاحبه رادیویی با برنامه راه تندرستی گفت: حدود دویست محصول دارویی (شامل مواد اولیه و محصول نهایی) در سه کارخانه داروسازی استان کرمانشاه تولید می شود که برخی از این اقلام دارویی فقط در استان کرمانشاه فرآوری می شوند.

وی خاطرنشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب هیچ کارخانه تولید دارویی که کاملاً‌ متکی به توان داخلی باشد در هیچ جای کشور وجود نداشت. اما اکنون ایران درحوزه دارو سرآمد کشورهای منطقه است، تا جایی که مواد دارویی تولید ایران به کشورهایی مانند: روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و سایر کشورهای همسایه صادر می شود.

وی با یادآوری اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برخی از مواد غذایی و حتی لبنیات هم از کشورهای اروپایی وارد می شد افزود: اکنون در استان کرمانشاه 281 کارخانه و واحد تولید مواد خوراکی و 21 کارخانه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی داریم که این واحدها استان را به طور کامل پوشش می دهند و به کشورهای اطراف نیز صادرات دارند.

معاون غذا و دارو با بیان اینکه در زمینه تجهیزات پزشکی هم ایران پیشرفت های چشمگیری داشته است گفت: در استان کرمانشاه در حال حاضر هفت کارخانه تولید تجهیزات مصرفی پزشکی وجود دارد که کالاهایی از قیبل سرنگ، آتل، اسپکلوم و غیره را تولید می کنند و علاوه بر عرضه داخلی به کشورهای دیگر هم صادرات دارند.

پروفسور محمدی با اشاره به گستردگی حوزه فعالیت غذا و دارو  و فعالیت پنج مدیریت مختلف در معاونت غذا و دارو گفت: مدیریت دارو و مواد تحت کنترل ، مدیریت آزمایشگاه کنترل غذا، دارو و تجهیزات پزشکی، مدیریت نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی، مدیریت نظارت بر مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی و مدیریت نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل، که هرکدام از اینها زیر شاخه های دارند که در زمینه های مربوط به خود فعالیت می کنند.

وی عنوان کرد: در همین راستا می توان گفت که بیش از انقلاب در هیچ روستایی خدمات دارویی ارائه نمی شد اما حالا در تمامی نقاط استان در همه روستاها خدمات دارویی ارائه می شود.

پرفسور محمدی اشاره کرد: پس از انقلاب اسلامی تفکر خودباوری و اتکا به جوانان کشور موجب گشت که دانشمندان کشور در اکثر زمینه ها بتوانند تحولات بزرگی را به وجود بیاورند و بخش مهمی از این تحولات در حوزه بهداشت و درمان مخصوصاً‌ در زمینه دارو متبلور گشت.


۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ۱۲:۵۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید