اخبار

کرونا ؛گذشته ، حال و آینده

کرونا ؛گذشته ، حال و آینده
♻️با شیوع ویروس کرونا در کشور و فراگیر شدن آن در استان‌های مختلف، در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با ارائه طرح ها و راهکارهای لازم و انجام اقدامات پیشگیرانه و کنترلی در راستای شکست زنجیره کرونا ویروس اقدامات موثری انجام شده است.

💠از دکتر فرید نجفی استاد اپیدمیولوژی دانشگاه وضعیت اپیدمیولوژی کرونا در استان کرمانشاه و روند اجرای طرح ها و اقدامات انجام شده در شناسایی و مقابله با ویروس کرونا را جویا شدیم.

🔹با سپاس از شما لطفا از دیدگاه یک اپیدمیولوژیست در مورد کروناویروس جدید توضیح دهید.

🔻بیماری کووید 19 که از ماه دسامبر 2019 در کشور چین آغاز شد بسرعت ابتدا در چین و سپس در خیلی از کشورها تبدیل به اپیدمی که نهایتا توسط سازمان جهانی بهداشت در تاریخ 19 مارس 2020 به عنوان پاندمی نامیده شد.

🔹ویروس جدید کرونا چگونه در ایران منتشر شد؟
🔻این بیماری در ایران نیز اولین موارد خود را با مرگ دو شهروند ایرانی در قم نشان داد که به خودی خود میتوانست ادعای چرخش و انتقال بیماری را در تعداد بیشتری از افراد و در روزهای بهمن ماه نشان دهد.

🔹اقدامات موثر در رابطه با کنترل و مقابله با ویروس کرونا در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

🔻علیرغم وجود انتقاداتی در مورد واکنش دیرهنگام وزارت بهداشت و عدم اجرای سیاستهای سرکوب (Suppression) و یا حتی کاهش موثر در انتقال (Mitigation)، اقدامات ارزشمند بعدی دولت و وزارت بهداشت نقش مهمی در کاهش سرعت شیوع بیماری
داشت.
اوج این اقدامات ابتدا در اواسط اسفند ماه با تداوم تعطیلی مدارس و دانشگاهها و سپس در اوایل فروردین با اجرای موثر طرح فاصله گذاری فیزیکی خودنمایی کرد. اگرچه بعد از تعطیلی مدارس و دانشگاهها در اسفند ماه، کشور فرصتهای گرانبهایی را برای کنترل اپیدمی از دست داد و نیمه اول تعطیلات نوروزی حجم زیادی از سفرها صورت گرفت.
افزایش در تعداد موارد ابتلا بعدی در کشور، دلسوزان و مسئولین را بر آن داشت تا با اجرای طرح فاصله گذاری فیزیکی از یک سو و شناسایی بیشتر و موثرتر بیماران و جداسازی و قرنطینه بیماران و خانواده های آنان چرخش ویروس را در جامعه به کمترین میزان خود کاهش دهد.
شاهد بر این مدعا کاهش "عدد پایه تکثیر نسلی" در ایران و همه استانهای کشور بود.

🔹میزان کاهش عدد پایه تکثیر نسلی در کرمانشاه با اجرای طرح چگونه بوده است؟

🔻در استان کرمانشاه نیز پیرو همین سیاست و با تلاشهای همه مسئولین و متولیان امر، عدد پایه تکثیر نسلی از مقدار 2.5 در اسفند ماه به حدود 1.15 در اواخر این ماه کاهش یافت که این نشان از پیشرفت تدریجی سیاستهای کنترلی دانشگاه در راستای کاهش بار بیماری در استان بود.

🔹چه مواردی در کاهش عدد پایه تکثیر انسانی در استان موثر بوده است؟

🔻کاهش قابل توجه سفرها در استان کرمانشاه و تاثیر بلامنازع آموزشهای داده شده به مردم در کنار بیماریابی فعالتر و بیشتر، همه و همه نقش موثری در کاهش عدد R0 در استان داشت.

🔹آیا میزان کاهش عدد پایه تکثیر انسانی در استان همچنان ادامه دارد ؟در حال حاضر وضعیت در استان در این مورد چگونه است؟
و تاثیر تبدیل طرح فاصله گذاری فیزیکی به فاصله گذاری هوشمند را چگونه میبینید؟
🔻عدول از طرح فاصله گذاری فیزیکی و تبدیل آن به فاصله گذاری هوشمند به معنای افزایش تعداد موارد تماس موثر (که بر اساس مدلهای ارایه شده قرار بود از عدد تقریبی 13 در ابتدای اپیدمی به عدد حدود 5 در اواخر فروردین برسد) و همچنین افزایش شانس انتقال در هر تماس موثر (که قرار بود از عدد تقریبی 0.042 در ابتدای اپیدمی به 0.032 در انتهای فروردین برسد) خواهد بود که این هر دو به منزله افزایش عدد R0 و در نتیجه شعله ور شدن مجدد اپیدمی خواهد بود.
در کشور همچنان بدلایل متعدد کمبود کیتهای تشخیصی وجود‌داشته و همچنین نقاهتگاههای راه اندازی شده جهت کنترل کانونهای عفونت و جداسازی بیماران از سایر افراد با استقبال کمی روبرو بوده که همه اینها به معنی چرخش بیشتر و طولانی مدت تر ویروس در جامعه خواهد بود (افزایش دوره عفونت زایی بیماری)
🔹نظر شما در مورد روند بیماری در آینده با توجه به اتخاذ سیاستهای جدید چیست؟

🔻 به نظر می رسد حتی برنامه های سختگیرانه وزارت محترم بهداشت برای شناسایی و درمان بیماران و همچنین پیگیری موارد تماس نزدیک با بیماران نیز که قرار بود منجر به سرکوب موثر اپیدمی گردد در بهترین حالت میتواند تنها به جبران عدول از سیاستهای فاصله گذاری فیزیکی منجر گردد که این مسئله به نوبه خود به ادامه بحران کرونا در کشور و خستگی کادر درمان و بهداشت از یکسو و کاهش کمی و کیفی خدمات بهداشتی و درمانی به سایر بیماران نیازمند منجر میگردد و دولت محترم میباست در یک ارزیابی کاملا علمی به سنجش مزایای عدول زود هنگام از فاصله گذاری فیزیکی (اگر چنین مزیتی واقعا وجود داشته باشد) و عوارض و هزینه های فراوان مادی و معنوی آن بپردازد.
ضمن احترام به دغدغه دولت محترم به معیشت و گردش چرخ اقتصاد کشور، عوارض و بار اجتماعی و اقتصادی و البته هزینه های سلامتی چنین سیاستی را به سود کشور و مردم ایران ندانسته و خواستار ادامه قوی تر برنامه فاصله گذاری فیزیکی همراه با شدت عمل بیشتر در شناسایی و جداسازی بیماران و همچنین قرنطینه خانوداه های بیماران و افراد در معرض تماس نزدیک با وی میباشند.
اثرات عدول از برنامه های قبلی ظرف روزها و هفته های آینده روشن شده و جامعه را با موج فزاینده ای از گسترش بیماری مواجه خواهد کرد که این موضوع میتواند فشار مضاعفی را بر بدنه سیستم بهداشت و درمان که این روزها متاسفانه نحیف گشته وارد نماید.

🔹آقای دکتر چه پیشنهادی برای مهار این ویروس در کشور دارید؟

🔻 به ریاست محترم دانشگاه پیشنهاد مینمائیم تا با رایزنی با استاندار محترم و همچنین رایزنی با وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ریاست محترم جمهور فعلا تا اطلاع ثانوی با فراهم نمودن شرایط دور کاری ،از حضور فیزکی کارکنان در محل کار ممانعت به عمل آورده و در مورد مشاغل نیز با حساسیت بیشتر عمل کرده، کماکان همه تجمعات مذهبی، فرهنگی و ورزشی تعطیل گردد.

🔹لطفا در پایان اعضای کمیته اپیدمیولوژی را که در بررسی اپیدمی کووید ١٩ با شما همکاری داشته اند معرفی کنید ؟

🔻بنده به همراه دکتر فاطمه رجعتی، دکتر شهاب رضاییان ،دکتر فاطمه خسروی ،دکتر بهزاد مهکی ،دکتر افشین الماسی، دکتر رویا صفری،دکتر مهدی نعلینی ،دکتر یحیی سلیمی، دکتر مهدی مرادی نظر ، دکتر فاطمه حیدرپور در این طرح همکاری داریم.

🔹 و سخن پایانی شما ؟
🔻امید است با رعایت موارد گفته شده و جدی گرفتن رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی شاهد کنترل موثر اپیدمی در هفته های آتی باشیم.
۲۱ فروردین ۱۳۹۹ ۰۰:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید